trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De hoogte in
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De hoogte in
BerichtGeplaatst: 22 jan 2003 02:12 
Offline

Geregistreerd: 01 nov 2002 00:48
Berichten: 23
hallo allemaal,

Op welke manier kan ik hoogte oefenen?
het lage en middenregister gaat me prima af. De laatste tijd gaan de pedaaltonen ook steeds lager en beter. Maar de hoogte in wil me nog steeds niet zo lukken. Ik moet zeggen dat ik daar ook niet specifiek op oefen. Ik weet niet welke oefeningen daar geschikt voor zijn. in een goede bui haal ik nu al knijpend (eigenlijk te geforceerd) bes, b en hooguit c boven de balk. Ik vin d eigenlijk het helemaal niet van het grootste belang dat ik superhoog kan. Maar ik vind wel dat ik als a.s. trompetist toch zeker wel een gewone toonladder na c2 moet kunnen doorblazen naar c3. Als tool inzetbaar.
Mee zou kunnen spelen dat ik 1,5 c bach speel. Maar hier wil ik geen concessies aan doen. ik hou nameljk van een breed, warm en rond geluid (ik haat van die kwetterende trompetjes). En daar komt bij dat als je van mondstuk gaat veranderen je volgens mij een hoop gedoe op de hals haalt.

DUS: wie weet specifieke oefeningen om op hoogte te kunnen oefenen?

Bij voorbaat dank Niels

_________________
Op welk mondstuk speelde Chet Baker?

En op welk mondstuk speelde Miles Davis?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2003 11:15 
Offline

Geregistreerd: 26 dec 2002 14:09
Berichten: 33
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Olaf, hier komen een aantal dingen bij kijken. Ten eerste, de drie O's: Oefenen, oefenen, oefenen.

Daar komt ook een groot stuk techniek bij. Speel op techniek en niet op kracht. Want wat ik hoog spelen nu eigenlijk? De lucht op snelheid brengen en de lucht op snelheid laten trillen. Dit kun je doen door veel kracht te zetten, maar dat is natuurlijk niet de manier. Dus gaan we op zoek naar andere methodes.

Ademsteun en een goede ademhaling is bij hoogspelen enorm belangrijk. Let dus goed op dat je een goede ademhaling en ademsteun hebt. Vraag eventueel aan je leraar om je hier goed in te begeleiden. Mocht je geen leraar hebben, dan raad ik je toch aan een goede leraar te zoeken want hij kan zien en beoordelen wat je fout doet, iets wat wij via een forum natuurlijk niet kunnen zien.

Wat ook enorm belangrijk is bij hoog spelen is dat je ontspannen speelt. Speel niet krampachtig en probeer met name de keel open te houden. Druk ook niet (teveel) met je mondstuk tegen je lippen aan.

Oke, dat was dus de techniek. Uitbreidingen van anderen zijn uiteraard welkom!
Hoe kun je het nou oefenen? In ieder geval niet door je trompet nu te pakken, een goede ademhaling en ademsteun te hebben, ontspannen te wezen en C4 te blazen. Was het maar zo makkelijk!

Je begint vrij laag, bijvoorbeeld een G in de balk. terwijl je die G speelt, ga je naar een A, gebonden. Doe dit zonder dat je ook maar iets aan je lipspanning/druk op de lippen veranderd! Doe dit net zolang totdat het makkelijk gaat.

Van A ga je naar B, op dezelfde manier. Van B naar C, van C naar D en ga zo door. Let er bij iedere noot op dat je je lipspanning niet veranderd en ook niet te veel druk levert. Speel ook ontspannen en blijf de overgangen oefenen totdat ze net zo gemakkelijk gaan als de overgang G-A.

Je zal merken dat als je dit zo oefent dat je na verloop van tijd ook vrij gemakkelijk hoog kunt spelen!

