trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Wat te kiezen als tweede trompet?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 17 nov 2017 23:44 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Theo van Kampen schreef:
marnix schreef:
Als het alleen voor dweilen is, en het moet tegen een stootje kunnen, koop een Olds Ambassador. Iets meer geld, speelt iets beter, is gebouwd als een tank dus kan een robbertje dweilen/carnaval best overleven.



Ik heb opgemerkt dat er (niet alleen op dit forum overigens) een soort van blinde adoratie is wat betreft de Olds Ambassador, welnu, mits de betreffende Ambassador in technisch goede toestand is is het een goed instrument. Goed, maar niet beter dan een technisch in orde zijnde Getzen Capri of een Conn Director, ik zou zelf dan ook voor laatsgenoemden gaan want Olds Ambassadors zijn gewoonweg overpriced


Volgens mij zie je spoken...
En niet alleen dat; je moet je definities eens gaan aanpassen...
Degene die continu loopt te balken dat getzen zo goed is, ben jij. Niet alleen hier, maar overal waar je dat eitje kwijt kan. Niet erg, verder, als jij dat een goeie toeter vind, prima. Ieder zijn mening, nietwaar? Maar om dan te gaan roepen dat er een blinde adoratie is over Olds, omdat toevallig 2 mensen dat een keer als optie noemen, is natuurlijk gewoonweg belachelijk te noemen.
Verder ZIJN ambassador niet overpriced, dat VIND jij (en ik in veel gevallen ook, btw).

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 18 nov 2017 08:42 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ach, overpriced is een relatief begrip. Wel is het zo, als ik de Amerikaanse fora mag geloven, dat ze daar veel goedkoper zijn. Er zijn er daar dan ook heel veel in omloop. Ik ken meerdere handelaren hier in Nederland die minimaal 300 euro vragen voor een Ambassador. Ik vind de Ambassadors extreem goed gebouwd, alleen de schroefdraden al, Mercedes kwaliteit. En de ventielen zijn onvoorstelbaar duurzaam en goedlopend. Hoe ze spelen daar moet je van houden, ik vind mijn A cornet heel goed spelen. Vaak wordt er gezegd dat het pro instrumenten zijn. Nu schijnen er enige bijzonder goed spelende exemplaren te bestaan maar in mijn beleving komen ze daar wat resonantie en klankrijkdom voor tekort.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat te kiezen als tweede trompet?
BerichtGeplaatst: 19 nov 2017 12:48 
Offline

Geregistreerd: 22 jan 2012 21:50
Berichten: 471
finchy schreef:
Ik ben er mede door dit forum ondertussen achter dat 80 euro wel wat weinig is. Ik denk dat ik beter naar toeters van rond de 200 euro kan kijken. Ik dacht gewoon, daar het merk veel passeert zowel hier als elders, dat een getzen geen slechte keuze is.


Het is ook geen slechte keuze, ook Yamaha's en Bach's zijn geen slechte keuze. Het zijn geen verkeerde trompetten. Alleen zijn ze relatief duur in vergelijking met minder populaire soortgenoten. De trompetten waar ik het minste energie in hoefde te steken waren beide Getzen's. Alleen het geluid was niet helemaal wat IK wilde horen. Dat heb ik ook bij de lagere Yamaha's.

Als je dus niet heel veel geld hebt en je wil wel het maximale er uit halen, koop dan geen trompet van een populair merk, want dan betaal je deels voor de naam.

Als je al speelt en het zelf kan beoordelen, zou ik zeggen dat je het liefst binnen je prijscategorie moet zoeken op marktplaats en gaan proberen (play before you pay). Het is echt de moeite waard en voor een dweilorkest / carnaval en dergelijke kan je onder de tweehonderd euro echt wel wat vinden (hoewel ik vind dat de prijs van tweedehandse trompetten al bijna twee jaar wat hoog is). Probeer ook af te dingen.

Conn, Getzen, Olds en echt ook King die men nooit noemt hebben over het algemeen HELE goede ventielen. Heb ooit eens één versleten Conn meegemaakt. De andere bovengenoemde merken nooit.

Een ander ding dat je moet hebben is geduld. Als je geen haast hebt, komt er wel wat langs. Onder tijdsdruk maak je vaak verkeerde keuzes. Leg jezelf dus geen tijdsdruk op.

Ik heb je beginvraag weer gelezen. Het antwoord is (en dat is mijn mening): een goede tweedehandse. Die heeft vroeger nieuw misschien € 800,- gekost en is dus (over het algemeen) veel beter dan eentje die nu nieuw € 80,- kost (als ie ook redelijk onderhouden is). Kijk meer naar de technische staat en minder naar het uiterlijk. Van een trompet met lelijke lak maak je binnen een weekend een mooie raw brass.

Let wel op alles bij het kopen zodat je iets koopt dat aan je spel- en kwaliteitseisen voldoet. En neem natuurlijk iemand mee die er ook verstand van heeft als je gaat kopen. Twee zien meer dan één.

_________________
"Riding with Fats Waller on the Super Chief
He said, music's real, the rest is seeming"
(Bill Withers in "Soul Shadows")


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.