trompet.nl
https://trompet.nl/forum/

SPIRI daCarbo goldplated
https://trompet.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=12504
Pagina 2 van 2

Auteur:  Antoni Hopmann [ 25 nov 2016 20:42 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

marnix schreef:
Vorm, materiaal, maar ook speler zijn van belang. Ik klink op mijn olds ongeveer zo als op de stomvi.
En dan heb je het over 2 totaal verschillend gebouwde instrumenten.
Als ik op een Benson van 125 euro speel, dan klink ik ongeveer als op mijn stomvi, 'aar dan veel kaler en scheller.
Dus materiaal speelt ook mee.
Kortom: het is allemaal behoorlijk genuanceerd.


Marnix als jij op een Benson ongeveer klinkt als op je Stomvi, met enige beperking dan,
ben je gewoon een uitstekende trompettist.

Auteur:  marnix [ 25 nov 2016 21:16 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Dat ben ik misschien wel, maar ik denk dat iedereen dat heeft. Na 25 jaar spelen, weet ik wel ongeveer hoe en wat. En komt ook een stukje gewenning aan goed materiaal bij. Zo'n Benson vind ik ook gewoon niet prettig spelen. En dus klink ik er voor mijn gevoel ook veel minder lekker op. Of dat in de zaal ook hoorbaar is, weet ik niet.

Auteur:  Antoni Hopmann [ 25 nov 2016 21:39 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Ik denk niet dat dat in de zaal hoorbaar is.
Dat idee heb je alleen zelf omdat het niet lekker voelt.
Maar zoiets heb je niet alleen bij trompetten.Oh nee!

Auteur:  Theo van Kampen [ 28 nov 2016 20:09 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Een trompet met een messing beker klinkt als een trompet. Een bugel met een messing beker klinkt als een bugel: De vorm bepaalt het geluid.
Uiteraard zal een zelfde gevormde beker gemaakt uit een ander materiaal een iets andere sound afgeven maar in de kern is de vorm van de beker de grootste invloed

Auteur:  marnix [ 29 nov 2016 06:39 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Tja, dat vind ik dus veel te algemeen... Daarom snap ik je niet altijd zo goed. Op sommige punten verlies je je in de details, en nu lijk je totaal blind voor details te zijn. (Of je maakte een grapje, dat kan ook). :mrgreen:

Als ik mijn Stomvi zou proberen te bespelen met een kale bach 1, dan zou meneer Miele trots zijn op het geluid dat ik voortbracht. Pure kopie van zijn duurste stofzuiger.
Zou ik er een Bob Reeves 41es opzetten, zou ik klinken als een koosjere slagerij. (Om de woorden van Roel te wrampelen).

Pak ik mijn eigen mondstuk, en zet ik die op een Schilke X4 of een lekker aangeklede en dichtgesoldeerde Monette, dan krijg ik weer een Miele-achtig geluid.

En ga maar eens bij Thein langs. Of Adams. Zij kunnen je laten zien, horen en voelen dat het trompetgeluid uit zo veel meer variabelen bestaat dan alleen maar de vorm van de beker.

Auteur:  Theo van Kampen [ 29 nov 2016 17:58 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Daarom moet je ook al die variabelen even elders parkeren. Wat ik bedoel is dat jij met 't zelfde mondstuk op iedere trompet met dezelfde vorm qua beker (dus bijv. een 37 achtige) klinkt alsof je op een trompet speel, of die beker nou van roodkoper is of van messing. De vorm bepaalt 't geluid. Pak je daarentegen een hele zwik bugels en je speelt op steeds hetzelfde mondstuk dan zal je slechts marginale verschillen horen tussen 't materiaal waar die beker uit gemaakt is: de vorm bepaalt 't geluid.

Ik heb hiero thuis eens een Conn 22B Victor en een 12B Coprion gehad. Het zijn nagenoeg dezelfde toeters met slechts één verschil: De 22B heeft een messing beker, de 12B een roodkoperen. Het verschil was te horen maar dan moest je wel verdomd goed luisteren.

Voor mondstukken geld 't zelfde. Neem dezelfde trompet en blaas flat out een toon in 't middenregister. Eerst met een ultra ondiep mondstuk, dan met een diep ketel mondstuk. Alle twee generen ze een andere sound omdat de vorm 't geluid bepaalt

Dat je na een uur of wat noeste studie op wat voor toeter en met wat voor mondstuk weer je 'eigen' sound maakt klopt ook maar dat gaat niet zonder slag of stoot + kost je een hoop energie. Vandaar dat je altijd op zoek bent naar die trompet / mondstuk combi die 'jouw' sound maakt de je de minste moeite kost

Auteur:  Trompeter_1983 [ 05 dec 2016 16:43 ]
Berichttitel:  Re: SPIRI daCarbo

Hello,

Thanks for all your interesting points.... As I am the owner of the instrument I will try to respond to all of you.

1-The only reason why I am selling this gem is because I have two of it. Amen
2-The photo posted bellow my post is not the daCarbo I am selling. It`s the daCarbo Toni Meier signature. Differences vs mine? Look down.

Toni Meier Spiri daCarbo vs mine goldplated Spiri daCarbo:
-Finishing anthracite + brushed lacquer vs original goldplated finishing

-Toni Meier leadpipe is model 9BSK with custom finger ring. My daCarbo have the 9+2 leadpipe with standard finger ring. Differences? Very similar in blow, I have both. On my second daCarbo I have the 9BSK and 3 more. Personal preferences....

-Toni Meier daCarbo bell is 139mm. My bell is standard 122mm (like Bach and Van Laar standard bells). I have the 128mm bell too. Personal preferences....

-Toni Meier daCarbo has a heavy trim kit. My daCarbo munts the standard one. But I have the same heavy trim kit too. Personal preferences....

3-Sound, feeling and playability? Definetelly something different. It is a world for itself. Non comparable to others in feeling. I am not saying is better or worse, just different. Easier to play, better(SUPERB!!) intonation, much rounded sound and the same in all register. It`s like you play on a produced trumpet in studio. It has a big core and big big sound. Plays fantastic. Very flexible. On a microphone is something special. Apsolutely TOP TOP TOP, and in my opinion a must have for every trumpet player. For more information write in private.

Here is the daCarbo for sale:
https://www.dropbox.com/sh/683oynj11zsx ... Pxp9a?dl=0

Best regards
Nikola

Pagina 2 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/