trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Clifford Brown
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 03:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Clifford Brown
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik heb het nooit durven zeggen maar eigenlijk ben ik nooit zo kapot geweest van Clifford Brown terwijl ik tegelijkertijd weet dat het een erkende topper was met heel veel invloed. Eigenlijk lag dat aan de naar mijn mening nogal nerveuze opnamen met het Art Blakey 5tet (A night at Birdland)en sommige bluenote-opnamen (zoals het memorial album).
Maar pas realiseerde ik me dat ik al jaren nog een oude lp (ja, vinyl) had liggen van CB met de Clifford Brown All stars (Maini,Geller Benton op saxen, Kenny Drew, Curtis Counce en Max Roach in de ritmebox en maar 2 nummers, 1 per kant. Caravan en Autumn in NY.
Fantastische muziek.
Naar aanleiding daarvan ben ik is verder gaan zoeken en heb bij wijze van experiment bij bol.com de CD Clifford Brown with strings besteld en nu: flabbergasted!!!
Dit is echt te goed voor woorden. Het leuke is dat deze plaat (1955) ook zo lekker direkt is opgenomen en dat de strijkers zo heerlijk 50erjaren ingeblikt klinken: perfekt, aanrader.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:28 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik zou niet weten wat je bedoeld met nerveus maar dat zal wel aan mij liggen. Ik vind alle opnames belachelijk goed, en volgens mij heb ik ze bijna allemaal incl. alle bootlegs. Nerveus is in mijn beleving iets als het slecht getimed is of omdat het tempo te snel is zodat men erachter aanloopt als solist. Dat is zeker niet het geval bij hem.

Ik vind hem persoonlijk de beste jazztrompettist die er geweest is. Wat deze man gepresteerd heeft in die paar jaar is ongelofelijk. Wat sommigen niet weten is dat hij 2 ongelukken heeft gehad in zijn korte leven (27). Hij is er na zijn 1e ongeluk ook nog een jaar tussenuit geweest. Desondanks zijn er talloze opnames van hem te bewonderen.

De opnames waar je hem Cherokee hoort studeren zijn ook de moeite waard, het geeft een inkijk in zijn studiekamer. De opnames staan wel ergens op 1 van mijn sites.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 13:48 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ja hij had iets met auto-ongelukken. Ik bedoel mijn post ook als een herziening van mijn oordeel over hem, ik vind hem vreselijk goed. Wat bij mij meespeelt is puur persoonlijk: ik ben een beetje uitgekeken op de traditionele 5tet setup: trompet, alt-of tenorsax, ritmesectie. Thema unisono, AABA enz thema unisono. Ik heb dat zelf jarenlang als bassist meebeleeft en ik loop er niet meer warm voor. Ik weet dat de opnames met Art Blakey bij kenners hoog aangeschreven staan maar zelf word ik er een beetje kriegelig van.
Niks kwaads bedoeld maar het is niet anders.
Groeten, Delano


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 18:48 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
delano schreef:
Ja hij had iets met auto-ongelukken. Ik bedoel mijn post ook als een herziening van mijn oordeel over hem, ik vind hem vreselijk goed. Wat bij mij meespeelt is puur persoonlijk: ik ben een beetje uitgekeken op de traditionele 5tet setup: trompet, alt-of tenorsax, ritmesectie. Thema unisono, AABA enz thema unisono. Ik heb dat zelf jarenlang als bassist meebeleeft en ik loop er niet meer warm voor. Ik weet dat de opnames met Art Blakey bij kenners hoog aangeschreven staan maar zelf word ik er een beetje kriegelig van.
Niks kwaads bedoeld maar het is niet anders.
Groeten, Delano


In dat geval moet je eens luisteren naar Clifford Brown With Strings, wat gedateerde strijkersarrangementen maar een werkelijk fantastische Brown. Ook een aanrader: zijn gastbijdragen aan opnamen met Sarah Vaughn, Dinah Washington en Helen Merill. Vooral de LP/CD die hij met Sarah Vaughn heeft gemaakt is erg goed. Clifford staat samen met Freddie Hubbard op eenzame hoogte wat mij betreft.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 19:29 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Karel, misschien mijn startpost lezen......


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 sep 2009 19:36 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Ja sorry :oops: Ik reageerde op je laatste post waarin je zegt dat je wat uitgekeken bent op de traditionele quintet set-up. Gelukkig maar dat je hem toch heel goed vind... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Clifford Brown
BerichtGeplaatst: 17 jan 2010 16:40 
Offline

Geregistreerd: 23 dec 2007 16:26
Berichten: 94
Woonplaats: Amsterdam
delano schreef:
Ja hij had iets met auto-ongelukken. Ik bedoel mijn post ook als een herziening van mijn oordeel over hem, ik vind hem vreselijk goed. Wat bij mij meespeelt is puur persoonlijk: ik ben een beetje uitgekeken op de traditionele 5tet setup: trompet, alt-of tenorsax, ritmesectie. Thema unisono, AABA enz thema unisono. Ik heb dat zelf jarenlang als bassist meebeleeft en ik loop er niet meer warm voor. Ik weet dat de opnames met Art Blakey bij kenners hoog aangeschreven staan maar zelf word ik er een beetje kriegelig van.
Niks kwaads bedoeld maar het is niet anders.
Groeten, Delano


Als je echt van je stoel geblazen wilt worden, moet je track 1 van Art Blakey's A Night At Birdland (Jazzmessengers) eens checken, WEEDOT. Beebop van de bovenste plank (ook een geinspireerde Lou Donaldson op alt), met een solo van Clifford die zo mooi, zo puur en zo origineel is! Volgens mij heeft Erik een transcriptie op zijn site staan.

http://www.youtube.com/watch?v=8H1eY2oZJWw

Over dat auto-ongeluk; hier vind je Donna Lee van zijn laatste opnamesessie. Na deze sessie stapte hij met o.a. Richie Powell in de auto, om er nooit meer levend uit te komen.

http://www.youtube.com/watch?v=TVzU1yvFCh8

_________________
http://www.teusnobel-music.nl/

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2010 11:11 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Een heel interessant boek om te lezen is "Clifford Brown, The Life And Art of The Legendary Jazz Trumpeter" van Nick Catalano. Het geeft een goed beeld over het leven van Brown. Hierin lees je dat hij een echte studiefanaat was. Hij had ongelofelijk veel talent maar het was ook een harde werker en een doorzetter.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.