trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk advies trompet/bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mondstuk advies trompet/bugel
BerichtGeplaatst: 27 jun 2016 11:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
De BFL's zijn inderdaad wat prettiger bespeelbaar, maar missen de typische Denis Wick-klank een beetje. Vooral Wick-randen zijn apart: ik ken niet veel mensen die ze echt comfortabel vinden, vooral bij de 2 en 3 modellen.

Ik heb eens een Bruno Tilz 4VZF met een 2 rand gekocht, dat combineert daadwerkelijk de sound van Denis Wick met enige speelbaarheid. Het mondstukje ziet er zelfs uit als een DW, behalve dat het iets langer is.

Het allerbelangrijkste: er is wereldwijd maar één persoon die kan bepalen op welk mondstuk je speelt, en dat ben je zelf. Je kunt natuurlijk overal advies inwinnen, maar als een dirigent omwille van de klank een bepaald merk voorschrijft, zegt dat maar een ding over die dirigent: dat hij totaal onkundig is op dat gebied. Dus in geen geval iets van aantrekken.

De ene muzikant kan op een Yamaha warmer klinken dan de andere op het diepste Wick. Als je uniformiteit wil, of beter nog: dat het mengt, moet je mensen op materiaal laten spelen waarop ze het gemakkelijkst mengen. Ik vind de analogie met schoenmaat erg goed (volgens mij heb ik die trouwens verzonnen): een dirigent die een bepaald mondstuk voorschrijft is precies hetzelfde als een voetbaltrainer die dezelfde schoenmaat voorschrijft aan zijn hele elftal. Heel erg dom dus...

Ik speel nu al een paar jaar op Monette-achtige mondstukken en heb voor de continuïteit een B2FL-kopie door OBRAC tweedehands aangeschaft voor héél weinig geld. Dat heeft ook een grote throat en een diepe ketel, maar gecombineerd met een fijne rand en daardoor met meer comfort.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk advies trompet/bugel
BerichtGeplaatst: 27 jun 2016 22:26 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2015 07:23
Berichten: 34
Aller eerst hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik ben er toch weer wijzer uit geworden dat ik zelf bepaal welk mondstuk ik bespeel.
Voor de bugel zal ik hoe dan ook op de 2BFL DW blijven.

Zelf speel ik liever trompet en test nu een aantal dagen de overstap tussen de Vincent Bach 3c en het Yamaha mondstuk ook eerder beschreven.
Ik vind de overgang met de DW mondstuk voor bugel en Yamaha mondstuk voor trompet fijner dan de overstap van DW bugel naar Vincent Bach trompet.
Ik denk dat dit ook wel te maken heeft met de dieptes, de Yamaha mondstuk heeft vind ik een fijne comfortabele rand.

Maar heeft de verschil van de cup te maken hoelang je embouchure het volhoudt, of anders gezegd op een andere schoenmaat loop je langer op?

Is het eigenlijk ook wel goed om steeds te wisselen tussen verschillende instrumenten en mondstukken?

Gr,


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk advies trompet/bugel
BerichtGeplaatst: 28 jun 2016 04:20 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Peter.J schreef:

Maar heeft de verschil van de cup te maken hoelang je embouchure het volhoudt, of anders gezegd op een andere schoenmaat loop je langer op?

Is het eigenlijk ook wel goed om steeds te wisselen tussen verschillende instrumenten en mondstukken?

Gr,


Kijk eens naar James Morrison. Speelt trompet, bugel, trombone, saxofoon en ik geloof fluit. Doet hij niet onverdienstelijk...
Is een kwestie van mind-set.

En wat minder extreem: talloze spelers die op een groot ( of groter) mondstuk prima boven de balk spelen. Kijk maar naar wat er in symfonie orkesten gebruikt wordt.
Dat dat wat meer werken is, is een feit, maar dat is nu eenmaal inherent aan het geluid dat men daar wil. Helder, open, groots. Dan blijkt dus dat efficientie voor ieder anders ligt.
En dat embouchure waar iedereen maar zo moeilijk over lijkt te doen: lekker negeren. Als het goed werkt, werkt het goed.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk advies trompet/bugel
BerichtGeplaatst: 06 aug 2016 10:29 
Offline

Geregistreerd: 28 mei 2003 19:27
Berichten: 1076
http://www.trompet.nl/mondstukken/

_________________
Yamaha Xeno 8335RGS.
Bach Stradavarius 37ML, (Vintage, 1978).
Bob Reeves 43M, 43C
JK 1.5 C
Bugel Thomann
JK 1.5 C


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.