trompet.nl > forum > Toon onderwerp - MARSMUZIEK...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 01:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 dec 2002 20:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
hee ron,

De Marinierskapel soms?? Bovenaan mijn blaadje op de muziek staat toch echt Brnânská Polka...van Karl Hulak. Hij is buitengewoon mooi vindik. Ik heb hem verschillende keren live gehoord door K&G uit Leiden... Kippelvel van onder tot boven en dat dan weer 10 minuten lang he.....WauW!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 dec 2002 11:51 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
janhuizer schreef:
marsnamen zoals Prager Gassen en Skoda Lasky en Brnanska Polska... Zegt jullie dat wat???


Zeker van gehoord. Alleen zijn 't geen "marsnamen"


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2002 12:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
HUH??? Geen marsnamen?? Ik denk dat dit toch wel namen zijn van de wat "grotere" marsen... dacht ik zo. Je kan er natuurlijk anders over denken maar om te zeggen dat het geen marsen zijn... vind ik wat "ver" gaan. That's my opinion :!: :roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 dec 2002 13:38 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
janhuizer schreef:
HUH??? Geen marsnamen?? Ik denk dat dit toch wel namen zijn van de wat "grotere" marsen... dacht ik zo. Je kan er natuurlijk anders over denken maar om te zeggen dat het geen marsen zijn... vind ik wat "ver" gaan. That's my opinion :!: :roll:


Sorry Jan, maar de werken die jij noemt zijn stuk voor stuk POLKA'S. Je kunt wel een mening ergens over hebben, maar dit zijn gewoon definities, en een polka is geen mars en een mars is geen polka.
Grote namen zijn het zeker, maar geen "mars" namen :!:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 dec 2002 16:42 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
ok,

Arnhem, Washiongton Post, Standard of st george

Wat is dan een verschil tussen mars en polka???


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2002 00:29 
Offline

Geregistreerd: 09 okt 2001 13:08
Berichten: 1053
Woonplaats: Stein
Kijk, dat zijn grote marsnamen!

Volgens de definitie is een polka:
een 19de eeuwse snelle dans in 2/4 maat, van Boheemse oorsprong.
Een mars: dans in 2-delige maatsoort, met een strak ritme, geschreven met de bedoeling dat er op gelopen kan worden. Het middendeel, dat men trio noemt, is vaak zangerig van karakter.

Eigenlijk is er dus theoretisch niet zoveel verschil!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2002 13:01 
Offline

Geregistreerd: 21 nov 2002 15:33
Berichten: 22
Woonplaats: Losser
Leuk dat het eens over Egerländer en Moravanka gaat. Leuke muziek om te luisteren, maar nog leuker om te spelen, kom je echt aan blazen toe. Voor zo'n 1e flügelhornpartij heb je echt een behoorlijke bek nodig om dat een hele avond vol te houden, zeker op een echt flügelmondstuk en dus niet op een trompetmondstuk, wat je nogal vaak ziet.

Mooie marsen: Gruss an Böhmen, Mens sana in Corpore sane (gezonde geest in gezond lichaam). Deze is door Geert Sprick geschreven.

Ernst Mosch is niet meer, maar een deel van zijn orkest is doorgegaan en noemen zich
"Die Egerländer Musikanten". Zij hebben een CD vol met prachtige marsen opgenomen.
Moet je maar eens kijken op www.die-egerlaender-musikanten.de. Ik heb ze in oktober nog live gehoord. Anders dan met Ernst Mosch, maar ik vond het zeker niet minder leuk. :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2002 13:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
Polka : Egerlander kapel, vrolijk, feest, bier.
Mars: Militaire kapel, marslopen (word je moe van), strak in het gareel, militaristisch.

Je begrijpt dat met bovenstaande termen de Mars niet populair gemaakt wordt. Vooral als je dan ook nog kijkt naar componisten die marsen uit hun mouw schudden (waarvan er 13 in een dozijn passen) die door iedereen te spelen zijn. Wie kent niet Drumbo, Jubillissimo? Voor Jan Publiek misschien wel mooi, maar voor een beetje muzikant een ware ramp. Vooral als je ook nog op straat moet lopen en (als je eindelijk een keer rust hebt terwijl de drumband speelt) constant naar je hoofd geslingerd krijgt: "Waarom spelen jullie niet, we komen hier niet om jullie te zien lopen maar om jullie te horen spelen.

Daarom: marsen zijn mooi, als het maar goede straatmarsen (Alford) of concertmarsen zijn en het liefst hoor ik ze in een concertzaal, niet op straat of tijdens een show als de helft van het orkest staat te kiksen of met de rug richting publiek speelt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.