trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Metronoom en stemtoestel?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 08:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 14:02 
Offline

Geregistreerd: 26 okt 2015 14:33
Berichten: 203
Hallo,
Aan de trompetdocenten hier...

Is het beter om te oefenen met een metronoom?
Gebruiken jullie er een tijdens de oefensessie met jullie cursisten?

Kunnen jullie een goed toestel aanraden ?
( liefst metronoom/stemtoestel- combinatie, en geen zothoge prijs)

https://www.thomann.de/de/search_dir.ht ... =metronoom

Dank U.

Warre.


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 15:35 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ik ben geen trompetdocent, maar ik gebruik een metronoom- en stemapparaat- app op mijn telefoon. werkt prima, en zijn gratis (op wat reklame hier en daar na :mrgreen: ).
Wat ik nog het meest gebruik: De metronoom ("metronome beats" voor android) heeft ook een tap-functie, om het tempo van liedjes te meten.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 16:50 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
eigenlijk is het antwoord van Rik afdoende.
Waarom zou je betalen voor een metronoom of stemapparaat als je die gratis kan downloaden?
Het nadeel van die dingen op mijn smartphone: met name de metronoom komt mijns inziens nogal eens volume te kort.

Met mijn leerlingen werk ik er soms mee, maar ik ben redelijk gezegend met een behoorlijk stevig tempo gevoel. Dus meestal mep ik met mijn hand op een tafel.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 31 okt 2016 21:57 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
Het heeft een beetje te maken op welk niveau je zit.
Als je ver gevorderd bent kan een metronoom je belemmeren in je vrijheid van spelen.
Dat is nou het leukste aan MUZIEK maken dat je hier en daar wat vrijheid neemt om zo het uitkomt te vertragen of juist te versnellen.
Soms is het handig om op voorhand het tempo even aan te horen hoe de componist het heeft bedoeld.
Zit je in het begin stadium van trompet spelen kun je zeker steun hebben aan een metronoom.

_________________
Yamaha Xeno 8335RGS.
Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978).
Bob Reeves 43M, 43C
JK 1.5 C
Bugel Thomann
JK 1.5 C


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 01 nov 2016 09:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
trumpetvos schreef:
Als je ver gevorderd bent kan een metronoom je belemmeren in je vrijheid van spelen.

Dat komt vaker niet dan wel voor... Als je gevorderd bent hoef je niet ineens niet meer in tempo te spelen. In langzame passages, waarin ruimte is voor rubato (enkel en alleen dan!), kun je de metronoom wat meer los laten.
trumpetvos schreef:
Zit je in het begin stadium van trompet spelen kun je zeker steun hebben aan een metronoom.

Ik denk dat je in alle stadia van je ontwikkeling als trompettist steun hebt aan een metronoom. In het begin zul je meer moeten dan aan de ontwikkeling van je interne metronoom (tempo-gevoel en tempo-vastheid), maar ik studeer dagelijks met metronoom en ben ondertussen toch ook al wat jaartjes afgestudeerd van het conservatorium. Bijvoorbeeld Petroushka of opening Mahler 5 gaan bij mij altijd eerst met metronoom.

Ik gebruik wél een metronoom, maar geen stemapparaat (zeker niet met mijn leerlingen). Volkstammen die hun eigen instrument afstemmen met de beker naar het stemapparaat en dan zelf wel even controleren of je goed zit door te kijken op het display, houden zichzelf voor de gek... Train gewoon je oren! Ik begin daar al mee tijdens de lessen die ik geef, bijvoorbeeld door het spelen van een open kwint met mijn leerlingen: ik speel de A en hij/zij de D eronder en laat ze dan maar corrigeren met hun trigger. Dan horen ze vanzelf wanneer ie rein is. Dat levert leuke spelletjes op :).

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 01 nov 2016 15:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 aug 2010 13:33
Berichten: 80
Woonplaats: Knegsel
Om iets strak in tempo te spelen of regelmaat van aanzet te oefenen vind ik een metronoom een handig hulpmiddel.

Stemapparaat heb ik staat zelden aan. De omstandigheden tijdens een optreden zijn flexibel. Aanpassen is oortjes gebruiken. Digitaal meten van een analoog signaal levert altijd afwijkingen op.

_________________
Lekker Bugelen weetje.

Van Laar Oiram Sandoval. Palladium brushed.
Yamaha YFH 731


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 01 nov 2016 15:30 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Hoebahoe schreef:
......

Stemapparaat heb ik staat zelden aan. De omstandigheden tijdens een optreden zijn flexibel. Aanpassen is oortjes gebruiken. Digitaal meten van een analoog signaal levert altijd afwijkingen op.


Over het stemapparaat: Dat heeft niets met digitaal/analoog te maken, maar met het feit dat op een trompet de noten onderling niet geheel zuiver zijn (door de fysische onvolkomenheid van het instrument: zie o.a. alle sommen van Adriaan :mrgreen: ) en dat een noot afhankelijk van de functie in het akkoord een andere stemming behoeft.
Een stemapparaat geeft een referentie toon die niet door de omstandigheden beinvloedt wordt: dit kan soms handig zijn.
Verder kan ik het alleen maar met Hoebahoe eens zijn: Tijdens het spelen oren gebruiken. Deze oren kunnen met dit stemapparaat wel weer getraind worden....

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Metronoom en stemtoestel?
BerichtGeplaatst: 01 nov 2016 21:50 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2014 19:00
Berichten: 79
Woonplaats: Baarn
ik gebruik een ouwerwetse opwindbare metronoon en geen stem apperaat .ik gebruikk de website http://www.dronetonetool.com .... als referentie-toon tijdens vanalles (longtones, arban, clarke etc.)

de "drone tone website" heeft ook een metronoom maar die maakt wel eens een hapering (irritant)

er is van alles online en eindeloos veel apps. maar ik heb nog een "Wittner metronoom"


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.