trompet.nl > forum > Toon onderwerp - The Kyteman Orchestra
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 16:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 08:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 nov 2001 20:50
Berichten: 1753
Woonplaats: Amsterdam
camel schreef:
Met open vizier een mooie discussie aangaan is niet aan jou besteedt.


Eh, volgens mij staat het vizier van Roel wijd open hoor.... Of heb ik iets gemist?

_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-

www.luxuriamusic.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 09:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Ja Theo, dat is in ieder geval altijd mijn streven. Ik ben blij dat jij dat ook zo ziet, ik denk bij discussies met Marnix altijd dat ik gek aan het worden ben.

Met zo'n laatste volledig misplaatste opmerking noopt hij me weer tot reageren, terwijl ik het juist wil laten rusten, en het gewoon weer over het Kyteman Orchestra wil hebben. (Wat is er trouwens mis met de fantastische naam Vliegermanorkest? Waarom dat lelijke Engels weer...)

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 10:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Dat heb ik bij jou nu ook vaak :p

Daarom, (en dat doe ik niet voor de eerste maal) nodig ik je ook uit voor een biertje en wat versnaperingen, bij mij thuis (ik kan mezelf nu eenmaal moeilijk bij jou thuis uitnodigen, hoewel ik helaas om dringende en pijnlijke redenen heel erg vaak in Limburg ben) om eens een paar mooie discussies te houden.

Laat ik het groter maken: voor een beperkt aantal personen (mijn huisje is nu eenmaal klein) wil ik zelfs mijn deur open smijten hier in het pittoreske Tiel.
Trompetten dan wel graag thuis laten, want de buurman is lief, maar niet bijzonder muzikaal.

Verder terug naar het onderwerp.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 11:16 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Alle herrie die hier gemaakt wordt verdoezelt een beetje het feit dat dit toch een erg interessant discussie-onderwerp is.
Het is eigenlijk dezelfde vraag als bij het recente werk van Rik Mol, wat vinden wij er van? Hoe commercieel moet/mag je zijn om je doel te bereiken?
Het is jammer als dan absolute standpunten worden ingenomen als: de winnaar heeft altijd gelijk, of: muzikaal stelt het niet zo veel voor.
Zelf vind ik dat je heel ver mag gaan om gezien en gehoord te worden. Daarom ben ik het ook met de move van Rik Mol eens.
T.a.v. Kyteman: muzikaal gezien vind ik het meestal nogal oninteressant, ik heb een hele rij youtube-filmjes afgespeeld maar op een gegeven moment had ik genoeg van al die 1 of 2 akkoordenmuziek.
Maar hem moet een enorm compliment gegeven worden over de VORM waar hij zijn muziek in gegoten heeft. Naar mijn mening is het vinden van de juiste vorm voor jouw muziek 1 vd belangrijkste voorwaarden voor succes.
Die vorm die Kyteman bedacht heeft ligt ook verschrikkelijk goed bij de media: fotogeniek, hip enz. Dat doet het wel. En als je de TV mee hebt zit het wel goed voor je.
Bovendien is het altijd feest bij de optredens van Kyteman en dat is vaak belangrijker (voor het publiek bedoel ik) dan de werkelijke inhoud van het gebodene.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 13:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Rik Mol/Ryan Ricks is gewoon een dijk van een trompettist, die inhoudelijk ontzettend veel te melden heeft, naar mijn mening. Ik vind dan ook dat er niks mis is met zijn Ryan Ricks-uitstap, er wordt ontzettend goed en met een geweldig geluid trompet gespeeld; dat de liedjes inhoudelijk niet veel voorstellen is mijns inziens niet erg: die indruk wordt ook niet gewekt. Ik proef zelfs een geweldige knipoog bij de clipjes, geniaal!

Bij Kyteman heb ik het idee dat het allemaal een beetje te serieus genomen wordt, maar dat kan heel goed aan mij liggen. Inderdaad is het jasje, de buitenkant geniaal vormgegeven; ik sluit me dan ook volledig bij Franklin aan. Zijn twee-akkoorden-aanpak van de vorige plaat heeft uitbreiding gekregen: hij heeft een wendinkje bijgeleerd: de tritonus! Dat klinkt botter dan ik het bedoel maar geeft aan hoe ik over de daadwerkelijke muzikale inhoud denk. Wil je op festivals en bij de grote massa scoren, dan is niets minder belangrijk dan de muzikale inhoud, en inderdaad is het "feestje op het podium" wellicht belangrijker dan wat dan ook. En dan gaat het vooral om het totaalplaatje, waarbij het visuele aspect alsmede de hipheid misschien nog wel belangrijker is dan het geluid. Ik vind de twee liveregistraties bij Giel namelijk nog niet al te sprankelend en zeker overkomen: het lijkt alsof de muzikanten zich nog niet zo op hun gemak voelen. Ook een kwestie van laten rijpen natuurlijk, maar van de andere kant: de aantrekkelijkheid van het totaalconcept compenseert dit ruimschoots.

