trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mahler op duitse of niet? - Wat is de nederlandse cultuur?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 19:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2002 01:24 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2002 00:06
Berichten: 46
Woonplaats: Roermond
Veel orkesten spelen mahler symfonieen op duitse trompet, rotterdam radio fil. gelders enz., moet dat of zit daar een bepaalde gedachte achter????<p>Edited by: limbo


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2002 15:05 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Mahler kun je, in principe, op elke trompet spelen. Op duitse of gewone. Het is, naar mijn mening, de speelmanier en klankbeeld wat je aan moet passen. <br>Het concertgebouw heeft een zeer grote en sterke Mahler traditie en daar hebben ze, voor zover ik weet, altijd op gewone C trompetten gespeeld als Mahler op het programma stond. <br>Ik durf wel te zeggen, dat je, ongeacht welk instrument, moet zorgen voor een geluid, waar je mee kan kleuren en stralen in de "duitse" traditie. Een duitse trompet pakken kan daar bij helpen, maar dan moet je wel weten hoe je erop moet spelen. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Concertgebouw opnames van de laatste jaren.

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2002 02:42 
Offline

Geregistreerd: 14 jan 2002 15:07
Berichten: 3
HEY LIMBO !!!<p>Voor mij hoeft dat niet op een kleppentoeter,ik mis de helderheid toch in dat geval.Neem nou de Berstein opnames met New York en Amsterdam,gewoon op amerikaanse trompetten!!!Het straalt gewoon meer,toch een typische eigenschap die ik mis op het duits systeem.Bruckner bijv. vind ik veel meer geschikt voor de duitse trompet.<br>Groeten van een collega trompetteur!!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2002 23:57 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2002 00:06
Berichten: 46
Woonplaats: Roermond
Hoezo speelt dat anders dan Jeroen? Ik heb niet zo veel ervaring met duitse trompetten, behalve bij het gustav mahler jugend orchester dan.....Heb je misschien nuttige tips?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2002 23:58 
Offline

Geregistreerd: 08 jan 2002 00:06
Berichten: 46
Woonplaats: Roermond
Een duitse diesel is toch vrij nuttig voor sommig repertoire zeggen ze?????


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2002 19:18 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Beste Limbo, zoals je misschien wel weet hebben die duitse toeters een andere boring. Daarnaast hebben ze ook nog eens een hele andere bouw. Dus een heel ander instrument, wat je toch een beetje zult merken hoe goed je ook speelt. <br>Als je normaal veel op gewone C trompet speelt lijkt me het "eventjes de duitse trompet pakken" niet echt makkelijk als je lekker, goed en een beetje safe wilt spelen. Maar eigenlijk hoef ik jou dit toch niet te vertellen? <br>In feite ben ik het wel met de "trompetteur" eens. Inderdaad lekker voor een Bruckner, Beethoven, Brahms enz. Die duitse toeter mag zeker niet ontbreken in het luxe-arsenaal van de orkesttrompettist.<p>Limbo, de groeten ;-)

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2002 21:51 
Offline

Geregistreerd: 13 dec 2001 15:51
Berichten: 69
Woonplaats: nederland
Op een duitse kan je net zo goed stralen als op amerikaanse...onzin! luister maar naar wiener en berliner. Het wordt minder snel plat en scherp. En rijker van klank dan de meeste amerikaanse trompetten.<br>Met de luxe van extra kleppen voor c en d is het zelfs safer dan welke c dan ook. Goed mondstukje en veel studeren hoeft ook niet eens. Enne... eraan wennen is snel gebeurd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 jan 2002 22:29 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Kijk, dat soort dingen zijn ook een beetje een openbaring voor mij, dat van die extra kleppen. Maar goed, de waarheid zal wel een beetje in het midden liggen, niet?<br>Zelf heb ik met het NJO ook twee projecten op een duitse trompet (Yamaha) gespeeld, maar toen was m'n klank minder mooi en de stemming verre van optimaal. Moet ik een ander mondstuk zoeken voor op duitse trompet? Of zijn die duitse trompetten van Yamaha niet zo best? Verdwijnen de problemen met beter materiaal (mondstuk, of goede duitse trompet)?<br>----------<br>--------http://home.zonnet.nl/jpgjongeling/-------<br><p>Edited by: JeroenJongeling

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jans01 en 46 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.