Ja, ik heb een kleine versie, groot genoeg voor buizen en mondstukken van cornet en trompet. Zie website HBM Machines, verschillende versies. Prijzen vanaf 80 t/m 2000 Euro. Afmetingen staan erbij. Reinigen doe ik op op 60 graden gedurende 10 minuten met een mengsel van water en en schoonmaakzijn. Verhouding 60/40. 80/20 kan misschien ook wel. Op verzilverde onderdelen geen slijtage/beschadiging kunnen ontdekken bij Yamaha en CarolBrass instrumenten. Geen ervaring met gelakte onderdelen! Een apparaat waar een Bes bas of ander groot instrument in kan ben ik nog niet tegengekomen. Volgens mij worden bij reparateurs de losse onderdelen ultrasoon gereinigd en de grotere instrumenten in een bad met zachte zeep en wellicht een scheutje schoonmaakazijn, tenminste dat doe ik ieder jaar. Goed in laten weken. Advies: Koop een klein apparaat zoals hier beschreven en probeer het eens uit bij de Fanfare. Uit ervaring kan ik je voorspellen dat er heel wat rotzooi los gaat komen uit de mondstukken en buizen! Succes!
_________________ CarolBrass Dutch Jazz Bastard - 1B/1C/3C CarolBrass Dutch Jazz Standard Cornet - 1B/1C Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew - BS Lead / Jazz
|