Over het mondstuk kan ik vrij kort zijn. Als het je bevalt, moet je niet veranderen. Voorlopig althans niet. Er zijn genoeg mensen die op een groot mondstuk als een 1 1/2C perfect uit de voeten kunnen, ook in de hoogte. Al maakt een kleinere cup en een ondiepere cup het wel makkelijker. Echter zoals je zelf al zegt, meestal resulteert dit in een scherper geluid, al is dat voor een deel ook van jezelf en de bouw van je instrument afhankelijk.

Roy

--
Aanvulling/verbeteringen zijn natuurlijk welkom!

_________________
Schenkelaars Garnet uit 1977


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2003 13:35 
Offline

Geregistreerd: 09 jan 2002 22:14
Berichten: 105
Een goede manier om ademsteun te oefenen is veel lange noten spelen maar dan zo zacht als mogelijk. Hierdoor moet je je luchtstroom goed onder controle houden. In het begin is dit nog vrij lastig en moet je er goed aan denken. Als je je ademstroom onder controle kan houden zonder er bij na te denken dan gebruik je deze techniek altijd. Dus ook als je hoog gaat spelen.
Een andere oefening is het spelen van lipbindingen en er steeds een noot tussenuit laten.
Dus:
C-G-C-E-G
C-G-C-G
C-C-G
C-G
Waarbij de begin en eindnoot altijd hetzelfde blijft. C1 en G2. eventueel uittebreiden naar boven en naar beneden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 jan 2003 15:02 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Kijk eens op m'n site bij de techniek pagina. Ik denk dat je er wel wat nuttige tips uit kunt halen. Veel succes en hou goed voor ogen dat uitbreiding van je register naar boven toe veel geduld vergt.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2003 22:12 
Offline

Geregistreerd: 19 dec 2001 19:44
Berichten: 20
Woonplaats: Enschede
Ik speel reeds 40 jaar trompet, oefen per dag
-minimaal 1,5 uur
-buzzer met en zonder mondstuk (James Stamp)
-oefen de pedaalnoten uit Stamp
-oefen bindingen o.a. Arban
-oefen, oefen en oefen
-probeer alles uit wat in dit forum naar voren wordt gebracht, inclusief adviesen van Jens, etc.
-heb een goede ademsteun
-heb een volle mooie klank
-heb les gehad van beroepstrompettist
-TOCH KOM IK NIET COMFORTABEL BOVEN DE G, het geeft me steeds moeite naar de a, b en zeker de c te spelen. Als dit wel gebeurt, dan zijn mijn lippen daarna zo strak, dat het enige noten in het midden register duurt voordat ik weer lekker speel.
Ik speel op Vincent Bach met Bush WXA mondstuk en ik speel picollo-trompet met Bach 7EW mondstuk.

Wat miet ik nu nog doen om mijn probleem op te lossen?
Wie kan mij antwoorden.
Denk niet dat het iets met leeftijd te maken heeft. Ik ken trompettisten van mijn leeftijd en ouder, die niet dit probleem hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2003 12:31 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Misschien een iets te groot mondstuk? Je zou eens naar een echte troubleshooter moeten voor een aantal lessen. Iemand als Frits Damrow, van het Concertgebouw orkest, zou je waarschijnlijk wel kunnen helpen. Een forum kan je nooit zo goed helpen als een paar lessen van een echt goede docent. Eentje die weet hoe het embouchure in elkaar zit en hoe je het zo krijgt.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoogte in
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 11:18 
Offline

Geregistreerd: 12 maart 2018 11:10
Berichten: 1
Kijk eens op de site van henk rensink: http://henkrensink.nl/nl/
Het werkt echt ik kon eerst met knijpen op een goede dag net een b boven de notenbalk en na een poosje met het nieuw aangemeten mondstuk heb ik al een keer een E gehaald, ook boven de notenbalk. Ook zeggen veel mensen mijn klank nog mooier te vinden. Ik kan nu zowel laag als hoger veel makkelijker spelen en houd het langer vol.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De hoogte in
BerichtGeplaatst: 12 maart 2018 16:04 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Zelfs na 15 jaar kunnen we nog iets leren. Ons aller Henk als oplossing, wieaddatdach.

Is professor Henk nog steeds op de Bruno Tilz of heeft hij wat anders bedacht?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.