trompet.nl > forum > Toon onderwerp - All over the place...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 19:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: All over the place...
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 06:59 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2008 15:59
Berichten: 30
Beste forumleden,

Misschien een bijzondere titel voor een forumpost, maar het beschrijft wel het gevoel dat ik zo af en toe heb bij het musiceren in een orkest. De oorzaak ligt vooral in mijn geestelijke toestand van de avond. Als ik goed uitgerust ben en vooraf goed inspeel (bij voorkeur thuis) dan kan ik prima mijn partij spelen. Ben ik echter vermoeid na een werkdag dan kan ik vaak niet de juiste focus vinden. Ik speel dan niet lekker en ben vaak drukker met wat anderen van mijn spel vinden dan hoe ik het zelf ervaar. De gevolgen laten zich raden, ik raak gespannen en dat is zeker op sop niet heel bevorderlijk voor de toonproductie. Ik focus dan wel op ademhaling maar het blijft behelpen.

Hebben jullie tips om beter te leren ontspannen en de juiste focus te vinden? Hoe doen jullie dat zelf? Waar ik vooral benieuwd naar ben: hoe doe je dat als je niet in de gelegenheid bent om je optimaal voor te bereiden (voor mij: uitslapen, relaxed de dag doorbrengen en dan rustig naar het speelmoment toeleven).


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 08:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
... ik ervaar muziek maken juist als ontspanning. Alleen als ik te laat naar de repetitie ben vertrokken en te hard heb gefietst ervaar ik wat jij beschrijft, maar na een kwartiertje (sporten is niet mijn hobby) is dat gevoel weer weg.

"... Uitslapen en relaxed de dag doorbrengen en dan rustig naar het speelmoment toeleven..." heb ik eigenlijk nooit meegemaakt. Al is het maar de stress van het opbouwen om op tijd te kunnen aanvangen met het concert. Je kan er ook voor kiezen om niet te helpen opbouwen maar dat is minder aardig voor jouw medemuzikanten...

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 12 jun 2018 13:44 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2003 10:20
Berichten: 429
Woonplaats: Gouda
Heb je het hier over concerten of ook over de repetities?

_________________
Trompet: Schagerl SP-S Mnozil Brass / Bob Reeves 1,5c classical
Cornet: Olds Ambassador 1978-1979 / Bob Reeves 1,5c classical
Bugel: Yamaha 631 / Curry 3FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 10:01 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2008 15:59
Berichten: 30
Hugo schreef:
Heb je het hier over concerten of ook over de repetities?


Vooral over repetities en dan eigenlijk ook nog specifiek met een van de twee verenigingen. Vereniging 1 is een brassband in de 4e divisie met de nodige issues op gebied van stemming, vereniging 2 een fanfare in de 1e divisie. Ik ervaar vooral problemen in de brassband. Met name oktaafparallelen zijn erg moeilijk zuiver te krijgen, moet buitengewoon veel corrigeren en dat is dodelijk voor de embouchure en daar wordt ik dan weer onzeker van.

Merk trouwens dat ik onbewust mijn eerste vraag wat heb aangepast :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 10:09 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2003 10:20
Berichten: 429
Woonplaats: Gouda
Er lijkt me nogal verschil zitten tussen die twee verenigingen.

Heb je het gevoel dat in de brassband veel van jou verwacht wordt omdat je ook 1e divisie speelt?

Vraag jezelf eens het volgende af. In een orkest 4e divisie, waar ongetwijfeld qua techniek en stemming het een en ander hapert. Wat is het ergste dat kan gebeuren als een octaaf sprong niet spatzuiver is?

_________________
Trompet: Schagerl SP-S Mnozil Brass / Bob Reeves 1,5c classical
Cornet: Olds Ambassador 1978-1979 / Bob Reeves 1,5c classical
Bugel: Yamaha 631 / Curry 3FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 12:46 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Harald74 schreef:
Hugo schreef:
Heb je het hier over concerten of ook over de repetities?


Vooral over repetities en dan eigenlijk ook nog specifiek met een van de twee verenigingen. Vereniging 1 is een brassband in de 4e divisie met de nodige issues op gebied van stemming, vereniging 2 een fanfare in de 1e divisie. Ik ervaar vooral problemen in de brassband. Met name oktaafparallelen zijn erg moeilijk zuiver te krijgen, moet buitengewoon veel corrigeren en dat is dodelijk voor de embouchure en daar wordt ik dan weer onzeker van.

Merk trouwens dat ik onbewust mijn eerste vraag wat heb aangepast :D


Het antwoord zit waarschijnlijk al in je aanhef: "All over the place", alleen is het niet jij "all over the place", maar de mensen om je heen.....
Hoe ik het zie:
Als je probeert octaaf-parallellen (of welk ander interval ook) zuiver te spelen, moet de andere partij ook naar diezelfde zuiverheid op zoek zijn, anders is het dweilen met de kraan open. Bv. een niet ge(s)temde bas maakt het haast onmogelijk om goed een akkoord op te stapelen: je past niet in zijn boventonen! In dat soort gevallen kan je alleen van jezelf uitgaan, en hopen dat je een houvast bent voor muzikanten om je heen. Dit kost heel veel inspanning en leidt enorm af van muziekmaken....
Mijn ervaring is: Hoe beter de muzikanten om je heen, hoe beter je zelf speelt. Beter spelen is bijna altijd ook makkelijker spelen, en je kan het veel langer volhouden.
Ik speel voornamelijk 1e trompetpartijen, 1e afdeling harmonie en bigband, en dus vaak de topnoten van een melodie/akkoord (dat doe jij ook met de sop, lijkt me), en ik bekijk het altijd zo:
óf ik kan mijn noten op de rest leggen ( = makkie) óf iedereen hangt aan mijn noten ( = moeizaam)
Mijn advies: blijf bij jezelf als de rest niet naar jou toekomt. Stemmen en mengen moet van twee kanten komen.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: All over the place...
BerichtGeplaatst: 13 jun 2018 17:29 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2008 15:59
Berichten: 30
Heren,

Dank voor jullie uitgebreide reactie. Ik zoek het denk ik inderdaad een beetje te veel bij mezelf.

Ik ga er nog eens over nadenken want met dit inzicht is de frustratie nog niet uit de wereld.

Groet,

Harald


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.