trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk 3D/3C of 1C
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 13:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012 13:33 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2012 13:24
Berichten: 6
Hoi allemaal,

Ik speel nu zo'n 5 jaar trompet en ben ondertussen 16 jaar. Dat is nog niet zo heel lang, maar ik krijg toch steeds meer last van mijn lippen wanneer ik een 7C bespeel. Vanaf de meivakantie heb ik er al last van en loop ik al bij de dokter, de oorzaak is nog niet gevonden... maar ze raadden mij aan om een ander soort mondstuk te bespelen. Ik zou het namelijk heel erg jammer vinden als ik niet meer trompet zou kunnen spelen. Dat is mijn grootste passie!

De overgang van een 7C naar een 1C is best groot, maar de klank is vele malen mooier. Een 3D zou volgens mij ook een goede optie kunnen zijn... een 3C heb ik nog niet kunnen uitproberen. Wat zouden jullie doen? Ik ben eigenlijk opzoek naar een mondstuk dat gemakkelijk speelt, de klank moet ook mooi zijn (dus niet te schel). Het hoeft niet zo te zijn dat de sound fantastisch is en het bespelen moeilijk, maar ik ben niet op zoek naar een mondstuk waarbij de sound minder wordt dan eerst. Wie heeft tips? Wat is het verschil tussen een 3C en een 3D?

Ik hoor het graag!

Groetjes, Eva


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012 14:35 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 10:40
Berichten: 118
Moeilijk te zeggen zo, maar speel je wellicht niet te gespannen met je lippen?

... daarom de vraag, heb je les?

Nee? Het meest gehoorde advies is dan ... neem les. Je trompetleraar zou je moeten kunnen helpen.

Ja? Ook dan moet hij/zij je kunnen helpen.

Eerste reactie, ben je met 1 van de genoemde mondstukken bezig, dan zou ik niet zomaar switchen, zeker niet bij een 7C of 3C.

De cracks hier kunnen je wellicht nog van een beter advies voorzien.

In ieder geval succes en niet opgeven!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012 15:13 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
De ene 7C is de andere niet. Zeg ook welk model. Ik vond mijn JK3 CW prettig spelen. Ik heb heb hem weggegeven aan een vriend die me veel geholpen heeft op de trompet en die veel langer beter dan mij speelt. Hij vind hem ook heerlijk. Maar ik speel veel korter dan jij. Zeg met welk welk merk jij nu bezig bent en neem adviezen van de cracks hier. Ze kunnen je niet zeggen welke je moet nemen, maar wel welke richting je op zou kunnen zoeken.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012 21:28 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2012 13:24
Berichten: 6
Trompedro schreef:
Moeilijk te zeggen zo, maar speel je wellicht niet te gespannen met je lippen?... daarom de vraag, heb je les?


Ik heb les en heb al contact opgenomen met mijn docent, maar zij weet niet zeker wat ik nou precies moet doen. Een 3C vindt ze een goede oplossing, maar een 1C zou volgens haar ook een goede oplossing kunnen zijn. Daarom de vraag, wat zouden jullie doen. Op een 7C gaat echt minder goed en dat is nu al 6 maanden aan de gang, dat heeft te maken met mijn lippen. Niet dat ze te gespannen zijn bij het spelen, er is iets anders aan de gang waar ze nog geen uitkomst van hebben. Vandaar dat ik jullie om jullie mening vraag. Mij werd wel aangeraden door verschillende dokters om wellicht andere mondstukken te proberen en op een ander type mondstuk te spelen. Ik speel nu nog op een Gertzen USA 7C, maar wil dus overstappen op een 3C/3D/1C


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 02 dec 2012 07:54 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Over wat voor dokters heb je het? De meest logische stap bij trompetmoeilijkheden is namelijk een trompetdocent, en niet de huisarts.
Over de maten: een 1 c is groter en klinkt daardoor dus warmer en breder. Het nadeel is dat het in de hoogte meer werken is. Een 3c zit dus tussen de 1 en 7 in. Een D cup maakt de hoogte misschien makkelijker, maar het geluid wordt ook dunner of scheller. Vaak zijn de D cups prettig voor Lead spelen of voor estrompet of piccolotrompet.
Haal bij een muziekzaak de door jou gewenste maten van jk of Arnolds & sons en probeer ze uit. Want vanaf een scherm is niet te zeggen waarom je het moeilijk hebt.

Ps: is het nu Jessica of Eva?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 02 dec 2012 12:19 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2012 13:24
Berichten: 6
marnix schreef:
Over wat voor dokters heb je het? De meest logische stap bij trompetmoeilijkheden is namelijk een trompetdocent, en niet de huisarts.
Over de maten: een 1 c is groter en klinkt daardoor dus warmer en breder. Het nadeel is dat het in de hoogte meer werken is. Een 3c zit dus tussen de 1 en 7 in. Een D cup maakt de hoogte misschien makkelijker, maar het geluid wordt ook dunner of scheller. Vaak zijn de D cups prettig voor Lead spelen of voor estrompet of piccolotrompet.
Haal bij een muziekzaak de door jou gewenste maten van jk of Arnolds & sons en probeer ze uit. Want vanaf een scherm is niet te zeggen waarom je het moeilijk hebt.

Ps: is het nu Jessica of Eva?


Het is allemaal een best ingewikkeld verhaal. Ik heb in eerste instantie contact opgenomen met mijn trompetdocente, maar zij verwees mij toch door naar de huisarts. Dankjewel voor de tips, ik zal ze zeker gebruiken.

P.s. mijn naam is Eva. Mijn tweede naam is Jessica en bij het aanmaken van een emailadres was dat een handigere naam omdat eva veel vaker gebruikt wordt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 02 dec 2012 13:56 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het is een lastig probleem dat je hebt, maar de verwijzing naar een huisarts is op zijn zachtst gezegd discutabel

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Mondstuk 3D/3C of 1C
BerichtGeplaatst: 02 dec 2012 15:43 
Offline

Geregistreerd: 08 jun 2009 17:08
Berichten: 212
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Andere tip:
Wanneer je problemen hebt met je mond,lippen en aanverwante artikelen, ben je beter af bij je tandarts. Consultje kost je een tientje of twee en je bent waarschijnlijk beter geholpen. Als je onder de 18 bent is het volgens mij zelfs gratis.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.