trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Eén trompet, meerdere stemmingen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 03:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 20:34 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Adriaan, in mijn beleving vh verhaal van David Hickman en zijn 5-valve Blackburn hoor ik alleen maar argumenten ve betere sound en/of trefzekerheid van bepaalde noten. Niets over snelheid, Daarbij begrijp ik niets van jouw stelling over de zogenaamde traagheid vd ringvinger. Hoe kom je daarbij?
Natuurlijk is dat wel zo op een klavier en dan speciaal bij Bach als je liefst links en rechts tegelijk een triller moet spelen met ringvinger en pink maar dat schijnt te komen omdat ringvinger en pink een bepaalde pees (gedeeltelijk) delen (of zoiets). Maar dat heeft niets te doen met een trompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 20:52 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
viewtopic.php?f=2&t=12017

Adriaan, ik heb het niet over je basbugel, of over je eigen ontworpen toetertje, ik heb het over de bugel die jij zelf hebt aangepast waardoor de D en des wel stemmen zonder de trigger te gebruiken. Waardoor dus de gis en de dis te laag worden.

In dat topic is dat al eens ter sprake gekomen, maar weigerde je erop in te gaan.

Wat ik hoogst bizar vind, is dat jij vervolgens over andere instrumenten, die wél door gekwalificeerde mensen gebouwd zijn, én beproefd én goedgevonden worden, zegt dat het vals moet zijn.

Je kunt nu wel komen babbelen over jouw toetertje die dan wel zogenaamd goed stemt, maar dat kun je praktisch op geen enkele wijze hard maken. Blijkbaar is het idee van Hickmann wél waardevol genoeg om een bouwer te krijgen en het jouwe niet.

Food for thought?

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 01 nov 2015 11:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Ik ga al jaren tegen Adriaan in, maar hij wil gewoon niet luisteren, wegens zijn ontembare dwang tot rekenen, héél veel rekenen, niet gehinderd door enige realiteitszin.

Er zijn veel meer factoren die invloed uitoefenen op stemmingsverhoudingen dan alleen buislengte. Het rekenen dat Adriaan zo graag doet, doet hij, uitgaande van een ongebogen, ononderbroken, rechte cilinder. Een trompet is niet ongebogen noch ononderbroken noch een cilinder, en een bugel al helemáál niet. Daarnaast is zuiverheid niet de enige beweegreden om een instrument te bouwen zoals het gebouwd wordt, zoals delano al aangaf: de trefzekerheid is zeker zo belangrijk.

Even vanuit de winterslaap. Adriaan: wellicht vind je bij http://www.rekenenisleukforum.nl meer bijval.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2015 18:03 
Offline

Geregistreerd: 21 okt 2015 16:06
Berichten: 3
Hè, wat jammer dat de vraag waarmee ik dit topic ben begonnen heeft geleid tot gehakketak over en weer. En eigenlijk ben ik nog maar weinig opgeschoten met alle reacties. De reden dat er bij bepaalde grepen gebruik moet worden gemaakt van een trigger dacht ik te begrijpen. Het zou immers gewoon een kwestie zijn van simpel rekenwerk: als een ventielbuis precies de goede lengte heeft voor het gebruik van alleen die ene buis, dan kan die buis niet ook precies goed zijn in combinatie met andere ventielbuizen.

Vanuit die rekenkundige benadering kan ik ook snappen dat er gebruik moet worden gemaakt van een trigger om het tekort aan buislengte bij ventielcombinaties te compenseren.
Wat ik alleen (nog steeds) niet snap is dat er Bes/C trompetten worden verkocht waarbij alleen de stembuis hoeft te worden gewisseld. Maar ach, laat ik het maar houden op één van de eerste reacties: het is een compromis.

En als ik dan soms hoornisten zie die de ventielbuizen van alle ventielen een stukje uitschuiven omdat het instrument daardoor beter zou stemmen, dan kun je je inderdaad afvragen waar ik me druk om maak :D

Zo, en nu weer lekker toeteren! :wink:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2015 18:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 dec 2002 12:45
Berichten: 651
Woonplaats: Nuenen
Trompetant schreef:
En als ik dan soms hoornisten zie die de ventielbuizen van alle ventielen een stukje uitschuiven omdat het instrument daardoor beter zou stemmen, dan kun je je inderdaad afvragen waar ik me druk om maak


Vergelijk: ca. 131cm lengte van een trompet (Bb) t.o.v. een hoorn (Bb) 275cm of (F) 378cm.

