Warre schreef:
Voor simpele dingen moet er ook een simpele uitleg bestaan.
Een "shortcut" zou ik heerlijk vinden.
Theo van Kampen schreef:
maar spelen zich af in keel of mond waardoor de luchtstroom stopt of stagneert.
marnix schreef:
Fijn dat dat bij jou goed zit Marnix! Maar dat geldt niet voor iedereen hier
Hm.. Als iedereen het hier met mekaar eens is, dan sta ik tamelijk alleen in mijn visie en profiteren daar alleen mijn leerlingen en de mensen met wie ik werk/spreek/speel van. Dat is doodzonde.
Het is me niet ontgaan dat je deze info ook moet kunnen implementeren op je lichaam, je systeem, (je harde schijf) door conditionering dwz. korte herhalingen over de tijd die je lichaam nodig heeft het zich eigen te maken. Ik denk in 5 minuten sessies, 5 minuten met een item bezig zijn en dan door naar het volgende item, 2x5 kan ook. Maar ik zou zeggen hoe simpeler en doorzichtiger hoe vlugger de speler het oppikt. Mijn credo is dan ook; zo kort als mogelijk studeren maar met concept en de grootst mogelijke aandacht.
Het gaat erom een heldere klare visie te hebben over het trompetspel zodat je met die heldere logica aan de slag kunt of over kunt brengen naar de leerling. Als je het spel doorziet dan zijn problemen redelijk snel getackeld en kun je de juiste methodiek erop toepassen. (Dit is overigens iets waar ik nog niet op ingegaan ben, want die is er wel).
Ik zou na mijn vraag in het vorige bericht antwoord geven op de ademhaling;
Inademing/uitademing, het is een simpel gegeven.
Na de inademing komt direct daaropeenvolgend de uitademing. Dat is logisch anders zou er spanning op je keel en glottis staan omdat je je lucht vastzet in plaats van aktief laat stromen.
Het is een vloeiende aaneensluitende beweging. Inademing-uitademing zonder onderbreking.
Er wordt vaak zo moeilijk gedaan over de ademhaling en dat hoeft helemaal niet.
Inademing; 1.je ademt richting buik (laat je buik vallen) 2. Je vult door rondom je middel/flanken 3. Je vult door tot onder je oksels; zo adem je laag en in de breedte. Het duurt even maar dan kun je dit in één vloeiende beweging oftewel in één seconde. Het is simpel dus maak er geen groot ding van. In het begin voelt het uitpuilen van je buik vreemd aan, dit is het gevolg van het middenrif dat zich naar beneden afplat en daardoor de ingewanden naar buiten drukt.
Uitademing; gebeurt in precies dezelfde volgorde dus; 1.buik nageven 2. Middel/flanken nageven 3. borst nageven. Eigenlijk een kwestie van de 3 stappen leren; dat hoeft met regelmatig trainen geen probleem te worden (in je 5 minuten sessie).
Hoest maar eens 10 keer flink uit in één adem. Je buikwand trekt helemaal naar binnen richting ruggengraad. Als je dit 5 keer doet zul je contact krijgen met het buikdeel van je ademhaling. Een spiegel/leraar is wellicht nodig om te corrigeren waar nodig. Het ademprincipe is een simpel gegeven en er zullen lezers zijn die er baat bij hebben.
Ademsteun is niet meer dan een gecontroleerde uitademing=je lucht gebruiken naar wat je muzikaal nodig hebt. Dit moet wel gecontroleerd gebeuren, concentreer je daarbij op het gebied van je flanken. Die flankspieren hebben effekt op je middenrif dus die behoor je breed te houden terwijl je buik/navel naar binnen trekt bij een uitademing.
Zo... simpel opgelost dat vraagstuk; als je het doorziet.
Er is maar één kritiek moment dat verdere aandacht verdiend namelijk het moment waar je lucht uitgeademd is en je buik weer moet 'vollopen'.
Bij dat vollopen mag er geen spanning zijn op het gebied onder je navel anders kun je je buik niet opnieuw 'vol' laten lopen.
Eigenlijk is er geen of nauwelijks een moment van het vastzetten of vasthouden van je adem. Het is een continue flexibele beweging.
(Ik ga even niet in op het feit dat er daadwerkelijk geen lucht in je buik stoomt en andere details; we willen het simpel houden)
De reden waarom ik me sterk maak voor mijn woord is dat ik de moedige trompettergemeenschap die met ogenschijnlijk moeilijk te overkomen problemen zitten wil helpen en steunen; er roept iemand: het is een makkie! Dat is voor velen vreemd.
Of is het vreemd dat iedereen roept dat het geen makkie is... hm....!
Terug naar de ademhaling; bij de 'wereldtop' zie ik een grote, nee... gigantische aktiviteit in hun ademapparaat.
Arturo liet me zien dat hij zo hard int ting blaast dat zijn spit/speeksel er voor, uit de beker weer uit druppelt. Onsmakelijk wellicht maar wel een signaal voor mij dat de man met zo een snelheid en kracht zijn lucht kan aktiveren dat dit het gevolg is.
Bobby zweert bij één en dezelfde grote!! lipopening voor een pedaal C, C3, en C4 en reguleerd dat met zijn ademhaling; een yogaoefening uit Pranayama (de yogikunst van het ademen).
Maurice, luister naar zijn spel en hoor de prachtig resonerende klank/lucht door het instrument zoeven.
Chuck, mannn... een aktiviteit zoals ik zelden waargenomen heb.
Faddis is de meester van de controle, constant bezig met lichaam en conditionering.
Ik pik er een paar namen uit waarbij er geen twijfel bestaat over hun aandacht naar adem.
Kijk om je heen naar de mannen die het kunnen,en zie hun borstkast in de breedte uitzetten en hun buik welven.
Ik kan hier niet overheen kijken en doen alsof het alleen voor hun geldt en de 'gewone' hulpbehoevende trompettist er maar liever geen aandacht aan moet schenken. Het mag niet, het is niet goed; de 'simpele secrets' moeten op tafel.
Voor iedereen!!! Sorry!
Voor iedereen.