trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 dec 2008 11:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 17 jan 2004 13:47
Berichten: 971
Woonplaats: Welten, Heerlen
Adriaan Kragten schreef:
Bij een trombone is deze truuk acceptabel omdat andere stemmingen ongebruikelijk zijn (of misschien wel helemaal niet voorkomen). Zelfs een schuiftrompet, die je kunt zien als een soort sopraantrombone, staat in bes.

Dat is helaas niet waar: Alttrombones staan in Es, Contrabastrombones meestal in F. Nu weet ik het niet zeker, maar ik vermoed dat partijen hiervoor zodanig worden geschreven dat de relatieve posities gehandhaafd blijven, dus Altpartijen in F en Contrabaspartijen in G.

_________________
www.smallbigband.com
www.juicylucy.net
www.sjonniewiener.com
www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2009 20:31 
Offline

Geregistreerd: 28 aug 2006 13:55
Berichten: 54
Woonplaats: Utrecht
Dag Trompettor,

Als (inmidddels afgestudeerd) trombonist die op latere leeftijd is begonnen, na jaren trompet gespeeld te hebben (dus ervaringsdeskundige), denk ik wel een paar tips te kunnen geven. Je zult moeten wennen aan een paar basiszaken die bij het trombonespelen anders zijn of aanvoelen dan bij het trompetspelen.

Wennen aan het luchtverbruik
Als je zonder te veel 'stress' een goed en degelijk geluid uit een koperinstrument wilt krijgen , moet je ervoor zorgen dat je voldoende lucht in de toon stopt, dus zoveel mogelijk 'op lucht' speelt. Nu is het zo dat je je lucht op een trombone veel sneller kwijt bent dan op een trompet bij dezelfde lengte en volume van de toon. Hier zul je aan moeten wennen. Om dit te oefenen kun je wat mij betreft het beste zonder toon lange 'noten' door je instrument blazen (gewoon lucht dus). Doe dit bijvoorbeeld 4 tellen-4 tellen rust, daarna 5 tellen-5 tellen rust etc. op de geluidssterkte p, mf en f. Zorg ervoor dat de sterkte van het begin tot het eind gelijk blijft en dat je de 'noten' exact de goede lengte geeft. Ik zou hiermee oefenen voordat je ‘echt’ gaat oefenen, bij wijze van warming-up. Je zult merken dat dit veel moeilijker is dan het lijkt en dat je wellicht weleens sterretjes gaat zien als je dit lang achter elkaar doet. Door deze oefening gaat je lichaam aan de ander soort inspanning wennen en gaat je embouchure daar ook in mee. Focussen op de lipspanning, tong, mondstukken e.d. (echt een trompettisten-kwaal wat mij betreft..) is echt veel minder essentieel bij het krijgen van een goede toon op de trombone. Als je daarmee begint kan dit zelfs je ontwikkeling als trombonist in de weg staan, dus: begin bij het luchtverbruik (en sla deze stap niet over!!!), dan volgen die andere zaken vanzelf...

Wennen aan de toonhoogte
Als je gewend bent om trompet te spelen, kun je het beste beginnen met het uitbreiden van je bereik vanuit het midden (middenregister trombone is lage register trompet) naar beneden. Begin op de klinkende bes klein (eerste positie, zeg maar de 'stemnoot' voor de trombones in het blaasorkest). Ga van daaruit door middel van glissando's de posities verkennen. Zorg ervoor dat de glissando's zeer egaal klinken, dus met hetzelfde volume en dezelfde toonkwaliteit. Doe dit ook vanaf de natuurtonen daaronder, dus klinkende f klein, klinkende bes groot, en als het lukt de pedaaltoon bes contra (grondtoon instrument). Probeer dus steeds lager te komen. De hogere noten zullen er, door je nog aanwezige trompet-embouchure, makkelijker uitkomen, maar ik zou ze wel oefenen op dezelfde wijze als de lage, ongeveer 20 tot 30 % , tegen 70 tot 80% de laagte in.

