henk10 schreef:
Een echt goede Connstellation is een prima prima toeter
Misschien voor jou, maar niet voor mij. Ik kan helemaal niks met een Connstellation. Niet met een goeie, niet met een mindere. Ik heb niks met toeters met een grote beker, daar moet ik veel te hard op werken.
henk10 schreef:
We moeten niet doen alsof elke King, Martin of Olds een superbe instrument is.
O, maar dat doen we ook niet. En ik zeker niet. In het kader 'Proeft alles, behoudt 't goede' heb ik heel wat gekocht en weer verkocht. Daar zaten hele goeie toeters tussen, maar ook kwalitatief mindere. Geeft ook niet.
En wat zijn goede toeters. Gaat 't dan om de degelijkheid? Dan zijn de vintage Amerikaanse instrumenten bijna allemaal superbe: Ik vind 't nogal wat, een Getzen Deluxe van eind jaren 50 waar de tuin mee omgespit is en de ventielen gaan nog steeds als een malle, of een King Super 20 uit 1949 zonder ook maar 1 spoortje van red rot. Ik zit nu met een Conn 22B uit 1924 op m'n schoot met ventielen die nog 100% compressie hebben enz enz. Okee, dat zijn dan 3 pro horns, maar ik kocht voor een vriend z'n dochtertje een Selmer USA Signet studie instrument van begin '70 die technisch ook nog jaaaaren mee kan. Bovendien speelde die toeter ook nog 's super.
Of bedoel je met superbe de bespeelbaarheid? Dan wordt 't een ander verhaal, zie 't voorbeeldje van de Connstellation.
Signor Simon heeft goeie herinneringen aan zijn gewezen Holton Al Hirt Special, een instrument dat ik goed ken omdat ik zijn toeter ooit heb bezeten. Dus weet ik ongeveer waar hij naar op zoek is: Een instrument met een heldere trompetklank (dus niet met een grote beker) eentje die niet te veel lucht nodig heeft om aan te springen (dus geen toeters met ML of L boring in combinatie met een grote beker). Nou, dan vallen een heel stel toeters af en blijven er uit 't lijstje van Lucien een paar over: De Getzen 300 en de Jupiter 410. Inderdaad, leerlinginstrumenten die makkelijk spelen en helder klinken. Dus zeker niet die Courtois Delmotte met z'n L boring en knol van een beker, hoe mooi dat instrument ook mag wezen voor de € 700 die ervoor gevraagd wordt.
henk10 schreef:
Er is niks mis met fanfare of fanfaretoeters.
Ligt er een aan van welke fanfare ze afkomstig zijn.... Hier op de kast staat een Schenkelaars Amerikaanse cornet, nou, dat is zo'n kutding, dat gun ik niemand hoor
Da's mijn oude fanfare toeter uit de 70's
henk10 schreef:
Wil je iets bijzonders, zoek en koop iets bijzonders.
Mijn stelling is dat je onder de 700 euro een gewoon goed instrument kunt kopen waar je jaren op kunt spelen met grote vreugde.
Maar geen legendarisch bijzonders, dat hoeft ook helemaal niet.
Ik heb aan Antoni Hopmann, hier op dit forum aktief een Buescher True Tone Aristocrat Custom Made verkocht. Voor nog geen € 400,- en dat is echt iets bijzonders dus 't kan heus wel. Maar dan moet je geduld hebben. Of mazzel.
_________________
Opinions are like assholes... everybody's got one
-Inspector Harry Callahan-
www.luxuriamusic.com