trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Alison Balsom
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 11:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 10:39 
Offline

Geregistreerd: 14 maart 2007 08:27
Berichten: 638
erikveldkamp schreef:
Dat klopt, maar in de klassieke muziek is Lang Lang ook niet alleen zo populair omdat ie zo mooi piano speelt. Zijn image helpt ook erg mee, dat is ook zo met Nigel Kennedy en meer van dat soort types met een afwijkend voorkomen.

Dizzy Gillespie is ook veel bekender om zijn bolle wangen dan om wat ie voor de jazzmuziek heeft betekend.


In het begin is het uiterlijk of image natuurlijk heel erg leuk. Daarna zullen de muzikale kwaliteiten moeten uitwijzen of het echt een blijvertje is op het hoogste niveau. Bij Balsom heb ik daar mijn twijfels over. Ze kan absoluut goed spelen, maar ze is niet van de buitencategorie.

Bij Lang Lang ging het ongeveer hetzelfde. Na zijn debuut werd hij ongekend populair.
Ondanks dat zijn populariteit in Nederland (Amsterdam) nog steeds gigantisch is, begint de rest van de wereld in te zien dat zijn muzikale talent ietwat is overschat.

Hij blijft natuurlijk een steengoede pianist (zo ver zal Balsom als trompettist niet komen.) Maar de kwaliteit van pianisten als Moravec, Ciccolini, Andsnes, Thibaudet, Brendel etc etc zal hij waarschijnlijk nooit evenaren.

_________________
"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 10:51 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ze zal ook het nivo van Maurice Andre bij lange na niet gaan halen maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet mooi trompet kan spelen. Het is niet zo moeilijk om kritiek te hebben, men heeft ook altijd wat aan te merken op Wynton. Maar er zijn er maar weinig die dat nivo ooit zullen bereiken, als ze er al zijn.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 11:01 
Offline

Geregistreerd: 14 maart 2007 08:27
Berichten: 638
krittieken mogen/moeten er altijd zijn. Maar het is vrij lastig om het talent van Wynton of Maurice André te negeren, los van of het nu je persoonlijke smaak is of niet. Net zoals heel veel mensen wel eens zeuren over de toon van Vizzutti. De techniek blijft wel bizar goed natuurlijk.

Goede geschoolde trompettisten die de concerten van Haydn en Hummel kunnen spelen zijn er mondiaal gezien ontzettend veel. Trompettisten die daarbij écht onderscheidend zijn (in muzikaliteit), zijn er al een heel stuk minder.

_________________
"Don't play what's there, play what's not there." - Miles Davis


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 11:19 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
Kennen jullie Semaine Sainte a Cuzco, van Henri Tomasi?

Dat is een waanzinnig stuk, eerste deel gespeeld op piccolo, tweede deel op C tpt, derde weer op piccolo.

Ik heb zelden dat stuk zo mooi gespeeld horen worden dan door Maurice Andre. Toen hoorde ik Alison Balsom dat spelen. Heel anders, maar dat tweede deel was echt zo ontroerend mooi. Als iemand zo muziek kan maken, dan hoort ze voor mij wel degelijk bij de groten.

Ik denk dat het vergelijk tussen Maurice Andre, en bijvoorbeeld Dokshitzer en de wat meer "modernere" spelers ook een beetje mank gaat.

Sinds dat Maurice Andre Haydn etc opgenomen heeft, zijn al echt wel wat jaren verstreken, en zijn mensen ook tot andere inzichten gekomen. Technisch, qua klank en stylistisch.
Dat neemt niet weg dat Maurice Andre gewoon een fenomeen is. En dat neemt niet weg dat de volgende generatie hun sporen verdient heeft.
Want ga er maar aan staan. Om een concert te geven, in de vaste overtuiging, dat wat je ook doet, er altijd wel weer gezeur binnen de marge komt.

Geldt overigens ook voor de orkesttrompettisten.

Ik bedoel: iedereen mag vinden wat ie wil, maar om te stellen dat Alison Balsom geen topper is, lijkt me iets te kort door de bocht eigenlijk.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 12:06 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Rolando schreef:
Lekker wijf!


Der is altijd ook maar één ding waar mannen op letten! :P

Naar aanleiding van mijn post over beroemde trompettisten ben ik eens het één en ander gaan beluisteren, maar Alison Balsom springt er echt bovenuit! Ik denk dat ik fan ben... 8)

Speel nog niet zo lang en ben dus nog lang geen kenner, maar ik kan echt genieten van haar spel en helemaal wegdromen. Vooral haar nummer Andante op de CD Caprice...mooooiiiiii :D

Weet iemand toevallig of ik de bladmuziek van dat nummer ergens kan vinden??
(Zal het wel van ze lang zal ze leven nog niet kunnen spelen, maar tis een doel)

Combinatie orgel/trompet ben ik wat minder fan van.

Laatst heb ik ook een CD van Maurice Andre (music for trumpet) gekocht, maar vind deze toch iets minder, maar dat is meer gezien het repertoire denk ik en hij speelt me teveel hoge noten, heel erg knap, maar ik ben er geen fan van.

Maaareuhhh....wanneer krijgen we eens een paar lekker mannen op de trompet?? :wink:
Bekende trompettisten lijken wel standaard niet moeders mooiste te zijn met een gigantische horecaspoiler (of moet ik klankkast zeggen :wink:)

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 12:09 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5020
www.marnixcoster.com

hele knappe vent, al zeg ik het zelf 8)

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 12:50 
Offline

Geregistreerd: 23 okt 2006 10:49
Berichten: 68
Woonplaats: Uden
marnix schreef:
www.marnixcoster.com

hele knappe vent, al zeg ik het zelf 8)


En zo bescheiden ook! :D

Maarja, dat kun je verwachten van trompettisten. 8)

_________________
Toeters:
- Getzen "Eterna 900 Classic" gelakt
- Getzen "390" gelakt


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2008 15:30 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Naja ik als rechtgeaarde heteroman wil wel stellen dat ik Maurice André best een Ge*le kerel vind :mrgreen:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.