trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 26 dec 2018 23:35 
Offline

Geregistreerd: 05 feb 2016 07:37
Berichten: 114
Woonplaats: Beinsdorp
Wij maken onze vlamspuitpistolen ermee schoon, die bestaan uit koper, messing en wolfraam. Ik denk dat wat wij gebruiken geen kwaad kan op verzilverde produkten. Maar om zomaar zeep of biotex te gaan gebruiken zonder te weten wat het doet, lijkt mij niet handig. Een mailtje naar een vakman (Pfeifer bv) of een ultrasoondealer is denk ik de veiligste en beste weg om te bewandelen.

_________________
Trompet Calicchio 3U9
Brasspire unicorn 750 BS
Bob Reeves 43S692S
Bob Reeves 41SV692S

Caroll Brass CFL 6200 RSS
Bugel First Brass FBT 33ST
Bob Reeves 43FE
en nog een aantal mondstukken in de koffer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 28 dec 2018 22:54 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Vanavond met een aantal oude mondstukken, enige tests gedaan met een mengsel van vloeibaar Dreft en water. Verschillende temperaturen en tijdsduren.
Voorlopige conclusie: Kalkaanslag verdwijnt wel, maar groene koperaanslag maar in geringe mate.

Wordt vervolgd.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 12:22 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
erikvlamspuit schreef:
Ik denk dat wat wij gebruiken geen kwaad kan op verzilverde produkten.

Ik denk ook dat het op zilver en raw brass geen kwaad kan. Daar zou je zelfs wasbenzine kunnen gebruiken. Het gaat toch alleen maar om het vet. Bij lak weet ik het niet.

erikvlamspuit schreef:
Maar om zomaar zeep of biotex te gaan gebruiken zonder te weten wat het doet, lijkt mij niet handig.


Zelfs trompet fabrikanten raden afwaszeep aan voor het reinigen van trompetten. Biotex of ander zeeppoeder lost meer vetten op en ook beter en sneller.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 29 dec 2018 12:27 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
jans01 schreef:
Voorlopige conclusie: Kalkaanslag verdwijnt wel, maar groene koperaanslag maar in geringe mate.


Zeep zal kalk en koperoxide (nagenoeg) niet verwijderen. Daar heb je echt een zuur voor nodig (zoals azijn).

Maar als je niet weet wat je doet, laat dat liever aan een vakman over. Zuren tasten namelijk ook het metaal aan.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 09 jan 2019 13:57 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2014 17:20
Berichten: 47
Luciën schreef:
jans01 schreef:
Voorlopige conclusie: Kalkaanslag verdwijnt wel, maar groene koperaanslag maar in geringe mate.


Zeep zal kalk en koperoxide (nagenoeg) niet verwijderen. Daar heb je echt een zuur voor nodig (zoals azijn).

Maar als je niet weet wat je doet, laat dat liever aan een vakman over. Zuren tasten namelijk ook het metaal aan.


De reinigend werking van een ultrasoon is anders.. Heb het vroeger veel gebruikt voor het reinigen van inktpennen. Ik gebruik het al jaren bij het restaureren van bromfietsonderdelen zoals carburateurs. en ook (gouden) sieraden en mondstukken worden weer als nieuw.

Ik doe ze meestal gewoon een kwartiertje en dan evt. nog een keer heerhalen.



Voor de werkiing heb ik ff wat geknipt van het web:

Hoe werkt een ultrasoonbad
Ultrageluid zijn trillingen die een hogere frequentie dan 18 kHz (18000 trillingen per seconde) hebben. Als gevolg van deze trillingen worden miljoenen kleine vacuümbelletjes gevormd in ultrasoonvloeistoffen. Deze kleine vacuümbelletjes imploderen tijdens de hoge drukfase en creëren zeer effectieve drukgolven. Dit proces heet cavitatie en veroorzaakt het verwijderen van vuildeeltjes van objecten die gereinigd moeten worden. Frequenties van ca. 20 kHz die bij oa. cel ontwrichting van toepassing zijn, produceren bellen met grotere diameters en meer drukgolven dan hogere frequenties van ca. 40 kHz, die gebruikt worden voor de intense maar zachtere reiniging.

De vier belangrijkste factoren bij ultrasoon reiniging
Ultrageluid, zie tekst boven afbeelding (hoe werkt een ultrasoonbad)

Ultrasoonvloeistof
Het reinigings- en/of desinfectiemiddel ondersteunt het cavitatieproces, vermindert de oppervlaktespanning, scheidt en bindt vuildeeltjes.
Afhankelijk van het type van vervuiling, kunnen verschillende reinigingsmiddelen worden toegepast.

Temperatuur
Veel reinigingsmiddelen komen tot het optimale effect bij gebruik van een bepaalde temperatuur.
De reinigingsoplossing kan worden verwarmd door het verwarmingssysteem in ultrasoonbaden
die vaak de aanduiding “H” (afkorting voor heating) in het type nummer hebben.

Tijd
In vergelijking met andere methoden reduceert de gezamenlijke toepassing van chemische middelen met ultrageluid de
tijd die nodig is voor het reinigen, van objecten, tot maximaal 90%. Afhankelijk van de hoeveelheid vuil, varieert de factor tijd van
een paar seconden tot een paar minuten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 12 jan 2019 16:17 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
Ik ken de werking van ultrasoon reinigen vrij goed.

De vloeistoffen hebben of een ontvettende (derivaten uit de olie-industrie) of een zure of een basische werking.

De verontreiniging van een trompet bestaat uit organisch materiaal, (synthetisch) vet of koperoxide.

De eerste en tweede categorie zijn met zeep te verwijderen (of een andere ontvetter).

Voor het koperoxide heb je echt een zuur nodig. Dat zuur kan de metalen ook weer aantasten. Je moet dus weten wat je doet.

Voor het "ontvetten" is zeep in een ultrasoon apparaat al voldoende. Zeeppoeder lost net iets meer vetten op dan vloeibaar (hand)vaatwasmiddel. Als je daarvoor een goede professionele vloeistof hebt is het prima, zolang de lak maar niet wordt aangetast (bij gelakte instrumenten uiteraard). Als je het instrument laat weken komt het vuil uiteraard sneller los.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 16 jan 2019 13:08 
Offline

Geregistreerd: 09 jul 2014 17:20
Berichten: 47
Mijn ervaring is met aluminiumoxide. De imploderende vacuumbelltjes "trillen" dit los en hij wordt perfect schoon. Dit heeft wel wat langer tijd nodig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Ultrasoon reinigen
BerichtGeplaatst: 23 jan 2019 21:24 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Ik ben er uit. Losse onderdelen ultrasoon gereinigd met een mengsel van 2/3 water en 1/3 schoonmaakazijn bij 65 graden gedurende 5 minuten.
Alle koperoxide van 10 jaren is verdwenen.
Daarna goed naspoelen met water met afwasmiddel en schoon water.

De binnenkant v/d buizen aan de trompet, geborsteld met hetzelfde mengsel en bijna alles is verdwenen. Over een halfjaar nog maar eens herhalen voor de restanten.

Gr.

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.