trompet.nl > forum > Toon onderwerp - discussieonderwerp
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 11:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 13:39 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ruli schreef:
marnix schreef:
daarmee verkondig je dus in wezen dat hoog kunnen spelen, automatisch betekent dat je de beste bent...

Dat is een manier van er naar kijken....


...dat is inderdaad NIET wat ik bedoel ;-)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een ieder die partij speelt die hij "aan kan".


De crux van de stelling is: als het een keer, qua hoogte/techniek, wel te doen is voor een regulier 2e of 3e partijblazer, mag ie dan ook......
Ik weet dat ik het indertijd heel leuk vond om eindelijk eens een melodiepartij te mogen spelen, ipv "napikkers op 3e cornet"...... 8O Dat is was erg motiverend voor mij. Ik ben oa om die reden uiteindelijk ook ergens anders gaan spelen.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 13:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
Rik Baars schreef:
Ruli schreef:
marnix schreef:
daarmee verkondig je dus in wezen dat hoog kunnen spelen, automatisch betekent dat je de beste bent...

Dat is een manier van er naar kijken....


...dat is inderdaad NIET wat ik bedoel ;-)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat een ieder die partij speelt die hij "aan kan".


De crux van de stelling is: als het een keer, qua hoogte/techniek, wel te doen is voor een regulier 2e of 3e partijblazer, mag ie dan ook......
Ik weet dat ik het indertijd heel leuk vond om eindelijk eens een melodiepartij te mogen spelen, ipv "napikkers op 3e cornet"...... 8O Dat is was erg motiverend voor mij. Ik ben oa om die reden uiteindelijk ook ergens anders gaan spelen.


... helemaal mee eens Rik, maar bijna alle stukken die wij spelen gaan tot de hoge C... ook in de 2e trouwens maar vaak minder dan de 1e... en dan is het minder erg als die hoge C in de 2e naar beneden wordt geoctafeerd.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 14:46 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik snap de stelling wel. Maar ik speel beroepsmatig. En dat verklaart mijn opvatting ook.
Bij ons zit een vent op lead voor de lichte muziek. Ik kan ook hoog, maar zal dat never overnemen. Degene die voor lichte muziek soleert, doet dat 1000 keer beter dan ik. Ik kan het wellicht ook, maar beter dat ik het niet doe. Dus zit ik in de lichte muziek altijd op 3 of 4. Daar doe ik het "napikken".
Andersom: in het klassiekere deel, ben ik degene die 1/solo speelt. Soms afgewisseld met onze tutticollega, en zijn het de jongens die excelleren in lead/solo die dan 2/3/4 spelen.
Ik voel me dan precies op mijn plek.

Als ik symfonisch speel, is het maar net aan de opdrachtgever wat ik doe. Soms zit er een kanjer op 1. Prima. Soms ben ik het zelf op 1. Ook prima. Als er maar mooi muziek wordt gemaakt.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 19:29 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Rik Baars schreef:
Dat is was erg motiverend voor mij. Ik ben oa om die reden uiteindelijk ook ergens anders gaan spelen.


Dat is niet echt wat bij personeelswerk de bedoeling is van motiveren.

Overigens denk ik dat er op dit gebied een enorm verschil is tussen profs en amateurs. Bij profs moet de klus gewoon geklaard worden door degene die daar capabel voor is en die wordt daar op afgerekend.
Bij amateurs spelen vaak hele andere zaken een rol zoals hier al is gememoreerd. Zoals degene die het langst in de vereniging zit of degene die de sterkste ellebogen heeft.
Kortom, status kwesties.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 30 sep 2015 19:44 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Maar het lijkt me toch geen gewoonte binnen de hafabra amateurwereld dat de leden onderling bepalen wie welke partij speelt?
Heeft de dirigent daar uiteindelijk niet op zn minst (zoals bij ons) een doorslaggevende stem in?

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 06:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
...als de sectie uit gelijkwaardige spelers bestaat dan is het onderling wisselen van partijen geen probleem. De dirigent moet echter wel per stuk weten wie welke partij wanneer speelt... daardoor zie je vaak de muzikanten ook wisselen van plek... maar soms maakt het een dirigent ook niet uit, je speelt ten slotte als sectie, en de paar solo's onthoudt de dirigent wel.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 01 okt 2015 06:53 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Ruli schreef:
...als de sectie uit gelijkwaardige spelers bestaat dan is het onderling wisselen van partijen geen probleem. De dirigent moet echter wel per stuk weten wie welke partij wanneer speelt... daardoor zie je vaak de muzikanten ook wisselen van plek... maar soms maakt het een dirigent ook niet uit, je speelt ten slotte als sectie, en de paar solo's onthoudt de dirigent wel.


Ik denk dat, ook als de sectie niet uit gelijkwaardige spelers bestaat, het voor de "mindere goden" heel nuttig en leuk kan zijn af en toe eens te voelen wat het is om eerste te kunnen spelen, net zo goed als het is voor de reguliere eersten om de waardereing van een 2e of 3e partij te krijgen/behouden. Ik denk dat de meeste amateurorkesten ook zorg willen dragen voor de ontwikkeling van hun leden, en je kan juist het sectiespel, op elke positie, moeilijk op les oppikken. Dat kan op deze manier prima.

Als ik de stelling nog eens aanhaal:
Door het wisselen van eerste, tweede en derde partij in amateur orkesten krijg je betere, enthousiastere (en vooral jongere) muzikanten.

Dat het voor profs als Marnix een ander verhaal is, lijkt me niet ter discussie, dat is muziek maken van een andere orde.

Nog even over de partij verdelingen: ik maak tegenwoordig meestal de partijverdeling bij mijn orkest (Bij de bigband zijn er vaste posities, op een enkele wisseling na, meestal solo gerelateerd)
De dirigent is aangenomen als muzikaal eindverantwoordelijke, en heeft daardoor uiteraard veto-recht, maar over het algemeen is hij het eens met mijn indelingen. Ik stel hem wel altijd de indeling voor, en pas het aan waar hij aanpassingen wil. Wij zijn met z'n zevenen, en we wisselen veel. Er zijn er twee die zelf aangegeven hebben liever geen eerste partijen te willen spelen: dat kan ook, en wordt uiteraard ook gerespecteerd.
Zeven mensen voor vaak maar 3 of 4 partijen is in zoverre comfortabel, dat ik meestal per partij een combi kan maken van een goede en een wat mindere speler.

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: discussieonderwerp
BerichtGeplaatst: 03 okt 2015 07:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 sep 2006 09:17
Berichten: 541
Woonplaats: Nieuwegein
diederik schreef:
Maar het lijkt me toch geen gewoonte binnen de hafabra amateurwereld dat de leden onderling bepalen wie welke partij speelt?
Heeft de dirigent daar uiteindelijk niet op zn minst (zoals bij ons) een doorslaggevende stem in?


In principe wel, maar ik vind het op een concert wel lekker om af en toe tweede of derde te spelen. Wij verdelen de partijen binnen de sectie altijd onderling. Als iedereen eerste kan spelen, is het ook niet meteen een ramp als "de vaste eerste" een keer niet kan.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.