trompet.nl > forum > Toon onderwerp - De rechte schuiftrompet in C
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 18:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 27 apr 2019 19:50 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik weet heel goed waar ik mee bezig ben en het is volgens mij juist onzin om te beweren dat een perfect stemmend instrument geen voordeel zou hebben. Klinkt een perfect gestemde piano dan ook als een natte krant? Het eerste strijdpunt is al wat je perfect stemmend noemt. Voor mij is dat de gelijkzwevende stemming omdat je daarmee in elke toonaard even zuiver speelt (of even onzuiver als je de harmonische stemming zuiver noemt). Maar ook op een gelijkzwevend perfect zuiver instrument moet je natuurlijk je oren gebruiken omdat je op een koperinstrument met embouchure een toon behoorlijk wat kunt opdrijven of kunt laten zakken. Dat is wat we doen om op een 3-ventielsinstrument, dat van nature wel afwijkingen heeft, toch zuiver te kunnen spelen. Als de afwijking erg groot is, zoals bij de combinatie 1 + 2 + 3, dan is een trigger nodig omdat de kwaliteit van de toon anders te veel te lijden heeft. Hoe een instrument uiteindelijk klinkt, hangt veel meer af van de bespeler dan van het instrument.

Het idee van de rechte schuiftrompet in C gaat er trouwens niet primair over om een zo zuiver mogelijk instrument te scheppen want daarvoor kun je de exacte posities gewoon niet nauwkeurig genoeg benaderen. En als de schuif niet precies op de juiste plaats staat dan moet je de toon toch met embouchure corrigeren om zuiver te klinken. Bij dit instrument gaat het erom of je een instrument kunt maken met een beperkt aantal onderdelen dat toch een groot bereik heeft en dat tegen minimale kosten te produceren is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 27 apr 2019 21:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Oja, even vergeten.
Laat maar. Reken rustig verder.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 28 apr 2019 08:52 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Marnix, wij zullen het nooit met elkaar eens worden. Of iets waar is of niet waar is hangt af van de kracht van de argumenten en van de verificatie van de theorie met de praktijk. In mijn verhaal over de basbugel staan proeven die ik uitgevoerd heb die aangeven dat mijn theorie bruikbaar is. In al mijn notities over ventielinstrumenten heb ik geprobeerd om precies aan te geven hoe groot een bepaalde afwijking is. Daar moet je nu eenmaal voor rekenen en dat vind ik leuk maar voor de meeste muzikanten is dat niet interessant.

Er zijn meer afwijkingen dan het te laag zijn van de 5e harmonische E2 en het te hoog zijn van de combinatie van ventielen waarmee ik rekening houd, zoals een instrument dat niet op temperatuur is, een mondstuk dat niet klopt, de verstoring door waterkleppen of een niet juiste verwijding naar de beker maar voor een goed ontworpen instrument zijn dat soort afwijkingen geminimaliseerd. De twee afwijkingen waar ik wel rekening mee houd daar kun je gewoon niet omheen hoe goed het instrument ook is. Het is trouwens Besson en niet Yamaha die korte 3-ventielsinstrumenten zoals een bugel gebouwd heeft waarbij het 3e ventiel gecompenseerd werd waardoor de afwijking die het gevolg is van de combinatie van ventielen verminderd werd.

Ook al zijn een aantal van jullie het niet eens met de theorie die ik gebruik dan doet dat niet af aan het feit er voor de rechte schuiftrompet in C een markt zou kunnen zijn. Een gewone schuiftrombone is alleen te bespelen door mensen met behoorlijk lange armen. Ik denk dat mijn instrument bespeeld kan worden door kinderen vanaf ongeveer 10 jaar. Dit komt omdat de slag bij zes halve tonen verlaging een stuk kleiner is en omdat de hand bij positie 0 zich vlak bij de mond bevindt. Maar als het kind op latere leeftijd over gaat op een schuiftrombone dan is de verandering veel kleiner dan wanneer hij van een gewone schuiftrompet over gaat op een schuiftrombone. Het aantal onderdelen dat nodig is om het instrument te kunnen maken is zeer veel kleiner dan voor een instrument met drie ventielen en een trigger en daardoor wordt het instrument erg goedkoop wat een groot voordeel is voor mensen uit landen met lage inkomens.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 28 apr 2019 09:15 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Wij zullen het nooit eens worden. En daar is slechts 1 reden voor: de door jou aangehaalde oplossingen zijn oplossingen voor problemen die in de (beroeps)praktijk niet bestaan.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 07 mei 2019 13:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Marnix, helemaal met je eens.

Ook ik heb in het verleden al eens argumenten aangevoerd tegen de noodzaak van berekeningen zoals die van Adriaan. Hij kiest ervoor die naast zich neer te leggen, en dat is zijn goed recht. Daarom zijn de volgende drie opmerkingen niet voor hem bedoeld maar voor de overige geïnteresseerden:

1) Gelijkzwevende stemming is een compromis. Geen enkel interval, behalve het octaaf, is bij gelijkzwevende stemming theoretisch kloppend. De kwarten en kwinten zijn niet rein, de secundes, tertsen, sexten en septiemen, zowel groot als klein, trillen niet in de juiste wiskundige verhouding. Dit is inherent aan het concept van trillingen, en daar is verder niks aan te doen. Een reine kwint op een piano klinkt dus inderdaad als een "natte krant", vergeleken bij (bijvoorbeeld) twee trompettisten die een écht rein interval produceren.

2) Adriaan gaat bij zijn berekeningen uit van een ongebogen cilinder. Een trompet noch een bugel is ongebogen en volmaakt cilindrisch. Zeker in het geval van een ventielinstrument zijn er zo veel factoren die de stemming beïnvloeden dat de simpele berekeningen (ja, voor iemand met een academisch-mathematische achtergrond zijn Adriaans berekeningen simpel) totaal zinloos zijn. Adriaans bewering dat deze invloeden "geminimaliseerd" zijn kan wel kloppen, maar dat betekent nog niet dat ze niet significant zijn.

3) Adriaan beweert dat hij zijn theorieën in de praktijk getest en valide bevonden heeft. Wie heeft deze tests uitgevoerd? Juist: Adriaan zelf. Dat is geen wetenschap, dat is een zelfvervullende voorspelling.

Hopelijk is hiermee een en ander opgehelderd.
Naar mijn mening is er net zoals voor de basbugel en de andere uitvindingen, voor deze schuiftrompet geen markt. Maar er worden wel zinlozere producten erg goed verkocht, dus wellicht krijg ik nog ongelijk.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 07 mei 2019 18:11 
Offline

Geregistreerd: 03 dec 2008 20:49
Berichten: 217
Respect voor Roel en Marnix, dat zij toch weer de kracht hebben gevonden om
met, voor mij logische onderbouwingen te reageren, wetende dat dhr. K. zich er nooit bij zal neerleggen. Hulde!

_________________
CarolBrass Dutch Jazz Bastard Eurobell
Yamaha YTR8310 ZS Bobby Shew Jazz


Laatst bijgewerkt door jans01 op 25 mei 2019 20:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: De rechte schuiftrompet in C
BerichtGeplaatst: 20 mei 2019 09:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Adriaan, stuur ff een berichtje als je hem af hebt! Ik wil er wel eens op spelen :D

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.