trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Kyteman Orchestra
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 19:24 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Ik snap best dat hup feyenoord hup niet van hoogstaand niveau is like duh. Maar dat heb ik ook nooit beweert. Sterker nog ik beweer niet dat kyteman academische muziek levert. Maar wel vernieuwende muziek die in zijn soort goed zeer goed is. Dan komen we dus weer terug bij de eerste post, wat verwacht je van Kyteman?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 19:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
De vraagstelling van di Nucci lijkt me anders zeer logisch.

En ik blijf het verrassend vinden dat mensen zo vreselijk bang zijn voor afwijkende dingen. Nieuwe muziek, of anders gezegd, een nieuw concept. Een afwijkende mening. Etc. Want laten we wel wezen: ik geef een bepaalde visie, en meteen word mij verweten dat ik anderen zou verbieden om hun mening te geven. Wat uiteraard nonsens is.

Kyteman maakt lekker toegankelijke muziek. En heeft daar lol in, bereikt er veel publiek mee, brengt zelfs de trompet onder de aandacht van een waanzinnig groot publiek. Met name dat laatste zie ik al die zogenaamde 'goeie' muziek (volgens de definitie als gehanteerd door Roel en Delano) niet zo snel doen.

Maar goed.

Groetjes vanuit de boom.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 19:56 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Is het uitzicht mooi? :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 20:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
:wink:

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 22:38 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
di nucci schreef:

Is de muziek vernieuwend? ja.



Ik vind van niet, maar dat hoeft het ook niet te zijn. (als je erwtensoep en tomatensoep 1 op 1 door elkaar gooit, kan je niet echt claimen een nieuw gerecht te hebben ontwikkeld, ik weet dat ik hem tekort doe met dit voorbeeld, want hij heeft echt wel wat meer gedaan dan dat)

Uit de Cadence muziek (Franse Antillen) kwam de Zouk. Was de Zouk anders? Duidelijk. Was het vernieuwend? Absoluut niet. Iedereen die de muziek kent draait af en toe nog een Cadence nummer. Niemand wil de Zouk meer horen.

di nucci schreef:

Is het geschikt voor het grote publiek? Ja & nee



Zou kunnen, maar is voor mij ook geen criterium

di nucci schreef:
Is het af of van zeer hoge kwaliteit? Nee



Ben ik met je eens, maar ook dat vind ik niet belangrijk

di nucci schreef:

Kunnen we het waarderen? Ik wel.



Ik niet, maar ook dat vind ik niet belangrijk.

Ik waardeer wel zijn poging om boven de rest uit te steken.

Daar ligt mijn probleem met hem.

Als je boven de rest wil uitsteken, doe het dan ook. Ik merk uit alles dat Kyteman "somebody" wil zijn. Ik vind ambitie prima en ik vind dat te weinig mensen dat hebben. Maar neem dan ook de tijd om het te perfectioneren en kom (bij wijze van spreken) niet met een stoel waar nog splinters aan zitten. Schaaf dat ding, schuur dat ding, vernis dat ding, ..... . Wees niet te gauw tevreden.

André Rieu is hier genoemd. Of je het nou kunst of kitsch vindt, perfectionistisch is ie wel. Ik vind wat hij brengt af (ook al keren diverse componisten zich om in hun graf en "zetten ze in de hemel onmiddellijk "Look what they done to my song" in ;-). Het is leuk om te horen en leuk om te zien.

Ik heb geen verwachtingen van wie dan ook. Ik meet mensen wel met hun eigen meetlat.

Kyteman wil hoogvliegen, merk ik. Daar zal ik hem ook naar beoordelen. Als hij de Frans Bauer of Jan Smit (sorry Frans en Jan) onder de trompettisten/arrangeurs/dirigenten had willen zijn, had ik hem de hemel in geprezen. Ik heb niet de indruk dat ie dat wil zijn, in tegendeel.

Ik vind het feit dat ie nog jong is geen argument bij het beoordelen van het product. Hoogstens een verzachtende omstandigheid, nadat het mis is gegaan. Bij herhaling kan het dus ook niet meer als verzachtende omstandigheid. worden aangehaald

"A great voice is a great voice, no matter what kind of music it is expressing", schreef iemand eens over Meriam Makeba.

Ik ben het daar roerend mee eens. Ik hoef het niet mooi te vinden om het goed te vinden. Het hoeft niet mijn stijl te zijn.

Kyteman moet vind ik wat kritischer zijn naar zichzelf toe en wat minder gauw tevreden als het gaat om arrangeren. Hij is nog jong en heeft de tijd. Laat hij ook zijn tijd ervoor nemen. (tenzij ..... FB of JS)

delano schreef:

Als je naar b.v. oude Armstrong opnames luistert klinkt het uitermate simpel en superlogisch maar het is onwaarschijnlijk moeilijk.



Love that guy, zelfs in de muziek van de tekenfilms van "Junglebook".

Satchmo, Louis Prima, BB King, Albert Collins, Stevie Ray Vaughan, Ray Charles, Buena Vista Social Club. ik krijg er nog tranen in de ogen van, ook al spelen ze steeds weer dezelfde noten en akkoorden.

Voor mij geen Wynton Marsalis, hoe geweldig ik hem ook vind.

De belangrijkste component van schoonheid is eenvoud.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 09 apr 2012 07:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Waauw. Je brengt een plaatje uit, en duizenden mensen zijn dol enthousiast. En vervolgens zit er ergens op het internet een groepje mensen die allemaal dingen erover gaan roepen.

