trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Last Post vs. Taptoe
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 16:40

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2005 09:04 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
ach wat is nou "officieel"?!
Zolang het maar respectvol en met smaak wordt uitgevoerd.

Het gaat tenslotte vooral om het gevoel en je gedachtes bij een herdenking.



8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2005 12:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2004 20:39
Berichten: 3151
Woonplaats: Kortenhoef
MagnumHorn schreef:
ach wat is nou "officieel"?!
Zolang het maar respectvol en met smaak wordt uitgevoerd.

Het gaat tenslotte vooral om het gevoel en je gedachtes bij een herdenking.



8)

Daar ben ik het volledig mee eens!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 okt 2005 14:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
Tja, ik ben het daar eigenlijk ook wel mee eens, maar dan moet je wel kunnen motiveren waarom je kiest voor de Taptoe of de Last Post.

Een herdenking doe ik niet voor mijzelf. Naar een begrafenis ga je immers ook (gelukkig meestal) niet voor jezelf maar uit respect voor de overledene en naaste familie.
Bij een begrafenis (en herdenkingen) kunnen kleine "foutjes" bij nabestaanden enorm storen. Zoals verkeer dat niet in de gaten heeft dat het een rouwstoet betreft en geirriteerd luid toeterend voorrang neemt of een geluidsinstallatie die begint rond te zingen tijdens het "Onze Vader".
Ik ben te jong om persoonlijk erg veel waarde aan 4 mei te hechten, maar ik weet (dat is het voordeel van een herdenking in een dorp: dan krijg je nog eens complimenten als je weer eens met een financiele actie voor het dorpsorkest bij de deuren langs moet) dat er voldoende mensen zijn die er wel erg veel waarde aan hechten.
Daarom wil ik het voor hun graag goed doen.

Op de site van het Nationaal Comite staat trouwens nog iets wat een argument van mij ontkracht: Op 4 mei herdenken we Nederlandse gevallenen sinds het uitbreken van de 2e wereldoorlog. In Sleen herdenken wij ook de geallieerden (er is tenslotte maar 1 graf van een Nederlandse militair en een stuk of 15 britse).
Officieel heeft dit dus niets met 4 mei te maken. Volgens de "regels" zou ik het Nederlandse Taptoesignaal moeten blazen en zou er 1 krans gelegd moeten worden.

Ik denk dat ik er dus al uit ben: ik blijf gewoon de Last Post blazen uit respect voor de soldaten die hun leven voor ons gaven voor onze vrijheid maar niet eens uit ons land kwamen en onze "taal" niet spreken .....

R. I. P.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: taptoe
BerichtGeplaatst: 27 okt 2005 22:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 31 jul 2005 23:42
Berichten: 43
Woonplaats: terug naar Oegstgeest
Bij herdenkingen van 4 en 5 mei gaat het er weldegelijk om dat je
je aan afspraken houdt zoals die gemaakt zijn. Dus Taptoe en niet
wat anders. Dus niet iets spelen als het maar goed voelt.

Typisch Nederlands dat iedereen net weer even iets anders moet spelen, "moet kunnen".
Ik kan ook wel een mix maken van de Taptoe en de Feyenoord tune "geen woorden, geen daden", omdat dat goed voelt. ( c-c-g, g-a-g-a-c)

Traditie is traditie. Niet aan tornen. Gewoon doen. Niet zuigen maar blazen.
Parvus Numero, Magnus Merito.

GJ

_________________
Klink dan en daverje fier yn 't run....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 okt 2005 18:56 
Offline

Geregistreerd: 11 sep 2005 16:31
Berichten: 58
Woonplaats: Halsteren
Heel mooi gesproken alleen nu heb ik wel eens op een 4 mei herdenking geblazen op de kazerne. Waren allemaal mooie veteranen bij die door het slijk zijn gegaan in de 2e wereldoorlog etc etc. Deze mensen vonden het van groot respect getuigen dat ik de last post speelde omdat we dan alle gevallenen herdachten en omdat ze dit van toendertijd gewend waren en de traditie zo toch nog bleef voortbestaan. Mijn vraag: Wat is dus traditie? Iemand die de regeltjes mooi leest en daarop zijn traditie baseert of iemand die in WO 2 de darmen van zijn maatje over zich heen gespat heeft gekregen en die nu nog tranen in zijn ogen krijgt omdat iemand de last post blaast?

Groetjes,
Snoeike

Volo et valeo

uit......

_________________
volo et valeo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2005 22:03 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2005 18:14
Berichten: 59
Ik heb in het verleden gediend bij de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht, als diensplichtig militair, en speelde bij alle dodenherdenkingen en militaire begrafenissen de Last Post.
Ook prive heb ik diverse malen in Vught op de herdenkingsplaats steeds de Last Post gespeeld.
Een alternatief hiervoor zou het Wilhelmus voor klaroen kunnen zijn, ook een waardig nummer voor meerdere doeleinden inzetbaar, echter het nummer is niet bij iedereen bekend.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2005 08:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
toeteraar schreef:
... gediend bij de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht, als diensplichtig militair, en speelde bij alle dodenherdenkingen en militaire begrafenissen de Last Post....
Weer een argument. Geen militair (van soldaat tot generaal) die het verschil weet tussen de Last Post en de Taptoe. Zelfs als je een signaal als "Open de ban" ofzo wat langzamer had geblazen had waarschijnlijk ook niemand raar opgekeken.
Het geeft maar aan dat het artikel (zie eerste posting) meer een betutteling van een omhooggevallen kapelmeestertje is, die nu geen soldaatjes meer kan uitjouwen en zijn machtsbehoefte wil bevredigen door ons Nederlanders er op te wijzen dat we het vooral niet fout mogen doen!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2005 19:34 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2005 18:14
Berichten: 59
Sorry Snoeike maar ik vind je antwoorden wel snoeihard,waarom!?
Met een beleefd antwoord zonder agressie en frustratiegevoelens kun je volgens mij veel verder komen, je snoert iedereen de mond, is dat je bedoeling?
Ik ga het officiele handboekje van dienst er eens op naslaan, kijken wat er daar vermeld wordt.
Ik kom er nog op terug, wanneer jij ook een beetje netjes blijft tegenover je collegatrompettisten, okè?

groeten en tot later.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 193 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.