trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Interview Arturo Sandoval
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 17:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:32 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2013 08:24
Berichten: 17
erikveldkamp schreef:
Het heeft volgens mij meer te maken met hoe je de beginjaren op les gevormd wordt als trompettist. Daarbij is het super belangrijk of je een flinke dosis muzikaliteit mee hebt gekregen zodat je snel muzikale verbanden kunt herkennen. Deze 2 aspecten waren in mijn ontwikkeling in ieder geval wel van het grootste belang, niet mijn lichaamsbouw.


Roel, muzikaliteit moet zich ook ontwikkelen. Als je in de begin jaren waarin je les krijgt heel veel 'opdrachten' krijgt die vaak meer visueel zijn dan auditief en op gevoel gericht zijn (bv heel erg op je mondhoeken letten), kan het een blokkade opwerpen tussen de fysieke inspanning die je lichaam doet om geluid te produceren en de auditieve feedback die je instrument geeft. Je vergeet als het ware te luisteren hoe het klinkt omdat je in de spiegel kijkt hoe je embouchure eruit ziet.

Doordat je afgeleid bent krijgt je muzikaliteit minder de kans om te leiden. Dat betekent alleen niet dat je niet muzikaal bent.
Volgens mij is dat wat Erik zegt. (@Erik: misschien heb je liever niet dat ik je teksten probeer te duiden ;-) )

Volgens mij staat de muzikaliteit van mensen van jouw niveau buiten kijf.
Muzikaliteit is natuurlijk iets anders dan smaak. (waarmee ik niemands smaak ter discussie wil stellen.)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:36 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Ik vatte dat antwoord toch algemeen op. En weinig persoonlijk.

Er staat letterlijk boven dat Erik dat wel vaker leest. Er vervolgens is het een antwoord dat volgens mij vrij algemeen is.

Maar puur persoonlijk voor mezelf: toen ik 12 was, en al vier jaar lang mijn mondstuk in mijn bovenlip had staan en niet erop, en nooit geleerd had dat je bij trompetspelen je ademhaling moest gebruiken, zei de beoogde conservatoriumdocent tegen mij dat ik maar helemaal moest stoppen, en alles opnieuw moest opbouwen.
Ik denk ook niet dat de problemen waarmee ik was opgezadeld te verhelpen waren geweest met muzikale lijnen spelen. Je lichaam is ook voor een deel een automatische piloot. Die werkt op routine.
En als je al jarenlang de verkeerd aangeleerde dingen doet, kun je dat niet veranderen met als motto: "speel muzikale lijnen, denk aan de muziek, dan komt de rest vanzelf."
Dat zou gewoon niet gewerkt hebben.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:38 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
@Roel

Nee, ik heb het helemaal niet aan jouw muzikaliteit. Ik praat gewoon in het algemeen. Ik denk wel dat het eerste deel bij jou van toepassing is, dus hoe je gevormd wordt in je beginjaren. Als je het daar fout aanleert is het een hele opgave omdat weer recht te trekken. Daarnaast ken ik ook wel mensen die het goed hebben aangeleerd maar het daarna fout gaat door eigen toedoen of van een andere leraar die er andere ideeën op na houdt.

Met muzikale verbanden bedoel ik dat je noten beter aan hoort komen, dus weet in welke toonsoort je zit te spelen. Ook dat je ritmes leert herkennen, het hele AMV pakket zeg maar.

Het voordeel hier van is dat je vooral bezig bent met de muziek en niet met de noten omdat je die goed begrijpt. Het motiveert heel erg als je je de muziek snapt en daardoor in je hoofd hebt zitten. Dan heb je dat doel in je hoofd waar ik het eerder over had. Bill Adam noemt dat "goal oriëntation".

Daarnaast heb je ook klankvoorstelling, dus dat je een goed beeld hebt wat er uit je trompet moet komen qua klank en pitch. Zoals ik al eerder zei in mijn ademsteun voorbeeld kan je ademsteun alleen maar goed werken als je een mooi geluid in je hoofd hebt. Heb je een geforceerd geluid of een futloos geluid in je hoofd, dan zal je lichaam er ook alles aan doen om dat geluid te produceren. Het moge duidelijk zijn dat de ademsteun dan ook anders is.