Wennen aan de verschillende notaties die je kunt tegenkomen
Eerder in dit topic is er al veel gezegd over het lezen. Laat ik dit zeggen: een allround trombonist (en dat wordt je snel als je trombone speelt...) moet op allerlei verschillende manieren kunnen lezen. Ik som de verschillende notaties op die ik ben tegengekomen (naar frequentie) en vertel er iets over.

Bassleutel in c – komt het meest voor in de praktijk. Bij harmonie- en fanfarepartijen vrijwel alleen maar. Begin dus te werken met deze sleutel en leer hem goed. De grondtoon van de trombone noem je, uitgaand van deze sleutel, een bes.
Tenorsleutel in c – komt vooral in symphonie-orkestpartijen, solostukken en sommige oefeningen- en etudeboeken voor. Heel soms kun je deze ook in HaFaBra- partijen tegenkomen. In harmonie- en fanfarepartijen soms in hogere gedeeltes en in brassbandpartijen soms in oudere stukken (bv sommige marsen). De grondtoon noem je hier weer een bes.
Vioolsleutel in bes – komt, voor zover ik weet, alleen voor in brassbandpartijen en , vanuit de brassbandtraditie, ook in sommige Engelse trombone-methodes. De ‘stemnoot’ van de trombone, bes klein klinkend, wordt hier genoteerd als c’. In de brassband noem je deze de c (zoals genoteerd dus). Wat er klinkt is in feite een octaaf + grote secunde lager dan wat er staat. De grondtoon van de trombone noem je hier, uitgaand van deze sleutel, een c.
Altsleutel in c – komt in principe alleen voor in stukken waar een alttrombone (met grondtoon es groot) voor nodig is, dus meestal de hoogste trombonepartij in 18e of 19e eeuwse orkestwerken in de Duitse traditie. Ben hem een keer tegengekomen in het stuk “Egmont” (fanfareversie) van Bert Appermont, maar verder nooit in een blaasmuziekstuk. NB. Een alttrombonist leest dus ook in c. De posities die bij dezelfde noot horen, zijn dus op een alttrombone heel vaak anders dan bij een tenortrombone.
Vioolsleutel in c – in Franse solostukken (voor zover ik ben tegengekomen) wordt in het hoge register nog wel eens de ‘klinkende’ vioolsleutel gebruikt. Zoals je weet sluit deze aan op de bassleutel in c (c’ is streepje tussen beide sleutels. Ik heb met alttrombone ook weleens van klinkende vioolsleutelpartijen moeten spelen.
Bassleutel in bes – Mocht je ooit eens, zoals ik, weleens een besbaspartij of euphoniumpartij (bassleutel) moeten spelen, dan moet je op een bassleutel van c naar bes kunnen transponeren. Komt in de regel niet voor, voor zover ik weet.

Het komt dus hier op neer: Je kunt als trombonist allerlei sleutels tegenkomen, in vooral c en in mindere mate bes. Mocht je in een brassband gaan spelen dan is bes het belangrijkste.

Wennen aan het schuiven
De posities leren en begrijpen is niet erg moeilijk, dat kan in principe mijn tante ook. Wat wel een groot verschil is met trompetspelen, is dat het langer en korter maken van de buis dmv schuiven plaatsvindt. De bewegingen (met vooral de bovenarmspieren) die je bij het schuiven maakt, zijn zeer divers (vanwege de grote lengteverschillen), terwijl het indrukken van de ventielen op een trompet telkens dezelfde kleine beweging is (met de vingers). Je moet als trombonist in je schuiftechniek dus uitgaan van beweging van en naar de verschillende posities. De coordinatie hiervan (schuiftechniek) is een verhaal apart natuurlijk...Zoals eerder vermeld zou ik beginnen met glissando's, zo ga je de schuif en alle posities op een gegeven moment wel 'aanvoelen'. Dit aanvoelen is waar het om gaat. Kijk tijdens het oefenen dus liever niet in een of ander boekje met de posities. Het gaat om het voelen ('spiergeheugen') en het luisteren.

