trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bugel mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 23:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 mei 2004 17:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48
Berichten: 865
Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
ik gebruik momenteel een mondstuk of vijf voor trompet en bugel...
ik heb niet echt een vast mondstuk(toch niet als ik studeer).... echt nadelig vind ik dit niet. ik vind zelfs dat je er veel uit leert door eens een ander te gebruiken....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 16:05 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
persoonlijk vind ik dat je een bugel als een bugel moet spelen, dus dat je niet teveel moet uitgaan van een mondstuk dat bij je trompet mondstuk past.
Een bugel bespelen is niet hetzelfde als een trompet bespelen, al was het maar vanwege de klank. Bugel vergt dus ook minder kracht dan trompet ( voor zover je van kracht moet spreken ).

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 mei 2004 17:30 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Wat heeft dat met het mondstuk te maken ?

Je mondspieren en embouchure blijven hetzelfde als je trompet of bugel speelt. Om dan beide mondstukken qua grote en feel ver uit elkaar te hebben is niet erg handig als je veel moet wisselen, dan wil je hetzelfde gevoel houden.

Daarom speel ik ongeveer op hetzelfde bugelmondstuk als trompetmondstuk. De rim voelt dan ook hetzelfde aan. Dus bij een Reeves 43S zou ik een Reeves 43F bugelmondstuk nemen en bijv. voor trompet en bugel een 3c.

Je speelt trouwens niet met meer kracht trompet, de ademsteun werkt op dezelfde manier voor beide instrumenten. Alleen speel meestal andere muziek of partijen voor de verschillende instrumenten zodat je je speelstijl wat aanpast, dat is als de componist/arrangeur daar ook kaas van heeft gegeten !

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2004 08:32 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2003 15:57
Berichten: 297
Woonplaats: Den Haag
camel schreef:
Bugel vergt dus ook minder kracht dan trompet ( voor zover je van kracht moet spreken ).


dan zou je juist evenveel ademsteun moeten geven op bugel als op trompet. Dan heb je een grotere overwaarde en dus meer mogelijkheden!!

_________________
Break the barriers of the trumpet!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 mei 2004 12:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Ja op zich ben ik het wel met jullie eens, maar ik hoor jullie niet over de klank praten. Een bugel moet wollig klinken vind ik ( persoonlijke smaak ) en dan denk ik dat een mondstuk van bijvoorbeeld bach toch minder meewerkt dan een denis wick mondstuk. En dan mag een DW iets minder comfortabel voelen, als dat mijn klankbeeld beter tot zijn recht doet komen, dan moet dat maar zo zijn.

Overigens is het (vind ik ) wel oppassen, op een bugel kan je sneller meer lucht kwijt, dus dan denk ik dat je ervoor moet hoeden dat je dat ook teveel doet, want dan gaat hij trompetachtig bruut klinken, en dat vind ik niet zo mooi. Maar nogmaals dat is slechts mijn mening, en ik speel niet denderend veel bugel, en dan ook alleen maar in fanfare orkesten, niet met lichte muziek, in big bands oid, want dat zal wel heel anders zijn, met een heel andere charme

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2004 09:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 21 feb 2004 14:48
Berichten: 865
Woonplaats: belgie, hooglede (nabij brugge)
Citaat:
Bugel vergt dus ook minder kracht dan trompet ( voor zover je van kracht moet spreken ).


dan zou je juist evenveel ademsteun moeten geven op bugel als op trompet. Dan heb je een grotere overwaarde en dus meer mogelijkheden!!
_________________


als je het mij vraagt moet je op bugel veel meer ademsteun geven dan op een trompet.
met een DW FL mondstuk( of gelijkaardigs) mag je al serieus pompen om een G2 vol te doen klinken. (niet luid hé, vol)
maar ik ben toch van mening dat een bugel en trompetmondstuk totaal verschillende dingen zijn. als we spreken over klank dan toch....
Naar mijn mening klinkt een bugel gewoon veel beter als hij met een zeer diep mondstuk wordt bespeeld (vb: DW FL ,ken enkel die)
ik heb het niet zo voor de toon van een bugel met een 3C of zo.
Dan heb ik het over de mensen die ik persoonlijk ken en die ik heb horen spelen é!!!!!!
(niemand van dit forum dus)
maar ja, smaken verschillen nu eenmaal.....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2004 14:31 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Als jij op een 11/4c trompet speelt kan ik me indenken dat je ook een groter mondstuk voor flugel mooier vind klinken. Dan is het wisselen ook niet zo'n probleem. Maar als je op een 10c op trompet speelt is een 3c op bugel al behoorlijk groot !

Dat is nu eenmaal het verschil tussen klankvoorstelling bij klassieke en lichte muziek. Maar basz zei dat ie meestal op een 43S BR speelt dus raad ik een 3c Bach aan want die komen overeen.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 mei 2004 16:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 25 dec 2003 09:24
Berichten: 2114
Ik krijg er een bij m,n bugel een Bach 3c fl dus dat komt mooi uit , en ik ga toch niet onwijs veel op de bugel spelen omdat trompet m,n hoofd toeter is .
Ik moet het gewoon proberen zo en later als ik echt wat meer zou gaan spelen op de bugel kan ik nog wel eens kijken wat ik kan veranderen als dat dan nodig is .
Maar voor nu heb ik tenminste iets waar ik niet echt erg aan hoef te wennen .
Hartelijk bedankt weer voor jullie info .

mvg Bas

_________________
Trompet: B4 2008
Cornet: Besson Sovereign 928 '80
Mpc: Reeves 43m


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 118 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.