Althans: voor de doelgroep die Kyteman wil bereiken. Als je mijn persoonlijke mening vraagt, zoals Gezz in zijn eerste post deed, vind ik de muzikale inhoud te min. Voor mij werkt die hipheid en focus op de vorm juist averechts. Dat zegt dus niets over de verkoopbaarheid en wat andere mensen ervan denken, maar puur en alleen wat ik er persoonlijk van vind.

Hmm, ik heb eigenlijk vrijwel alleen maar herhaald wat Delano al zei. Ik ben het dus met hem eens.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 15:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
@ Delano:

Ik draai je stelling even om.
Moet het allemaal zo hoogstaand zijn?
Tuurlijk, genieten van Mahler, Holst noem maar op. Genieten van Sonny Rollings, Chet Baker, Miles Davis. Absoluut.

Maar wat is er toch mis met iemand die gewoon zijn instrument gebruikt om het commercieel uit te buiten?
Het gros van die luisteraars heeft echt 0 interesse in accoorden schema's. En ook 0 interesse om er wat van te leren. Die willen gewoon een avondje muziek. Klaar.

Ik merkte het sterk bij mijn opleiding. Als je de woorden Andre en Rieu in 1 zin combineerde, dan stonden ze nog net niet te briesen van verontwaardiging. Wat die toch allemaal wel niet verkrachtte. En ojee, in een musical, daar moest je niet spelen, want dat was inferieur aan het heilige symfonie orkest. Defensie, moest je ook maar niet aan beginnen, want daar was je als Amsterdamsch student toch echt te goed voor.

Ik vraag me dus oprecht af waarom hij vanuit de zogenaamde professionele musici op zoveel weerstand stuit. Waarom zijn muzikaliteit (of het vermeende gebrek daaraan) zo ontzettend ontkend moet worden.

Wat zou er gebeurd zijn, als Kyteman geen trompet maar een fluit had bediend. Het commerciele succes zou hetzelfde zijn, denk ik. Maar hier zou er niemand iets van hebben gevonden.

De doelgroep van de man is dus duidelijk niet trompet.nl
Eigenlijk zou je hem kunnen vergelijken met Tiesto. Ook een wereldwijd gelauwerd musicus. Maar niet echt iemand die indruk wil maken op jazz musici of klassieke musici.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 19:15 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Camel, ik ben het eigenlijk geheel met je eens. Ik heb al eens eerder gezegd dat ik er heel ver zou gaan als dat nodig is om aan de bak te komen. Als Rieu me zou vragen ga ik zeker, ik zal niet briessen maar dankbaar zo'n kans aanvaarden en alle pulp spelen die de mensen willen.
Maar dat zijn allemaal praktische zaken, als je een (redelijk) getraind oor hebt hoor je natuurlijk wel of iets diepgang heeft of niet. Een groot deel van mijn kennissenkring bestaat uit doorgewinterde stappers. Die willen boem-boem. En ze vermaken zich kostelijk dus hebben ze ongetwijfeld gelijk. Maar ze snappen er niets van dat ik zoveel tijd besteed aan het leren vd trompet. Of dat ik nachtenlang vingerzettingen zit te bedenken om Schumann-stukken beter legato te spelen op de piano. Dat doe ik ook niet voor hen, dat is alleen voor mij belangrijk en voor mijn beleving van muziek. Als ik wel eens mee ga naar Tivoli dan kan ik wel verbaasd zijn over hun enthousiasme voor een bandje dat echt niets bijzonders speelt.Dan ben ik oprecht verbaasd: horen jullie dat dan niet, dat er helemaal niets gebeurt? Maar blijkbaar gaat dat vaak zo.
Tijdje geleden naar concert van Richard Bona geweest in Tivoli. Die man was zo goed dat ik niet begreep dat er na hem nog iemand op het podium durfde/wilde staan. Maar dat zijn uitzonderingen.

P.S. Ik ben vandaag op heel gelukkige wijze de bezitter geworden van een Adams Custom Series Goldbrass flugel met nickel bellflare, kan mijn geluk niet op. (verkoper had hem als decoratie aan de wand hangen).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: The Kyteman Orchestra
BerichtGeplaatst: 04 apr 2012 22:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Delano, erg goed geformuleerd! Ik kan me er helemaal in vinden. Verder wil ik nog opmerken dat er volgens mij niets mis is met Kyteman, dat hij bij mij niet op weerstand stuit en dat zijn muzikaliteit wat mij betreft niet heel nodig ontkend moet worden, ondanks dat Camel dat blijkbaar voelt in sommige posts hier. Begrijp ik het goed en voel je dat ook in mijn posts? Het is in ieder geval niet mijn bedoeling: ik geef slechts mijn mening, en die is ongeveer zoals Delano hierboven zo treffend omschrijft. Kyteman pakt de zaken goed aan, en heeft veel succes. Maar vind ik het mooi? Of muzikaal interessant? Nee, blijkbaar heb ik persoonlijk meer behoefte aan inhoud en kwaliteit als ik muziek luister. Dat is mijn persoonlijke mening, en dat is ook waar Gezz in zijn eerste post om vroeg.

P.S. De goudmessing bugel met nieuwzilveren bekeruiteinde is ook een van mijn favorieten! Super mooie klank en ook nog een goede speelbaarheid van laag tot voor een bugel heel hoog! Waar hing die aan de muur?!?

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 30 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.