trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Chris Botti. over en door
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 29 maart 2024 00:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Chris Botti. over en door
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 07:32 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Voor degenen die niet op TH actief zijn: een paar hele leuke vragen en antwoorden aan/van Chris Botti,

http://video.newsweek.com/#?t=19107373001&l=10174408001

En bij een "horns"topic (Looking for a new horn) liep een discussie over de Botti-sound die kort samengevat vooral zou berusten op een out-of-tune trompet, hier een fantastisch (en volgens mij zeer deskundig) commentaar:

shofarguy writes:

<<<"Secondly, Botti's Commitee is out of tune with itself. You can hear that on some of the cuts on his CD's. The principle sound will be flat compared to the resound. It gives his Committee that mournful, bluesy feel. The double-tone coming out of the horn tends to kill off high harmonics.

So, if you really want a sound like you hear on his recordings, try a Kanstul Chicago 1025 flugel. It is almost trumpet like, if you want it to be.">>>>

huh?
Come on.... that is far fetched.
Chris botti does not sound like a flugel. That is a trumpet sound. If you listen to just about any classical player play charlier etudes they all get that same sound. The sound comes form having a well trained embouchure that is well centered, and playing this is not very loud. That coupled with a normal classical mouthpiece like a 1 1/2 C and lots of productive tone study. It would not make a whole lot of difference what horn he played. Just listen to Chet baker on "candy" and "Mr. B" and compare that to the "last great concert" Those horns are drastically different, but the sound is the same. Flugel-ish, but really it's just a very good quiet trumpet sound with a deep mouthpiece but not a Deep V shaped mouthpiece. Just a normal bach mouthpiece played extremely well and very musical, with great breath control.
Chris Botti and Chet are both under rated many trumpet players for some reason.

Doug M
_________________


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 09:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 jul 2002 09:50
Berichten: 297
Woonplaats: Den Bosch
ik hoop dat het niet voor iederen nodig is om dakloos te zijn voor 10 jaar om zo bekend te worden...

8)

_________________
http://www.vanlentmusic.nl/
http://www.hetbrabantsjazzorkest.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 apr 2009 16:31 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Geweldige trompettist. Ik heb een paar CD's van 'm. "Italia" is erg goed vind ik. Het mooie van Botti vind ik dat hij op z'n Martin heel donker en wollig kan spelen maar ook kan screamen als het nodig is. Ik heb hem bij Sting een keer een riff samen met de trombonist horen spelen waarbij hij volgens mij ver boven de hoge C zat. En met een gloedvolle toon en projectie.....echt fantastisch. Hij is trouwens ook een Bill Adam student.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jul 2010 11:17 
Offline

Geregistreerd: 15 jul 2010 10:07
Berichten: 33
Hoi,

ik ben nieuw, maar heb dit topic express opgezocht.
Chris Botti is voor mij HET voorbeeld van alle trompettisten van deze generatie.

Hij speelt op zo'n manier, dat het betoverend is. En DIE kwaliteit zegt mij al genoeg.
Miles Davis en Chet Baker zijn hier goede voorbeelden van. Wat Miles ook heeft gedaan is zijn toon, zijn stem, op de trompet subliem maken, en de hoogte kwam later wel.
Met die benadering ben ik nu ook bezig.

Het publiek wil genieten, en ik geniet persoonlijk niet van een Bigband waar de hele trompetsectie loopt te schreeuwen en te blazen als aangesloten compressors. (Maynard Ferguson) Het is gewoon iets totaal anders, en een vak apart binnen het trompet spelen.
Nee, geef mij maar die mooie warme klanken, waar je mensen echt mee weet te raken en kan laten genieten. Dat zegt mij veel meer dan driedubbele tongslag en c4's blazen.

Het is supergaaf als je het kan, maar wanneer ga je dat nou blazen als je iets mooi wilt overbrengen?

Nadat ik met Miles Davis aan de slag was gegaan voor conservatoriumtoelatingen ging ik opzoek naar andere trompettisten van deze tijd. Niet dat Miles slecht is, integendeel, hij is de meest erkende trompettist aller tijden. Ik moest My Funny Valentine gaan spelen, maar kon geen versie vinden met btje "steady" ritmesectie. Ik ging op youtube zoeken.
De versie van Chris Botti aangeklikt (wie is die man? interresant!) en overdonderd door zijn speelgevoel en emotie. Sindsdien ben ik nog nooit zo fan geweest van een artiest.

Grootste inspiratie wat betreft zijn muziekspel, zo wil ik later ook klinken!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.