trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Peter Evans "Body and Soul "-
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 13:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 09:40 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Naar aanleiding van de post van De Ronde Van heb ik de filmpjes nog eens bekeken en daarom moet ik mijn mening gedeeltelijk bijstellen. In eerste instantie had ik mij net als Roel een beetje laten afleiden door de enorme echo van de opname. Ik vind dat een beetje ongeloofwaardig, het is net zo iets als piano spelen met het pedaal ingetrapt.
Bij hernieuwde beluistering vond ik het overigens minder hinderlijk.
Peter Evans heeft natuurlijk een ongelooflijke techniek ontwikkeld om zijn avantgarde te kunnen spelen. Geweldig. (volgens mij hoor ik trouwens veel van die oude cornettechniek terug, van het spelen ve melodie en begeleiding tegelijk).
Hij speelt Coltrane op een trompet a.h.w.
Voor wat betreft de uitvoering van Body and Soul ga ik nu mee met De Ronde Van, al ben ik iets minder enthousiast dan hij en vind ik de vergelijking met andere trompettisten (als bv Roy H.) een beetje mank gaan, ander idioom volgens mij.
Voor wat betreft het 2e filmje en de in- en uittro van B&S heb ik een andere mening. Dat deed me meer aan een act denken, enigszins te vergelijken met de acrobatiek van Alan Vizzuti in zijn masterclasses. Nu even heel persoonlijkl: ik probeerde bij dat 2e filmpje me te concentreren op wat nou de emotionele betekenis of uitbeelding was.
Na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat Peter Evans een drukke straat aan het uitbeelden was.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 10:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 20 aug 2007 00:03
Berichten: 743
Woonplaats: Capelle a/d IJssel
delano schreef:
Naar aanleiding van de post van De Ronde Van heb ik de filmpjes nog eens bekeken en daarom moet ik mijn mening gedeeltelijk bijstellen. In eerste instantie had ik mij net als Roel een beetje laten afleiden door de enorme echo van de opname. Ik vind dat een beetje ongeloofwaardig, het is net zo iets als piano spelen met het pedaal ingetrapt.
Bij hernieuwde beluistering vond ik het overigens minder hinderlijk.
Peter Evans heeft natuurlijk een ongelooflijke techniek ontwikkeld om zijn avantgarde te kunnen spelen. Geweldig. (volgens mij hoor ik trouwens veel van die oude cornettechniek terug, van het spelen ve melodie en begeleiding tegelijk).
Hij speelt Coltrane op een trompet a.h.w.
Voor wat betreft de uitvoering van Body and Soul ga ik nu mee met De Ronde Van, al ben ik iets minder enthousiast dan hij en vind ik de vergelijking met andere trompettisten (als bv Roy H.) een beetje mank gaan, ander idioom volgens mij.
Voor wat betreft het 2e filmje en de in- en uittro van B&S heb ik een andere mening. Dat deed me meer aan een act denken, enigszins te vergelijken met de acrobatiek van Alan Vizzuti in zijn masterclasses. Nu even heel persoonlijkl: ik probeerde bij dat 2e filmpje me te concentreren op wat nou de emotionele betekenis of uitbeelding was.
Na lang nadenken kwam ik tot de conclusie dat Peter Evans een drukke straat aan het uitbeelden was.

Ik reageerde louter op de opname van Body and Soul, dat ik erg goed vind,
met de overige filmpjes van hem op Youtube heb ik niet zoveel,
maar ik ben dan ook geen avant garde liefhebber.
Hij speelt die muziek in ieder geval niet als gevolg van onkunde.
Hij heeft een fabelachtige techniek en trefzekerheid en een groot harmonisch inzicht.
Het was niet mijn bedoeling om hem te vergelijken met Roy Hargrove, maar onlangs
hadden we de discussie over wie we harmonisch interessant vinden spelen,
en specifiek op harmonisch gebied ken ik niet zo veel jazztrompettisten die hetzelde nivo halen
als wat Peter Evans hier op Body and Soul speelt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 10:57 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
De Ronde Van schreef:
Hij heeft een fabelachtige techniek en trefzekerheid en een groot harmonisch inzicht.
Het was niet mijn bedoeling om hem te vergelijken met Roy Hargrove, maar onlangs
hadden we de discussie over wie we harmonisch interessant vinden spelen,
en specifiek op harmonisch gebied ken ik niet zo veel jazztrompettisten die hetzelde nivo halen
als wat Peter Evans hier op Body and Soul speelt.


Helemaal accoord.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 11:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Knap is het juiste woord, maar ik ben niet zo geïnteresseerd in kunstjes.
Hij zou het nummer in plaats van Body and Soul ook Chord Syllabus hebben kunnen noemen. Ik hoor niks voorbijkomen wat ik andere trompettisten niet al eens heb horen doen, alleen doet hij het 100 keer zo snel en alleen. Muzikaal gaan de meeste goede solisten naar mijn mening een heel stuk verder, dus niet wat betreft het snappen van de harmonieën, maar het muzikaal inzetten ervan.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik zijn geluid pure horror vind, en dat maakt het voor mij wel moeilijk te beoordelen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 17:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik denk dat als je uit die trompet wilt krijgen wat Peter Evans realiseert, dat je daar geluid voor moet opofferen. Net zoals Dizzy zijn sound opofferde voor range en speed.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2010 17:29 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
...

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 21 feb 2011 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 01:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
delano schreef:
Ik denk dat als je uit die trompet wilt krijgen wat Peter Evans realiseert, dat je daar geluid voor moet opofferen.

Dan ben ik het gewoon niet eens met zijn keuzes, als wat je daar zegt waar is, wat ik betwijfel.

delano schreef:
Net zoals Dizzy zijn sound opofferde voor range en speed.

Dizzy offerde zijn sound op?!? Dat moet je absoluut even uitleggen!
Ik hoop heel erg dat je een andere Dizzy bedoelt dan John Birks Gillespie

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2010 11:39 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
delano schreef:
Net zoals Dizzy zijn sound opofferde voor range en speed.


Roel stelde:
Dizzy offerde zijn sound op?!? Dat moet je absoluut even uitleggen!
Ik hoop heel erg dat je een andere Dizzy bedoelt dan John Birks Gillespie[/quote]

Zo ver ik me herinner heeft Dizzy dat zelf beweerd. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat common sense was. Zie b.v. deze passage over Dizzy:

The established swing trumpet players focused on good tone and intonation. He was focusing on harmonic evolution and had a rather thin tone. His tone got better later

uit: http://www.jazz-music-history.com/Dizzy-Gillespie.html


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.