trompet.nl > forum > Toon onderwerp - "Modulaire" mondstukken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 14:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 11:15 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Wie heeft ervaring hiermee?

http://link.marktplaats.nl/575663165

Ik weet dat Warburton (en wie nog meer) dit systeem ook heeft, maar het gaat mij specifiek om deze aanbieding. Op internet zijn er weinig reviews te lezen over dit specifieke merkloze setje.

trumpetmaster: http://www.trumpetmaster.com/vb/f134/co ... 66376.html

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 11:43 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
1 niet duur, je kunt de gok nemen en evt daarna terug naar marktplaats of lineaal rectaal in de dustbin
2 maar 2 rims, hoe groot zijn die, kun je daar op spelen?
3 4 cups maar welke?
4 als je gelooft dat een mondstuk een stuk bewerkt messing is kun je dit wel kopen maar als je eisen aan het geluid stelt wordt het twijfelachtig.
5 zie boven, ooit een copy Warburtoncup aangeschaft made by Kanstul maar die speelt niet zo als het origineel
6 ook het materiaal is belangrijk, een goedkope A&s Bach copy klinkt dunner dan het origineel
7 er is maar 1 backbore, de bb-keuze is eigenlijk DE reden om voor een modulair systeem te kiezen
8 bij Warburton zijn alle rims vh zelfde nummer ook hetzelfde, een ander super pluspunt
9 bij Warburton heb je niet 8 mogelijkheden maar een paar duizend
10 voor dit setje moet je een erg sterk geloof hebben dat iedereen een goed mondstuk kan fabriceren, zie 4
Mijn conclusie: Warburton


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 12:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Citaat:
lineaal rectaal
:D :D :D :D

Wel. dit wordt weer zo een discussie als met de dempers.

Ik onderschrijf overigens bijna al je stellingen.

Ik geloof dat een mondstuk een stuk bewerkt messing (koper?) is van een uitgekiende legering, dat aan hele specifieke maten moet voldoen om er een specifiek geluid uit te krijgen.

Ik kan me indenken dat als je een andere legering hebt, of dezelfde legering die op een andere manier is bewerkt (ik heb het nog over de grondstof), je er en ander geluid uitkrijgt.

Bij dempers wil ik nog twijfelen, maar ik ben ervan overtuigd dat als je twee draaiers (zeker met de huidige CNC banken) dezelfde opdracht geeft en hetzelfde basismateriaal, ze "exact" (daarmee bedoel ik verschillen kleiner dan in micrometers zouden kunnen), hetzelfde mondstuk draaien. Sterker nog, als ik het verloop (de maten) van het werkstuk ken, kan zelfs ik het CNC "programmaatje" ervoor schrijven.

Wie niet hetzelfde ding draait, heeft niet goed genoeg zijn beste gedaan. Als de maten hetzelfde zijn, kan het verschil alleen nog aan het basismateriaal liggen. Mijns inziens ligt het probleem dus meer in de juiste legering te vinden die ook nog consistent goed gegoten is.

Een vriend van me overweegt zelfs om zijn eigen mondstukkenfabriek te beginnen. Het kopiëren van de vorm van een ander merk zal het moeilijkste zijn, maar ook niet heel erg moeilijk.

De maten (ervan uitgaande dat wat de verkoper zegt ook klopt):

"2 Rims & 4 Cup Size ( Stamped 3C, 2C, 3B and 2B), similar type size for Bach ( 7C, 5C, 3C, 1 1/2C )" (bron: ebay)

In het setje zit jammer genoeg niets "aan de andere kant" van 7C, terwijl dat juist is wat ik zou willen proberen.

Ik ben niet op zoek naar een mondstuk dat me beter zal laten spelen, dat ligt aan mij. Ik wil wel ontdekken wat het prettigst is voor mij bij hoog en "normaal" spelen. Ik wil dus ontdekken wat het best bij me past.

