trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trombone spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 06:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 16:07 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Ik heb het eigenlijk altijd een beetje vreemd gevonden dat je bij een bestrompet alles een toon hoger moet lezen. Het zal wel iets historisch zijn. Een schuiftrombone is een c-trombone, dat komt omdat als er een c geschreven staat hij ook als c klinkt .
Bij een c-trompet is dat ook zo. Een besttrompet heet zo omdat daarop een c als bes klinkt. Het is dus onzin om een trombone als besinstrument te betitelen omdat de grondtoon een bes is.Verder vind ik het geen goed advies om de G-sleutel te blijven gebruiken. Nagenoeg alle trombonemuziek staat in de bassleutel geschreven, in de klassieke muziek komt de tenorsleutel redelijk veel voor en soms de altsleutel. Dit laatste dan voornamenlijk omdat vroeger (Ravel e.d.) de lead nogal eens op alttrombone werd gespeeld.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 16:32 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
???

Een trombone is een Bb instrument, net zoals een Bb trompet of een euphonium omdat ie in Bb gebouwd is. De grondtoon is een dus een Bb.

Het is dus vanzelfsprekend dat je alles een toon hoger moet spelen dan een instrument dat in C gebouwd is. Dit kun je dus oplossen door alles een toon hoger op te schrijven voor een Bb instrument of door de bespeler andere posities/grepen aan te leren zodat hij vanzelf alles al transponerend speelt. Diezelfde truuk doen sommige tubaisten ook. Gewoon alles in C blijven lezen en dan andere grepen gebruiken als je bijv. op een F-tuba speelt.

Een trombonist leest dus wel in C maar dat wil nog niet zeggen dat het instrument ook in C gebouwd is. Laat hem maar eens een C-pedaaltoon spelen, dat zal niet zo makkelijk gaan. Een Bb-pedaaltoon daarentegen is een makkie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: trompet.nl forum index -> Overige
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 20:56 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Toch heette mijn eerste lesboek: Schule fur C-posaune


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 21:18 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Wat wil je daar mee zeggen?

Lees dit verhaal maar eens door:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trombonist

Als de trombone in de 1e positie staat (schuif helemaal in) hoor je een klinkende Bb, geen C. Hij is dus in Bb gebouwd.

http://www.popschoolmaastricht.nl/pdf/t ... sities.pdf


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 nov 2008 23:28 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
erikveldkamp schreef:
???

Een trombonist leest dus wel in C maar dat wil nog niet zeggen dat het instrument ook in C gebouwd is. Laat hem maar eens een C-pedaaltoon spelen, dat zal niet zo makkelijk gaan. Een Bb-pedaaltoon daarentegen is een makkie.


Als je die noot, een Bes noemt, en geen C.

in eerste positie klink er in principe een Bes, volgens de regels.
Maar je kunt die noot ook C noemen. zo kun je bij elke noot een ander lettertje zetten.

Ik vind dit niet zo belangrijk, het gaat meer om hoe die noot klinkt als je door die trombone blaast.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 00:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39
Berichten: 3151
Woonplaats: Kortenhoef
Trompettor schreef:
erikveldkamp schreef:
???

Een trombonist leest dus wel in C maar dat wil nog niet zeggen dat het instrument ook in C gebouwd is. Laat hem maar eens een C-pedaaltoon spelen, dat zal niet zo makkelijk gaan. Een Bb-pedaaltoon daarentegen is een makkie.


Als je die noot, een Bes noemt, en geen C.

in eerste positie klink er in principe een Bes, volgens de regels.
Maar je kunt die noot ook C noemen. zo kun je bij elke noot een ander lettertje zetten.

Ik vind dit niet zo belangrijk, het gaat meer om hoe die noot klinkt als je door die trombone blaast.

Ach, zo ken ik een trombonist die op precies dezelfde ("C")-trombone speelt als zijn buurman, maar wel graag Bes-trombone partijen wil (en dan ook nog in viool-sleutel!)
M.a.w. als het beessie maar een naam heeft!

Maar een trombone is gewoon (net als een F-hoorn) een bes instrument!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 09:19 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
erikveldkamp schreef:
Wat wil je daar mee zeggen?

Lees dit verhaal maar eens door:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trombonist

Als de trombone in de 1e positie staat (schuif helemaal in) hoor je een klinkende Bb, geen C. Hij is dus in Bb gebouwd.

http://www.popschoolmaastricht.nl/pdf/t ... sities.pdf


Schule fur C-posaune:

deze leerschool heette zo maar was echt gemaakt voor de normale tenortrombone in bes gestemd.
Ik was ook heel verbaasd toen mijn leraar (1e trombonist van het voormalige USO) mij uitlegde dat een trombone een c- instrument is. Dat gaat als volgt.
Je hebt transponerende instrumenten zoals b.v. de bes-trompet. Een ander voorbeeld is de klarinet. De meeste klarinettisten hebben een bes- en een a-klarinet (OK, in de klassieke muziek). Als er een c genoteerd staat klinkt die bij de besklarinet als bes bij de a-klarinet als a. De voordelen zijn duidelijk. als de blazer moet wisselen van instrument behoudt hij dezelfde speeltechniek: de notatie betreft in feite niet de noten maar de grepen! Hierbij moet bedacht worden dat het eigenlijk helemaal niet zo belangrijk is wat de grondtoon is van een instrument, ze zijn toch allemaal chromatisch? Je gebruikt de aanduidingen vooral om de instrumenten vam elkaar te onderscheiden.
Een c-trompet is een niet-transponerend instrument, c = c. Bij de bestrompet is een c een bes. Bij de schuiftrombone is een c een c, hij is niet-transponerend, bij een ventieltrombone is een c weer een bes.
Hoewel ze beide in bes gestemd staan is een schuiftrombone een c-instrument, de ventieltrombone een transponerend bes-instrument.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 15 nov 2008 10:58 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
delano schreef:
deze leerschool heette zo maar was echt gemaakt voor de normale tenortrombone in bes gestemd.


Dan zijn we het daar in ieder geval over eens dat een trombone in Bb gestemd is.

delano schreef:
Ik was ook heel verbaasd toen mijn leraar (1e trombonist van het voormalige USO) mij uitlegde dat een trombone een c- instrument is.


De verwarring zit hem dan in het feit dat jouw leraar zegt dat het een C-instrument IS, terwijl ik zeg dat het een Bb-instrument is die in C LEEST.

Als ik vanaf het begin had geleerd op mijn trompet dat ik C1 met 1-3 moet spelen en een D1 met 1-2, zat ik in dezelfde situatie als al die trombonisten. Dan kon ik ook gewoon C partijen lezen zonder te transponeren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.