De bovenstaande zaken zijn wat mij betreft het belangrijkst voor jou om rekening mee te houden. Als je nog vragen hebt dan kun je altijd posten natuurlijk, of een email sturen.

Groet,

Marty P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2009 21:49 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Marty P, Allereerst bedankt voor deze heerlijke post.

Ik wou eigenlijk volgende week pas dit topic updaten, omdat ik volgende week mijn eerste concert op trombone heb gespeeld met een amateurfanfare.

Over het luchtverbruik. Ik ben echt binnen 5 tellen (60 bpm) door al mijn lucht heen.
Ik ben op tromept zo gewend geraakt om veel lucht te gebruiken dat ik op trombone elke 2 maten adem moet halen. Nu moet ik soms noodgedwongen minder lucht op noten gevenom de volledige lengte te halen, dit leidt tot kicks- en ruiswerk. Ik zal je tips/oefeningen behandelen.
Ik speel trouwens op de trombone die in mijn hand is gedrukt, een king. En ik weet niet wat voor mondstuk erop zit, ik heb wel een kleine boring, is me verteld, dat schijnt makkelijker te zijn.

Toonhoogte:
Ik moet zeggen dat het lage register ( vanaf de Bes op de balk tot Bes 2 octaven eronder) goed lukt. Boven de bes lukte de F ook nog, maar daarboven is voorlopig taboe. Het tegenovergestelde van wat jij beweert. Met de posities gaat het verassend goed. Ik heb een goed gehoor, dus hoor ik snel wanneer ik fout zit.

Notaties:
Ik speel op dit moment alleen in C Bassleutel, en ben ook niet van plan om op dit moment veel allroudner te worden, misschien als ik wat verder ben op de trombone.
In de toekomst ben ik daar uiteraard toe bereid. Ik heb ook een tenorsleuetel en wat viool sleutels gekregen. Marsmuziek en carnavalsnummers(bar partij).


Citaat:
Kijk tijdens het oefenen dus liever niet in een of ander boekje met de posities. Het gaat om het voelen ('spiergeheugen') en het luisteren.

Ik heb wel een blaadje met posities voor me liggen tijdens een repetitie. Maar dat komt omdat ik nog niet helemaal van blad kan zingen, zoals bij vioolsleutel. De halve stappen staan op een andere plek, en momenteel is dat nog verwarrend,


Ik heb veel moeite met het maken van een mooie ronde, en open klank.
Ook kan ik niet zo scheuren als mijn buurman ( ik suggerreer hier het randje op de toon dat een trombone soms typeert )
en in de derde positie moet ik mijn vingers van de beker afhalen ;)

Maar ik denk, dat oefening kunst baart.

Veel dank, en groet

Thomas de Jong

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2009 15:03 
Offline

Geregistreerd: 28 aug 2006 13:55
Berichten: 54
Woonplaats: Utrecht
Dag Trompettor/Thomas,

Ik herken de moeilijkheden die je nu nog hebt. Uiteraard kan ik vanaf mijn computer niet horen hoe je speelt, maar afgaande op wat je schrijft vermoed ik twee dingen. Ik zou er dus naast kunnen zitten, maar nogmaals: ik spreek vanuit mijn eigen ervaring.

