trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Grote of kleine boring
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 apr 2024 06:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Grote of kleine boring
BerichtGeplaatst: 03 mei 2005 18:53 
Wat houd de boring nou precies in ? als hij groot is klinkt het dan ruiger ?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 mei 2005 22:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
ja, heel veel ruiger

dat is ook maar net wat je ervan maakt. Een grotere boring geeft een wat symfonischer klank, en heeft wat minder weerstand

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 07:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2005 11:06
Berichten: 511
En dat speelt makkelijker? *heeft er absoluut helemaal geen verstand van*


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 08:00 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Het kan makkelijker spelen omdat je weinig weerstand hebt...daarentegen vraagt een grotere boring om veel meer lucht....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 09:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Wat bedoelen jullie precies met boring? De nomenclatuur verschilt een beetje per merk. Yamaha (en volgens mij vele anderen) noemen het smalste stukje van het mondstuk de throat, en de uitloop tot in de trompet de backbore. Over wat de de backbore is is zo'n beetje iedereen het eens, maar Bob Reeves bijvoorbeeld noemt de throat bore, en de manier waarop de cup in de bore overgaat, noemen ze de throat.
Vanaf hier gebruik ik de Yamaha-namen:

Ik heb altijd begrepen dat je aan het smalste stukje, de throat, niet veel kan veranderen, omdat dat al snel ten koste van algemene intonatie gaat. Schilke's en Stork Vacchiano's zijn doorgaans een beetje groter, specifieke lead mondstukken zijn wat kleiner.

Het meeste verschil zit m in de vorm van de backbore. Een snel verloop, dus een backbore die snel groter wordt en blijft, wordt vaak gebruikt door mensen die in symfonieorkesten spelen, en een grote vaak enigszins donkere klank willen. Een langzaam verloop, dus een backbore die lang klein blijft, en langzaam groot uitloopt, wordt doorgaans gebruikt door bigband- en poptrompettisten, waarbij veel hoog in het geluid een vereiste is.

De meeste mensen hebben echter baat bij een gemiddelde backbore, goed voor allround toepassingen. Maar zoals altijd: de enige die kan bepalen wat voor backbore voor jou goed werkt, ben je zelf: uitproberen!!!

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 09:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Girlpower schreef:
En dat speelt makkelijker? *heeft er absoluut helemaal geen verstand van*


Ik vind persoonlijk een kleine backbore makkelijker spelen. Ik hoef dan veel minder moeite te doen. Op een grotere backbore heb je wel vaak een mooier geluid, als je solo speelt. Het idee is dat je als leadtrompettist niet zo vaak alleen speelt, en dus "on top of the section" onderdeel van het sectiegeluid bent. Dan is een slank geluid met veel presence (aanwezigheid) te verkiezen boven een dikke wollige toon. Als symfonieorkesttrompettist, en zeker als solist, moet het ook bij grote volumes nog aangenaam en vol klinken. Dan is een grote backbore "makkelijker".

Ook de "cup-size" is van belang bij dit verschil. Een klein, ondiep mondstuk geeft meer speelcomfort in de hoogte, een groot diep mondstuk meer sound. Jij hebt geloof ik een 7c op trompet? Dat is tamelijk gemiddeld, niet heel klein en niet groot.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 12:02 
Yamahaddatdangezegd schreef:
Girlpower schreef:
En dat speelt makkelijker? *heeft er absoluut helemaal geen verstand van*


Ik vind persoonlijk een kleine backbore makkelijker spelen. Ik hoef dan veel minder moeite te doen. Op een grotere backbore heb je wel vaak een mooier geluid, als je solo speelt. Het idee is dat je als leadtrompettist niet zo vaak alleen speelt, en dus "on top of the section" onderdeel van het sectiegeluid bent. Dan is een slank geluid met veel presence (aanwezigheid) te verkiezen boven een dikke wollige toon. Als symfonieorkesttrompettist, en zeker als solist, moet het ook bij grote volumes nog aangenaam en vol klinken. Dan is een grote backbore "makkelijker".

Ook de "cup-size" is van belang bij dit verschil. Een klein, ondiep mondstuk geeft meer speelcomfort in de hoogte, een groot diep mondstuk meer sound. Jij hebt geloof ik een 7c op trompet? Dat is tamelijk gemiddeld, niet heel klein en niet groot.


Ik speelde op een 7c (van Yamaha), ik ben net bij Pfeiffer geweest om een nieuw mondstuk te halen en hij zei dat dat een standaard mondstuk is. Het is een B.U.S.H W-2 geworden.


Omhoog
  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 mei 2005 12:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 jan 2005 11:06
Berichten: 511
Jup, toen ik m'n King kocht zat daar een 7C bij. Bij mijn cornet (Yamaha) heb ik een JK 1 1/4 C


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.