trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Kyteman Orchestra
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 04:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 18:11 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
Leuk om alle kritieken te horen op de muziek van kyteman maar even een paar feiten:

Is de muziek vernieuwend? ja.
Is het geschikt voor het grote publiek? Ja & nee
Is het af of van zeer hoge kwaliteit? Nee
Kunnen we het waarderen? Ik wel.

Natuurlijk is de muziek niet in zijn geheel perfect. Maar ja, als het perfect was was het geen kunst. Wat ik gewoon zeer knap vind is dat de beste man een orkest heeft met blazers strijkers een koor rappers en synthesizers en dat het nog steeds toegankelijk is. Ik heb donderdag de show van kyteman gezien en ik kan niet meer dan lof geven. De bevlogenheid waar mee hij dirigeert steekt het hele orkest aan waardoor de muziek beter en beter wordt. Aan het einde jammde ze nog zo'n 8-10 minuten. Misschien wel het hoogte punt van de avond. Kyteman als dirigent gaf alles aan, solo's ritmes en het te volgen schema.

Maar ja wat verwacht je er van? grote meneer in de muziek? of goede dorpsmuzikant? Daar zit wel een verschil in. Ga met de mindset van "Dit is de beste" naar het concert en je komt bedrogen uit. Ga er open heen met het idee dat je iets nieuws hoort en je komt stuiterend terug. Hij is ook nog maar 25 natuurlijk zoekt hij nog naar wat hij wil en is dit nog niet perfect. Gek hea. Hij weet nog niet eens in welke stijl hij muziek wil maken.

Kortom, Kyteman of Colin is een muzikant die zijn grenzen wil verleggen. Toeteren kan die wel, dus verlegt hij die grens en doet hij iets anders. Alleen maar lof hiervoor in tegenstelling tot veel grote artiesten is de muziek van kyteman in beweging en verandert het ieder album. Kortom heeel veel lof voor de lef en durf om weer iets anders neer te zetten en te durven experimenteren!

Sorry voor de rommelige post trouwens.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 07 apr 2012 20:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Wat is er volgens jou precies vernieuwend aan de muziek zelf? Ik doel dan niet op de vorm; met een dergelijk groot orkest optreden met dit soort muziek en dan ook nog volle zalen trekken is natuurlijk zowel nieuw als ontzettend knap. De muziek zelf echter, daar hoor ik niets vernieuwends in, dus ben ik benieuwd hoe jij dit ziet.

De volkskrant-recentie heb ik inmiddels gelezen en hoewel ik er in Tivoli niet bij was, kan ik me in veel van wat er staat wel vinden.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 01:03 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
mwa, ik wel. Ik heb namelijk nog nooit een cross-over in de vorm van hip hop en klassiek gehoord. Ik houd echt niet van hip hop en al helemaal niet van rap maar in deze vorm wel. Dat vind ik het vernieuwende waar ik het eerder over had.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 11:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Ik had dat alleen meer bij de vorm gerekend, de verpakking. Het gebruikte notenmateriaal op zichzelf is namelijk naar mijn mening verre van avontuurlijk, het zit 'm echt in de combinatie van stijlen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 11:51 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
di nucci schreef:
mwa, ik wel. Ik heb namelijk nog nooit een cross-over in de vorm van hip hop en klassiek gehoord. Ik houd echt niet van hip hop en al helemaal niet van rap maar in deze vorm wel. Dat vind ik het vernieuwende waar ik het eerder over had.


Helaas ben ik wat minder onder de indruk. Ten eerste is crossover op dit moment zo'n beetje het hoogst bereikbare in politieke correctheid in het muziekwereldje.
Ten tweede is het gebruik van een groot orkest en een groot koor niets meer dan een stijlfiguur.
Als ik thuis op mijn vleugel (toch 2 meter en 6 cm) een C-groot akkoord speel klinkt dat breed en mooi rond.
Maar ik heb het ook eens op een groot kerkorgel fff gedaan met 2 klavieren vol open en een contrabas C in het pedaal. Dan wordt je de kerk uitgeblazen. En doe je dat met zo'n groot orkest en koor heel wijd gearrangeerd (dus de laagte en de hoogte in) en dan fffffffff, dan speel je een hele zaal plat.
Maar aan het eind heb je nog steeds alleen C-groot...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 15:56 
Offline

Geregistreerd: 31 aug 2009 15:53
Berichten: 59
delano schreef:
di nucci schreef:
mwa, ik wel. Ik heb namelijk nog nooit een cross-over in de vorm van hip hop en klassiek gehoord. Ik houd echt niet van hip hop en al helemaal niet van rap maar in deze vorm wel. Dat vind ik het vernieuwende waar ik het eerder over had.


Helaas ben ik wat minder onder de indruk. Ten eerste is crossover op dit moment zo'n beetje het hoogst bereikbare in politieke correctheid in het muziekwereldje.
Ten tweede is het gebruik van een groot orkest en een groot koor niets meer dan een stijlfiguur.
Als ik thuis op mijn vleugel (toch 2 meter en 6 cm) een C-groot akkoord speel klinkt dat breed en mooi rond.
Maar ik heb het ook eens op een groot kerkorgel fff gedaan met 2 klavieren vol open en een contrabas C in het pedaal. Dan wordt je de kerk uitgeblazen. En doe je dat met zo'n groot orkest en koor heel wijd gearrangeerd (dus de laagte en de hoogte in) en dan fffffffff, dan speel je een hele zaal plat.
Maar aan het eind heb je nog steeds alleen C-groot...


En je punt is? Dat hij alleen maar simpele akkoorden heeft gebruikt? Mag muziek niet goed zijn als er geen ingewikkelde dingen gebeuren? Is dat dan het verreiste om "goed" te zijn? Onlogische en moeilijke dingen doen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 16:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
In wezen is dat de strekking...

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 08 apr 2012 17:20 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
En je punt is? Dat hij alleen maar simpele akkoorden heeft gebruikt? Mag muziek niet goed zijn als er geen ingewikkelde dingen gebeuren? Is dat dan het verreiste om "goed" te zijn? Onlogische en moeilijke dingen doen?[/quote]

Snap je het echt niet? Als je Hup Fijenoord laat spelen door een symfonieorkest denken ontelbare mensen dat het Beethoven is. Dat heb ik niet van mij zelf maar van mijn leraar harmonieleer.
Hele goede muziek is altijd simpel en logisch maar het is onwaarschijnlijk moeilijk om dat te bereiken.
Ik heb geen idee wat jij bedoelt met"onlogische en moeilijke dingen doen"
Als je naar b.v. oude Armstrong opnames luistert klinkt het uitermate simpel en superlogisch maar het is onwaarschijnlijk moeilijk.
Dus wat je zegt is tegenstrijdig, het moet zijn (IMHO): logisch en moeilijk.
Camel kan de boom in.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.