Ik zou best een Warburton systeem willen aanschaffen, alleen zal het klauwen vol geld kosten voor ik een goede beslissing kan nemen.

Eigenlijk zou elke goede trompet winkel een volledig gamma aan mondstukken moeten hebben dat je tegen een kleine vergoeding voor iets langere tijd mag uitproberen en inruilen. Een soort set met "samples" dus, net als bij de parfumzaken.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 12:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1168
Luciën schreef:
Op internet zijn er weinig reviews te lezen over dit specifieke merkloze setje.


Ik moet me wel heel sterk vergissen als het setje op de foto hierboven geen Stomvi setje is: http://www.woodwindandbrass.co.uk/acata ... _kits.html

Ik zou eens op Stomvi zoeken. Ik geloof dat ook iemand hier op dit forum enige ervaring met dit merk heeft. Ik weet helaas niet meer wie, dus laten we hopen dat hij hier zelf op reageert.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 12:34 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Als ik het goed heb, is het een Stomvi kopie.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 13 jul 2012 14:04 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5019
Het is GEEN Stomvi setje. Die worden namelijk in duurdere en chiquer uitziende doosjes geleverd. Daarnaast krijg je bij Stomvi bij aanschaf keuze tussen de verschillende randen, cups en Backbores. Dan kun je dus zelf je set compleet maken. En niet wat de fabrikant er aan middle-of-the-road maten instopt.

Ik heb een poosje op die Stomvi dingen gespeeld. Het is heel gelikt, maar: anders dan bij bijvoorbeeld Reeves, slagen ze er bij Stomvi (en zeer zeker ook bij die aziatische kopieen) niet in om de overgangen tussen de rand en de cup fatsoenlijk weg te poleisten. Er zit een groot verschil tussen de aansluiting van de rand en de diverse cups.

Warburton levert mooier spul af. Die houden de cup heel, waardoor je alleen maar de keel en de backbore hoeft te verwisselen. Maar ik werd knettergek van die randen. Heel ongedefinieerd. Voelde heel erg vaag.

Het is in het begin een leuke gadget, al die losse componenten. Maar uiteindelijk blijft een deel ervan in de kast, of raakt kwijt, of de nieuwigheid is eraf, en moet je weer wat nieuws verzinnen om de Harry mee uit te hangen.

Overigens: met punt 6 van delano ben ik het pertinent oneens. Arnolds & Sons maken betere en constantere kwaliteit bach mondstukken dan bach zelf. Een A&S 1,5 c is altijd een 1,5 c. En dat kun je van Bach niet zeggen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 09:12 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Voor wat betreft de maatvoering vd VB mondstukken ben ik het met Marnix eens. Dramatisch slecht geregeld. Eigenlijk weet ik niet of dat nu nog zo is in het CNC tijdperk, maar het komt regelmatig voor dat een vintage Bach 7C groter is dan een 3C, dat klopt.
Maar ik had het niet over de maatvoering maar over de sound. Ik had een A&s 7C en een 3C en die heb ik uitvoerig uitgeprobeerd naast de corresponderende Bachjes en die laatste klonken toch echt voller. In hoeverre dit wetenschappelijk is in de zin van representatief kun je je afvragen maar ik heb dit ook al eens bediscussieerd op fora en kreeg toen wel wat bevestiging van mijn standpunt. Overigens zijn de A&s mondstukken spotgoedkoop en hun geld dubbel en dwars waard. Overigens weet ik ook niet zeker of het verschil in sound (OK, naar mijn mening) in het materiaal zit. Ik kon alleen niks anders bedenken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: "Modulaire" mondstukken
BerichtGeplaatst: 14 jul 2012 09:20 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Marnix, vreemd dat jij de rims van de Warburtons " vaag" vindt.
Ik ben er juist gek op. Maar dat triggerde wel mijn nieuwsgierigheid. Waar speel jij op en waarom?
Groeten, Franklin


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 130 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.