Die roepen dat die muziek te simpel is.
Die roepen dat die muziek niet vernieuwend is.
Die en passant die muziek vergelijken met tomaten en erwtensoep
Die vinden dat die muziek niet voor groot publiek geschikt is.
Die die muziek van lage kwaliteit vinden.

Dat mag allemaal. Want ten slotte is die muziek blijkbaar niet aan hun besteedt. En laten we wel wezen: erg belangrijk is dat ook niet. Toch? Zolang er mensen zijn die er wel van genieten, kun je de mensen die er niet van genieten gewoon lekker links laten liggen.

Maar vertel eens Lucien: je 'merkt' dat Kyteman een somebody wil zijn. Waaraan precies? Kun je dat eens uitleggen?
Want iedereen wil toch 'somebody' zijn? Dus waarom zou dat bij hem zo anders zijn? En zijn meetlat. Vertel daar eens wat over. Ik heb geen interviews met hem gehoord, dus ik moet het van jouw inside information hebben, denk ik. Wat is voor hem een meetlat. Dat hij hoogvlieger wil zijn?
Ik denk dat hij dat is. Hij heeft meer succes dat welk forumlid hier dan ook. Ik denk dat als dat een maatstaf is, dat hij een hoogvlieger is. Sterker nog: dat is een maatstaf.

Ja. Ik weet het eigenlijk ook wel zeker. Want als Kyteman echt zo slecht is als hier wordt beweerd, dan zou hij geen zalen plat kunnen spelen. Wie heeft er dus 'gelijk' die paar mensen hier, of die duizenden in de zaal.

Wederom vanuit de boom, een vriendelijke groet.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 09 apr 2012 10:33 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dag Camel,
dat van die boom was een beetje ironisch bedoeld maar ik neem aan dat je dat wel begreep.
Ik heb geen enkele behoefte om Kyteman af te kraken, ik heb al eerder gezegd dat ik hem een soort ambassadeur vd trompet en flugel vind.
Die jongen maakt hartstochtelijk heel leuke feestmuziek met nog allerlei leuke vondsten erin dus waar hebben we het over.
Of het allemaal zo vernieuwend is, daar twijfel ik ernstig aan, ik hoor dat niet. En het schijnt tegenwoordig totaal onverkoopbaar te zijn als je muziek maakt die niet een of andere crossover is.
De muziek waar ik van hou is vaak totaal uit de tijd en mijn eerder genoemde feestende kennissenkring heeft schijt aan mijn opvattingen over muziek. Helemaal terecht maar andersom is het ook zo.
En of iets succesvol is is heel belangrijk voor de artiest (zie wat ik eerder over bv Rik Mol gezegd heb) maar heeft geen enkele betekenis voor de waarde vd muziek. Zoals ik al eerder zei: de Toppers trekken zalen vol, het zij ze gegund maar ik vind het niet interessant, niet vernieuwend en niet om aan te horen. Dus blijkbaar kan er toch een discrepantie bestaan tussen de mate van succes en de intrinsieke waarde van muziek.
Kort samengevat: ik gun Kytemen volledig zijn succes, hij verdient het, hij werkt er m.i. keihard voor en daar doe ik niets aan af.
Maar ga me niet vertellen dat het een vernieuwende crossover is tussen klassiek en weet ik wat. Ik geloof dat Procul Harum al in '72 een album maakte met een symfonie-orkest en een jaar later het album Grand Hotel met orkest en koor.
Als Kyteman het redt met zo'n grote bezetting (doen al die mensen voor niks mee?) is hij een organisatorisch genie. Ik vind dat van Rieu al zo knap. In mijn basgitaartijd streefde ik altijd naar een driemansband om voor de hand liggende organisatorische en financiele redenen. Ik moet er echt niet aan denken om al die mensen elke avond weer op een podium bij elkaar te krijgen. In mijn ervaring is minimaal de helft al zo stoned en of bezopen dat dat mij 1 lange lijdensweg lijkt.
Eigenlijk twijfel ik meer over Kyteman dan uit mijn tekst blijkt. Dat betreft ook zijn dirigeerstijl. Is het show, is het echt, is het melomaan? Ik neig nu een beetje naar het laatste.
Iedereen prettige pasen en Camel, kom maar weer uit de boom. Heeft lang genoeg geduurd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 09 apr 2012 12:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Delano, nu zijn we waar we willen zijn.
Voor jou en mij is de muziek van kyteman niet bijzonder hoogstaand of vernieuwend. Mijns inziens is dat ook niet het streven, hoewel het voor de doelgroep wel degelijk vernieuwend is. ( dit laatste kan ik later nog uitleggen )

Kun je echter beweren dat het slecht is wat hij doet? Ja. Vanuit een zeker oogpunt wel. Duizenden fans zouden je voor gek verklaren. Duizenden fans die het wel degelijk goeie muziek vinden. En die mensen weet hij met zijn trompetje toch maar mooi te bereiken. Dus vanuit dat oogpunt is het geheel, muziek en entourage gewoon goed.

Ik denk zelf niet dat de man meer wil zijn dan hij is, een entertainer met een trompet. Die orkestleden zitten er voor zover ik ze ken ( en ik ken er aardig wat ) niet voor niks.

Vanuit mijn comfortabele stoel, een vriendelijke paasgroet

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.