Bij een trompet de stembuis (enkelvoudig) uitschuiven met 5mm is dus een verlenging van de hoofdbuis met 0,4% (dus in de verlengingsbuizen nauwelijks compensatie nodig).

Bij een hoorn (zelfde verlenging) is de verlenging meer dan 2x (Bb) of zelfs meer dan 2,5x (F) zo groot! De noodzaak van corrigeren in de verlengingsbuizen van alle ventielen (rotors) is dus veel groter!!

(Afgezien van alle afwijkingen door conischiteit (?) e.d. ;)

_________________
Let's make some noise!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 17 nov 2015 20:18 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Heel goed flugel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 18 nov 2015 06:53 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Het gehakketak, zoals jij dat noemt, komt door de totale onzin die Adriaan met al zijn rekenarij en rare stellingnames verkondigt.

Maar los daarvan: ik speelde een week of 2 geleden op een Bes/C trompet van Arnolds and Sons. En dit was een combinatie instrument waarbij het gehele instrument, rondom het ventielblok omgebouwd kon worden.
Dus letterlijk 2 bekers, 2 leadpipes en 2 sets met pompjes voor de ventielen.

Ook hier moest men uiteraard een compromis maken, want de maatvoering hield mijns inziens het midden tussen een grote boring (die ik bij een c trompet prettig vind) en een medium grote boring (die ik bij een bes trompet weer prettiger vind).

Ook had men ervoor gekozen om de buis van de tweede ventiel haaks te zetten op het instrument, zoals bij C trompet gebruikelijk is, en niet schuin zoals bij bes trompet gebruikelijk is. Hierdoor werd de tweede pomp in bes erg lang, waardoor dat onprettig vasthield.
Maar verder, door de gekozen manier van bouwen, waren de compromissen die je normaal gesproken ziet bij dergelijke instrumenten, helemaal niet zo erg aanwezig.
Zowel in Bes als in C klonk het ding best prima, en stemde nog verrassend goed.

En dat voor wat met een "budget" instrument noemt.

Ik zou het ding zelf niet kopen, qua speelbaarheid vond ik het wat te wensen overlaten.

Maar zoals je ziet: de ontwikkeling staat niet stil.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Eén trompet, meerdere stemmingen
BerichtGeplaatst: 25 nov 2015 13:05 
Offline

Geregistreerd: 03 feb 2003 10:20
Berichten: 429
Woonplaats: Gouda
Adriaan, de zuiverheid heb ik niet nagerekend, maar je instrument heeft in ieder geval 1 nadeel. Je kunt geen snelle demperwissel doen, omdat je beide handen nodig hebt om te spelen.

Hiermee kom je ondanks de zuiverheid zelfs als amateur in de harmonie niet weg. De blackburn is wel met 1 hand te bespelen.

Zo zie je waar een bouwer al niet rekening mee moet houden. Het is dus logisch dat er een compromis wordt gesloten.

Adriaan Kragten schreef:
Bij de super Blackburn moeten er stemmingsproblemen met de eerste drie ventielen ontstaan zodra het vierde of het vijfde ventiel wordt ingedrukt. Het is blijkbaar de bedoeling dat het indrukken tijdens het spelen van een stuk gebeurt en dan kun je natuurlijk niet ook nog eens langere stembuizen voor de eerste drie ventielen toepassen.

Wat mij ook erg vervelend lijkt is dat de muziek die je leest niet meer klopt met de toonaard van het instrument. Je moet dus opeens transponerend gaan lezen of je moet het deel van het stuk waarvoor je het vierde of het vijfde ventiel gebruikt opnieuw opschrijven in een andere toonaard.

Ik heb ook ooit eens een instrument ontworpen met vier ventielen, de quadrofoon, maar daarvan was de functie van het extra ventiel juist om de afwijking die de combinatie van ventielen geeft, te verminderen. Bij de quadrofoon verlaagt het derde ventiel een hele toon en het vierde ventiel een halve. Het derde en het vierde ventiel worden bespeeld met de wijsvinger en de middelvinger van de linkerhand. Dit instrument wordt beschreven in een rapport dat gedownload kan worden van mijn website http://www.kdwindturbines.nl onder het menu "no windenergy".

_________________
Trompet: Schagerl SP-S Mnozil Brass / Bob Reeves 1,5c classical
Cornet: Olds Ambassador 1978-1979 / Bob Reeves 1,5c classical
Bugel: Yamaha 631 / Curry 3FL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.