trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoogstemmig / laagstemmig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 08:14 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Hallo,

Ik heb een vraag n.a.v. de repetitie vorige week.
Mijn trompet (Bach TR300) heb ik de stembuis altijd ver uit.
Toen ik de Yamaha 4335G nog had was mijn stembuis minimaal uit.

Nou vertelde ze me dat er laag stemmige en hoog stemmige trompetten zijn, dat de mijn dus een hoog stemmige was.
Klopt hier iets van? Of weten jullie hoe het echt zit?

Even nog een vraag, is Vincent Bach en Bach verschillend?
Word mij wel verteld maar heb hier eerlijk gezegd mijn twijfels over...

Groet,


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 10:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Instrumente met hoge stemming hebben bestaan maar zijn wel oud,

In England the term "low pitch" was used from 1896 onward to refer to the new Philharmonic Society tuning standard of A = 439 Hz at 68° F, while "high pitch" was used for the older tuning of A = 452.4 Hz at 60° F. Although the larger London orchestras were quick to conform to the new, low pitch, provincial orchestras continued using the high pitch until at least the 1920s, and most brass bands were still using the high pitch in the mid-1960s

Hoge stemming is in Nederland gebruikt tot zoiets als vijftig jaar geleden. Je komt nog wel eens zo'n "decoratie" toetertje tegen op marktplaats.
Maar dit heeft NIETS te maken met jouw Bach TR300. Die is GEEN trompet met hoge stemming!
Met Bach bedoelen we in de muziekinstrumentenbranche Vincent Bach, er is er dus maar één.(hij heette eigenlijk Vinzenz Schrottenbach).
De TR300 is van de studentline van Bach en vermoedelijk in China geproduceerd, Over de kwaliteit ervan hoor ik nogal verschillende meningen dus daar houd ik me buiten. Wel is het niet in orde dat je de stembuis zo'n eind uit moet trekken. In eerste instantie zou ik zeggen dat de mogelijkheid bestaat dat je zelf veel te hoog op de pitch speelt. Dat je dat niet had met de Yamaha (overigens een veel beter instrument) maakt dat onzeker maar niet onmogelijk.
Er kan iets mankeren aan de TR300. Het eenvoudigst lijkt om er iemand op te laten spelen met kennis van zaken. Als die ook de stembuis geheel uit moet trekken zit er een productiefout in of een mankement aan je TR300.
Hierbij ga ik er vanuit dat je met een passend trompetmondstuk speelt op je TR300.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 13:49 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Hartelijk dank voor uw reactie.

Dat er verschillende Bach's waren had ik inderdaad al niet geloofd, maar toch voor de zekerheid even een vraag erover gesteld.

Ik speel zelf op een JK 1 1/2C mondstuk. Voorheen een Yamaha 16GP.... en Vincent Bach 3C.
Toch speelt de 1 1/2C het fijnste. Toch had ik met de Yamaha met de JK mondstuk de stembuis zeker 3x minder ver uit dan met mijn Bach TR300.

De 4335G Yamaha moest ik aan de vereniging teruggeven waarop ik mij de Bach TR300 gekocht heb via marktplaats.
Verder merk ik niks aan het spelen dat afwijkend moet zijn of dergelijke, behalve de stembuis ver uit is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 16:05 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Tja, moeilijk te zeggen zo, maar als de TR goed speelt, goede respons en intonatie dan is er weinig aan de hand. Tenslotte is een stembuis er voor om uitgetrokken te worden. Je hebt het instrument tweedehands gekocht dus het is ook nog mogelijk dat er aan geknoeid is. Ik ben wel eens verbaasd wat zogenaamde reparateurs allemaal uitvreten met een toeter. Ziet je instrument eruit of alles er aan origineel is? Met name denk ik daarbij aan de leadpipe en de stempomp. Kan ook vervangen zijn door een die wel past maar toch te kort is of zoiets.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 09 apr 2018 17:10 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Het enige wat ik gevonden heb na het poetsen heb ik al een topic voor aangemaakt. http://trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=12888

Hier een foto van het instrument tijdens het schoonmaken.
Ik zie niks raars voor de rest.
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 10 apr 2018 23:02 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Even een toevoeging.
Mijn trompet past ook niet in andere koffers, mijn instrument heeft net iets kortere buizen.
Daarom heb ik een soort gigbag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018 08:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Post eens een foto vd hele trompet als hij in elkaar zit. (beide kanten). Het is moeilijk om te zien op de bovenstaande foto.
Als je trompet kortere buizen heeft (welke?) pas hij toch juist wel in andere koffers? Met een beetje ruimte over.
Op zich horen kortere slides alleen op een C trompet, maar misschien bedoel je die niet. Past overigens de slide vh eerste ventiel geheel sluitend?
Blijft staan mijn advies om er eens op te laten spelen door een trompettist met kennis van zaken en een ruime ervaring.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoogstemmig / laagstemmig
BerichtGeplaatst: 11 apr 2018 09:52 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
...een TR300 is blijkbaar anders gebouwd dan een "standaard" Stradivarius, zie o.a. afstand stembocht-beker

Afbeelding
Bach TR300

Afbeelding
Bach Stradivarius

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.