trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Al Porcino
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 23 mei 2024 17:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 16:23 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2237
Woonplaats: Amsterdam
... de bigband wereld is helemaal vreemd voor mij als hafabra-er. De artiesten die op deze site genoemd worden(behalve Ferguson, Marsalis en Vizutti) ken ik geen van allen.
Toch ben ik al 30jaar trompeteur en ben ik in mijn leven ongeveer 2 keer een Bigband tegengekomen die (in mijn ogen/oren) verschrikkelijke muziek maakten... veel onbegrijpelijke inprovisaties enzo.
Pas na mijn bezoekjes op trompet.nl is mijn interesse gewekt voor Bigband...

groet
Ruli

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 16:47 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Dan heb je nog een hoop in te halen. Veel plezier daarmee... :P

Als reaktie op Yamahaddatdangezegd :

Dat heeft te maken met dat leads wat meer op de achtergrond werken en alleen bekend zijn bij de insiders. De solisten zijn nu eenmaal eerder bekend.

Er zijn naast de bekende leads nog een hoop geweldige leads geweest in het verleden die ik ook (nog) niet allemaal ken. Dat heft ook vaak te maken met dat de bezettingen vaak niet op de cd's staan. Kijk maar eens op de platen van Sinatra, daar staan niet of nauwelijks namen van de bandleden op.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 18:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Erik, je hebt gelijk, altijd bijzonder irritant, maar wel schering en inslag, zeker op de oudere albums als er geen line-up op een cd staat. Bij Michael Buble is dit helaas ook het geval, zag ik laatst. Ik kon maar bij een paar nummers de hele bigband line-up vinden.

Dehaanmuziek, ik was misschien wat voorbarig, het feit dat niet zoveel mensen reageren kan ook liggen aan de vakantieperiode.

Karel, ik vind het geluid van Al Porcino juist wel scherp eigenlijk, met name op Mercy, mercy van Buddy Rich/ Don Piestrup. Erg veel hoog in zijn geluid, maar wel een fantastische opvatting en timing, mijns inziens.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 18:27 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik moet de eerste leadtrompettist nog tegenkomen die niet veel hoog in zijn geluid heeft. Je krijgt geen sizzle door te studeren op een rond geluid.

Maar, het geeft niet of je veel hoog in het geluid hebt. Het gaat erom dat er niet alleen maar hoog in zit. Dan krijg je een iele toon, zonder enige body. Het geluid is dan niet erg rijk van klank.

Daarnaast weet je niet wat degene die de cd gemixt heeft nog met het geluid gedaan heeft. Je moet een (lead)trompettist live horen om te weten hoe hij klinkt. Je hoort op een plaat ook vaak niet hoe goed hij projecteerd, etc. Het maakt ook erg veel verschil waar de microfoon stond.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 20:43 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
Ja, met meer body in de toon dus. Zoals Jerry Hey bijvoorbeeld. Dat vind ik het mooiste bij een goeie lead. Niet zoals John Faddis dus. Dat is het toch net niet voor mij.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 21:24 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ruli schreef:
... de bigband wereld is helemaal vreemd voor mij als hafabra-er. De artiesten die op deze site genoemd worden(behalve Ferguson, Marsalis en Vizutti) ken ik geen van allen.
Toch ben ik al 30jaar trompeteur en ben ik in mijn leven ongeveer 2 keer een Bigband tegengekomen die (in mijn ogen/oren) verschrikkelijke muziek maakten... veel onbegrijpelijke inprovisaties enzo.
Pas na mijn bezoekjes op trompet.nl is mijn interesse gewekt voor Bigband...

groet
Ruli


Was een van de twee de bigband van de limburgse Jagers? 8O

(heb ik nog een maandje of zo in gezeten (gestaan eigenlijk 8))

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2005 21:31 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Karel schreef:
Ja, met meer body in de toon dus. Zoals Jerry Hey bijvoorbeeld. Dat vind ik het mooiste bij een goeie lead. Niet zoals John Faddis dus. Dat is het toch net niet voor mij.


Dan moet je zeker fan zijn van Conrad Gozzo. Hij moet een enorm vet geluid hebben gehad. Bobby Shew vertelde in een anekdote dat toen hij naast CG zat hij dacht dat zijn trompet stuk was omdat hij zichzelf niet hoorde !

Dit is ook wel terug te horen op de opnames met CG op lead. De Billy May opnames zijn ongelovelijk goed en vet. Ik heb ook een cd met Maynard op lead, CG op 2e, Manny Klein op 3e en waarschijnlijk Conte Condoli op 4e trompet. Super vet !

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2005 09:48 
Offline

Geregistreerd: 01 jul 2004 22:18
Berichten: 1160
Woonplaats: De Zeeuwse kust
erikveldkamp schreef:
Karel schreef:
Ja, met meer body in de toon dus. Zoals Jerry Hey bijvoorbeeld. Dat vind ik het mooiste bij een goeie lead. Niet zoals John Faddis dus. Dat is het toch net niet voor mij.


Dan moet je zeker fan zijn van Conrad Gozzo. Hij moet een enorm vet geluid hebben gehad. Bobby Shew vertelde in een anekdote dat toen hij naast CG zat hij dacht dat zijn trompet stuk was omdat hij zichzelf niet hoorde !

Dit is ook wel terug te horen op de opnames met CG op lead. De Billy May opnames zijn ongelovelijk goed en vet. Ik heb ook een cd met Maynard op lead, CG op 2e, Manny Klein op 3e en waarschijnlijk Conte Condoli op 4e trompet. Super vet !


Ik heb zelf flink wat van die oudere LP's van Billy May, Nelson Riddle, Woody Herman, Les Alexander en nog wat van die big bands uit de echte big-band era. Conrad Gozzo is een veel terugkerende naam. Hij is waarschijnlijk DE leadspeler uit die jaren. Absoluut geweldig. Ook Snooky Young kon goed met de leadpartijen overweg. Ik las laatst een intervieuw met Clark Terry waarin hij dit aanhaalde.

Wat opvalt is dat je ook in die tijd veel zelfde namen tegenkwam in de big bands. Conte Candoli en zijn broer Pete kom je tegen bij Woody Herman maar ook bij Stan Kenton. Manny Klein, Earl Gardner, Dick Collins (ook bastrompet), Buddy Childers zijn nog wat van die namen die je geregeld tegenkomt. Ik heb nog een LP van de Jimmy Dorsey Big Band uit 1948 waarin een jonge Maynard Ferguson meedoet als gastsolist. Als ik dat hoor stop ik maar met te proberen de G3 te halen, want dat moet wel aangeboren zijn bij hem 8O


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.