trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trombone spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 13:53

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 11:19 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17
Berichten: 541
Woonplaats: Nieuwegein
Dehaanmuziek schreef:
Ach, zo ken ik een trombonist die op precies dezelfde ("C")-trombone speelt als zijn buurman, maar wel graag Bes-trombone partijen wil (en dan ook nog in viool-sleutel!)


komt vast uit een brassband :-)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 11:23 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Het gekke is Erik dat sommige mensen dat doen, dat zie je vooral bij autodidacten op trompet. Van Bix (daar heb je die weer) was het bekend dat hij het zichzelf geleerd had en dat hij zijn cornet als een pitchinstrument beschouwde, d.w.z. voor hij speelde een c als c enz. Dat is natuurlijk wel lastig met orkestpartijen.
Ik ben mezelf trompet aan het leren en ik heb de neiging om dat ook te doen. Afgelopen jaren redelijk veel klassiek piano gestudeerd en dan wen je er toch wel erg aan dat een c een c is. Ik ben nu via de Brass Trainer (dat is nou eens echt een handig computerdingetje) aan het oefenen om de trompetnotatie onder de knie te krijgen. Verder als het niet te snel gaat kan ik eventueel de zaak ook wel gewoon een toon lager lezen.
Maar als ik van een plaat een melodie overneem (op trompet) blijf ik in concertpitch denken, groeten, Delano


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 17:21 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Antwoord voor Erik en anderen die geinteresseerd zijn in de theorie.

Is een schuiftrombone nou een bes- of een c- instrument?

Het heeft enige tijd geduurd maar hier het antwoord van de oerdegelijkeMart J. Lursen, Grondslagen van de Muziehteorie (zonder h inderdaad) 8e druk 1978 (uit een doos in de kelder gevist), p. 132 om precies te zijn:

"Verschillende blaasinstrumenten, waarvan zg. "families" bestaan, d.w.z. die in diverse grootten worden geconsrueerd en welke soorten door een executant afwisselend worden bespeeld, worden transponerend genoteerd.
De bespeler leest in dit geval niet de toonhoogte die hij produceert, doch de applicatuur -de greep - die hij bezigen moet."
En let vooral op het volgende:
"Het instrument krijgt een toonnaam achter zijn hoofdnaam toegevoegd, die het interval t.o.v. C aanduidt, dat door het betreffende instrument getransponeerd wordt.
Clarinet in Bes (...) wil dus zeggen: het instrument produceert tonen, die een grote secunde lager klinken dan de noten aangeven".

Bij een schuifrombone is de bedoelde interval een prim, dus hoewel de schuiftrombone in de eerste positie de natuurreeks van bes produceert is het volgens de bovenstaande regels een trombone in C (= toonnaam achter hoofdnaam).
groeten, delano[/i]


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 17:32 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Zo gauw ik een instrumentenbouwer tegen kom die de de tenortrombone in C bouwt ga ik het een C-instrument noemen. Tot die tijd blijf ik erbij dat het een Bb-instrument is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: te groot mondstuk/backbore?
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 17:39 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Sorry Erik, het is gewoon een theoretische definitie,
groeten,delano.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2008 23:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 dec 2007 13:28
Berichten: 85
Woonplaats: Uden
Een trombone is inderdaad ECHT een Bb-instrument dat (bijna altijd) in C-leest.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 09:34 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2003 10:45
Berichten: 245
Woonplaats: Paraguay
Waldhoorns zijn in wezen ook Bes instrumenten, alhoewel ook boven hun partijtjes 'Hoorn in F' staat.
Ze hebben een andere 'grepentabel'.
Net als bij de trombone (in C) lezen zij transponerend.
Als er een C staat, klinkt er een F maar eigenlijk spelen ze een G (die als F klinkt)
Hun toonladder C is qua grepen en klank gelijk aan onze toonladder G.
Maarrrrr...... vertel dit maar niet aan de hoornisten, want zelf snappen ze hier (ook) niets van....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2008 11:07 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
BertS schreef:
Waldhoorns zijn in wezen ook Bes instrumenten, alhoewel ook boven hun partijtjes 'Hoorn in F' staat.
Ze hebben een andere 'grepentabel'.
Net als bij de trombone (in C) lezen zij transponerend.
Als er een C staat, klinkt er een F maar eigenlijk spelen ze een G (die als F klinkt)
Hun toonladder C is qua grepen en klank gelijk aan onze toonladder G.
Maarrrrr...... vertel dit maar niet aan de hoornisten, want zelf snappen ze hier (ook) niets van....


dat is maar de helft van het verhaal: er zit vaak ook nog een (soms zelfs twee 8O ) F-hoorn(s) in verstopt......

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.