Arturo laat in dit filmpje ook goed zien hoeveel invloed ademsteun heeft op de klank.

Als je moeite hebt met muzikale verbanden en daarom geen muzikale frases speelt (omdat je die niet herkent) maar noten, dan zal de luchtstroom ook niet constant zijn omdat dat niet van hem verwacht wordt. Het zal een spiergroep worst zijn wat hij moet doen, hij voert alleen maar uit wat er van hem gevraagd wordt.

Citaat:
Muzikaliteit zorgt er dus voor dat je hersens vanzelf de goede opdrachten geven aan je spieren, begrijp ik dat goed?


Muzikaliteit geeft je een doel waar je na toe kunt werken, zonder een duidelijk doel voor ogen wordt het allemaal veel moeilijker en komen er allerlei problemen en spanningen om de hoek kijken.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 15 mei 2013 09:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:45 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
marnix schreef:
En als je al jarenlang de verkeerd aangeleerde dingen doet, kun je dat niet veranderen met als motto: "speel muzikale lijnen, denk aan de muziek, dan komt de rest vanzelf."
Dat zou gewoon niet gewerkt hebben.


Zoals ik al zei gaat niets vanzelf, je moet er altijd keihard voor werken. Maar het is makkelijker werken als je weet welke kant het naartoe moet. Muzikale lijnen spelen hebben een veel positievere invloed op je trompetspel (doordat de ademsteun beter moet functioneren) dan met onmuzikale oefeningen bezig te zijn.

Chris Botti was ook zo'n trompettist waarbij zijn chops helemaal naar de filistijnen was. Bill Adam heeft hem toch behoorlijk goed opgelapt met zijn manier van werken.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:46 
Offline

Geregistreerd: 04 mei 2013 08:24
Berichten: 17
marnix schreef:
Ik
...En als je al jarenlang de verkeerd aangeleerde dingen doet, kun je dat niet veranderen met als motto: "speel muzikale lijnen, denk aan de muziek, dan komt de rest vanzelf."
Dat zou gewoon niet gewerkt hebben.....


1) Die jaren lang verkeerd aangeleerde dingen, hadden zich met de juiste focus misschien wel heel anders ontwikkeld.

2) Je doet de ideeën van Arnold Jacobs en Bill Adam toch ernstig tekort aan met deze simplistische samenvatting.

Ook Arnold Jacobs en Bill Adam vertellen een student wel welke kant van de trompet op je mond moet en welke niet...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 09:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Die juiste focus kreeg ik pas toen het al te laat was.
Bovendien: als je fysiek gewoon zover naast de werkbare manier zit, zul je dat toch moeten aanpassen. En dat vergt inderdaad vreselijk veel inspanningen. Maar op zich niet meteen iets muzikaals.
Uiteraard is dat wel je doel. Maar zoals ik verder ben geholpen (Theo Wolters is een waanzinnige pedagoog) dus eerst zorgen dat je fysiek weer op de rails staat, zodat je geen problemen meer hebt om muziek te maken, heeft mij geen windeieren gelegd.

En omdat deze manier mij heeft geholpen, en ik ook zie dat het bij mijn leerlingen werkt (gelukkig hebben die niet allemaal de erbarmelijke start gehad die ik had) ga ik er vanuit dat die manier van werken wellicht niet meteen muzikaal genoemd kan worden, maar wel effectief.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 10:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
marnix schreef:
Bovendien: als je fysiek gewoon zover naast de werkbare manier zit, zul je dat toch moeten aanpassen. En dat vergt inderdaad vreselijk veel inspanningen. Maar op zich niet meteen iets muzikaals.


Wie zegt dan dat Bill Adam en Arnold Jacobs de fysiek niet aanpassen als dat fout zit/zat bij een leerling? Er zijn echter meerdere manieren om die fysiek aan te passen, ik prefereer de muzikale weg aangezien dat de leerling meer motiveert.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Interview Arturo Sandoval
BerichtGeplaatst: 15 mei 2013 10:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Ik geloof niet dat het werken aan problemen en met dat werk wat leuke (vaak zelf uitgezochte of gearrangeerde dingen) spelen demotiverend is. 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 94 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.