trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Melissa Venema
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 23:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 23 mei 2014 17:06 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik denk dat je je moet bedenken dat een embouchure dat er niet helemaal standaard uitziet, niet noodzakelijkerwijs betekent dat er problemen komen.

Als het goed klinkt, en de ontwikkeling gaat voorspoedig moet je er niks aan doen.
If it aint broken, don't fix it...

Ik heb in mijn leven al heel wat raar uitziende bakkesen gezien, die toch angstwekkend goed klonken.

Denk bijvoorbeeld aan mensen met over of underbite. Of mensen die een scherp randje hebben en daardoor hun sweetspot automatisch ergens anders leggen...

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 26 mei 2014 16:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Ik ben zelf het slachtoffer geworden van iemand die al te fanatiek mijn embouchure wilde veranderen (en eerlijk is eerlijk: ik was zelf ook zo fanatiek ermee dat het nog lang heeft geduurd voordat ik weer een beetje kon spelen), ik kijk dus wel uit voordat ik dat bij iemand anders zo doen als daar geen hele goeie reden voor is, en dan zou ik het sowieso nooit op een hele directe manier doen: daar zijn inmiddels betere methodes voor.
Wel is het helaas zo, dat ik toch nog steeds leerlingen krijg die zijn 'bijgestuurd' en alleen maar meer problemen hebben gekregen. Vaak lukt het om ze weer aan het spelen te krijgen, maar het is niet altijd makkelijk. Ik kreeg onlangs een nieuwe leerling erbij, een meisje met een beugel. Dat is al lastig, maar haar leraar was ook nog eens boos geworden omdat het niet meer lukte. Zijn methode bestond vooral uit het zo ver mogelijk naar achteren trekken van de mondhoeken, want dan trek je de lippen strak en wordt de toon hoger......ik dacht echt dat we van dat sprookje nu wel verlost zouden zijn, maar dat gebeurt dus ook nog steeds. Heel langzaam komt dit kind nou weer een beetje bij, en ik hoop dat ze ondanks haar beugel en slechte ervaring toch weer plezier erin gaat krijgen. Slechte leraren bestaan helaas ook nog steeds, en dat heeft met muziekschool of vereniging niet zoveel te maken.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 08:08 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Misschien had ik idd de term "embedded leraar" achterwege moeten laten, in eerste instantie leidde dat tot wat verwarring. Ik bedoelde het niet zo slecht. Ik kon mij echt voorstellen dat een geschoolde vakdocent bij het zien van Melissa"s embouchure onmiddellijk zou denken: daar komt nooit goed een noot boven de balk uit.
Met "embedded" bedoel ik dan: volledig geschoold in de heersende vakdidactiek, zeg maar: zoals het hoort.
Inmiddels blijkt hier dat mijn veronderstelling niet helemaal uit de lucht gegrepen is. Zie b.v. Bert hierboven of (ik heb even de vrijheid genomen hem te citeren) NFJO-Thomas:

Mijn docent op het conservatorium heeft nog geprobeerd mijn embouchure een beetje bij te schaven maar uiteindelijk speel ik gewoon weer zoals ik altijd speelde.

Wel denk ik dat de tijden veranderd zijn in die zin dat docenten minder dan vroeger hun methode willen opdringen. Net zo als het uit de mode is geraakt om lagere school leerlingen met een latje op de vingers te tikken als zij links willen schrijven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 27 mei 2014 17:48 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
Met "embedded" bedoel ik dan: volledig geschoold in de heersende vakdidactiek, zeg maar: zoals het hoort.


Zoveel trompettisten, zoveel meningen. Dus wat wel en niet hoort is maar net aan degene die je het vraagt. Daarbij ken ik genoeg geweldige trompettisten die een embouchure hebben wat je in geen enkele methode terug zult vinden, en ken ik ook genoeg trompettisten met een mooi uitziend embouchure waar niets uitkomt boven de balk.

delano schreef:
Wel denk ik dat de tijden veranderd zijn in die zin dat docenten minder dan vroeger hun methode willen opdringen. Net zo als het uit de mode is geraakt om lagere school leerlingen met een latje op de vingers te tikken als zij links willen schrijven.


Dat is te hopen, maar ik zou je niet kunnen zeggen of daar verandering in is gekomen. In ieder geval is door het internet veel meer alternatieven en inzichten voorhanden dan vroeger. Ik zou nooit blind afgaan op wat 1 leraar tegen mij zou zeggen, dat heb ik nooit gedaan. In mijn 1e jaar conservatorium probeerde mijn toenmalige lerares ook mijn embouchure om zeep te helpen, daar heb ik maar niet aan toegegeven en ben snel bij haar gestopt!

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 09:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
https://www.youtube.com/watch?v=a9xGfQulfY8

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 10:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 nov 2003 15:58
Berichten: 563
Mijn eigen verhaal is gebeurd bij een zeer gerenommeerde leraar wiens naam ik hier niet noem, en het verhaal van het meisje met de beugel is gebeurd bij een lesboer van een vereniging. Het gaat dus aan allerlei kanten wel eens mis. Ik hoop dat de gemiddelde 'embedded' leraar inmiddels zo 'embedded' is dat hij zich heeft geïnformeerd over bestaande methodes en geen dingen kapot maakt die niet kapot zijn.

Melissa is in ieder geval iemand die het levende bewijs is van een niet standaard embouchure die verrekte goed werkt. Ik heb ooit eens een leerling moeten verdedigen (en daarbij mijzelf) die met een beetje lucht in zijn wangen speelde omdat hij anders echt geen toon kon spelen. Ik gaf toen het voorbeeld van Chuck Findley die op verschillende video's ook heel duidelijk met wat lucht in zijn wangen speelt. Leek mij een fijn bewijs dat het niet desastreus hoeft te zijn, to say the least. Commentaar van de vereniging: ja, maar deze jongen speelt niet zo goed als Chuck Findley....

Ach ja, dommigheid bestaat overal.

_________________
http://www.bertlochs.com
http://www.braskiri.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Melissa Venema
BerichtGeplaatst: 28 mei 2014 11:21 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Geheel eens met Bert, dat wat werkt is belangrijker dan welke theorie ook.
Moet wel zeggen dat toen ik die Melissa voor het eerst zag spelen (bij André Rieu op youtube) mijn eerste reactie was: dakenniewaorweze!
Maar ja, klinkt beter dan wat ik doe, bekkie houden dus.
Ben verder met Erik eens dat internet wel eens aardig bijgedragen zou kunnen hebben aan een soort algemene kennis en begrip van het blazen. Je moet wel een erge die-hard zijn om dat te passeren.

P.S. Zoals gewoonlijk weer een heerlijk filmpje van Thomas Gansch, alleen die intro al.... :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.