Te slap embouchure/te weinig ademsteun
Ik vermoed dat je met een te slap embouchure speelt, waardoor je de hoogte moeilijk in komt en waardoor je te snel door je lucht heen bent (alsof je ‘leegloopt’). Ik denk dat je, toen je trombone begon te spelen, begonnen bent met de lage bes (bes groot). De meeste beginnersboeken beginnen daarmee, en de trombonisten van jouw vereniging zijn daar waarschijnlijk ook mee begonnen. Toen je daarmee begon, voelde je waarschijnlijk direct een flink verschil met trompetspelen (je moest direct iets totaal anders blazen voor je gevoel) en heb je daaraan je trombonespel opgehangen. Je bent daardoor waarschijnlijk met een te slap embouchure gaan spelen, wat nog versterkt wordt door met een onderontwikkelde ademsteun (dat merk je nu pas, nu je trombone speelt...) te spelen.
-
OPLOSSING: vorm een compact embouchure, en test deze met sprongen en bindingen (evt. ‘buzzend’)
UITLEG: Probeer dus uit te gaan van het middenregister (zoals in vorige post), en dat met een embouchure waarmee je zowel de hoogte als de laagte in kan. Zo’n embouchure vorm je als je tijdens het blazen de luchtstroom stabiel houdt (kost steeds meer inspanning naar het einde van de noot). Veel blazen door het instrument dus (met constante luchtstroom, dus met voldoende steun), zou ik zeggen. Oefen daarnaast sprongen en natuurbindingen, zowel (vanuit het midden) naar boven als naar beneden, met een compact, ‘stevig’ embouchure. Dit kun je ook ‘buzzend’ doen. Zo ‘test’ je je embouchure.

Je speelt te ‘klein’, met te weinig luchtverplaatsing
Ik vermoed verder dat je (samenhangend, met het bovenstaande), ‘te klein’ en met te veel druk vanuit de keel speelt (trompettistenkwaal) en met te veel nadruk op de ‘t’ of ‘d’ bij de aanzet (te harde aanzet), waardoor je op de trombone niet zo’n volle klank hebt en niet zo sterk kan spelen als je buurman in het orkest. Dit in combinatie met een te slap embouchure maakt alles niet veel makkelijker. Je blaast waarschijnlijk ‘te hard’ (met te veel ‘spierballen’) zonder dat de toon sterker gaat klinken. Je toon blijft dan, als gevolg van te weinig luchtverplaatsing, als het ware ‘in je instrument hangen’ en komt er dus niet genoeg uit.

OPLOSSING: Blaas ‘door het instrument heen’, niet alleen ‘in’ het instrument
UITLEG: Blijf lucht blazen (dus zonder toon) door het instrument, en oefen daarnaast ook veel lange noten met toon. Let hierbij op de timing van het geluid. De trombone is een meer ‘open’ instrument dan een trompet en spreekt daardoor ‘langzamer’ aan. Speel dus wat indirecter, met een ‘H-tje’ na de aanzet. Zo blaas je je lucht beter gecontroleerd het instrument in. Om de lucht van de toon helemaal kwijt te zijn en effectief de ruimte in te sturen (projecteren), kun je ook aan het eind van de noot een ‘H-tje’ toevoegen. Zo voel je dat de lucht, en daarmee de toon, helemaal ‘door het instrument heen is’. Dit speelt, en – het belangrijkste – klinkt veel lekkerder. Je benut daardoor je lucht optimaal en daardoor krijg je een meer ontspannen en volle toon. Deze timing van aanzetten en blazen is dus erg belangrijk om een goede tromboneklank te krijgen. Trompettisten zijn gewend aan een kleiner instrument, dat dus directer aanspreekt, en verwachten ook een dergelijke ‘directheid’ van een trombone, helaas... Het instrument dat jij gebruikt, is voor trombonebegrippen trouwens een erg ‘direct’ instrument (door de nauwe boring) maar vergeleken met een trompet nog heel erg ‘indirect’.

Hopelijk zit ik in de goede richting en heb je hier wat aan. Succes!

Groet,

Marty P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 maart 2009 22:02 
Offline

Geregistreerd: 05 maart 2005 14:59
Berichten: 2593
Dankjewel,

Ik ga ermee aan de slag en zal dit topic binnenkort weer updaten.

_________________
Met een Van Laar is niets te zwaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Trombone spelen
BerichtGeplaatst: 04 jul 2013 21:04 
Offline

Geregistreerd: 30 jun 2013 19:57
Berichten: 109
Wat is een goede/leuke trombone voor 'erbij' (naast je trompet)? Om op te beginnen en op te spelen in een bluesband oid?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.