trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gehoorapparaat
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 07:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gehoorapparaat
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 08:37 
Offline

Geregistreerd: 12 nov 2008 09:37
Berichten: 67
Woonplaats: Alphen
Beste heren/dames

bij een van mijn fanfare's waar ik dirigent bent zit een muzikant die een gehoorapparaat heeft, deze persoon heeft het daar dermate lastig mee dat hij overweegt om met zijn hobby te stoppen. dat wil zeggen, zonder apparaat hoort hij de dirigent niet, en met apparaat word hij "gek" van het geluid.
heeft een van jullie ervaring met deze problematiek? of zijn er tips die deze meneer kan helpen met het uitoefenen van zijn hobby?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorapparaat
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 09:17 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Volgens mij moet hij terug naar zijn audicien. Want ook met gehoorapparaat moet je gewoon in staat zijn om met een muziekgezelschap mee te doen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorapparaat
BerichtGeplaatst: 07 sep 2015 14:48 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Gehoorapparaten hebben tegenwoordig vaak dynamische versterking. Dit is een crime in een orkest: Als het erg stil is, wordt de versterking opgeschroeft om zachte geluiden toch te kunnen waarnemen, en als iemand dan bv. een klap op een pauk geeft is het system niet snel genoeg om die te dempen. Omgekeerd, na een stukje stevig tutti geluid, duurt het even voor de versterking weer hoog genoeg is, dat een gesproken woord weer doorkomt.
Misschien is dat uit te zetten als ie in het orkest zit. (hier zal de audicien idd moeten kunnen adviseren)
(Verbazingwekkend dat het gehoor dit normaliter allemaal wel kan bolwerken.... 8O )

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorapparaat
BerichtGeplaatst: 08 sep 2015 16:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 feb 2008 19:32
Berichten: 28
Woonplaats: Denbosch
Zeker terug gaan naar de audicien.
Ik heb nu ook een aantal weken een gehoorapparaat.
Afhankelijk van het soort apparaat kan er veel ingesteld en ingeregeld worden. Op mijn gehoorapparaat kunnen diverse programma's ingesteld worden. Alleen de audicien moet er wel de tijd voor willen nemen om het gehoorapparaat aan de omstandigheden van de muzikant in te stellen.
Helemaal optimaal zal het niet worden. Als hij zonder apparaat wel goed kan spelen dan zou ik hem uit doen en goede afspraken maken met de dirigent of hij met zijn gehoorbeperking rekening kan houden. In mijn geval was mijn buurvrouwtje die berichtgeving van de dirigent herhaalde.
Om zomaar met je hobby te stoppen vind ook nogal wat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorapparaat
BerichtGeplaatst: 08 sep 2015 20:00 
Offline

Geregistreerd: 23 apr 2006 11:30
Berichten: 126
Woonplaats: Zuid-Limburg
Hoi,

Ook ik heb al een aantal jaren een gehoortoestel maar heb gemerkt dat de audicien daar eigenlijk niets mee kan. Ze hebben volgens mij niet geleerd wat het voor effect het heeft als het het geluid dat versterkt wordt ook nog eens via de eigen botten en keelholte rechtstreeks naar het gehoor gaat. Mijn "oude" toestellen zet ik altijd uit maar kan ik wel in oren laten zitten omdat ze een "open" systeem hebben. De nieuwere toestellen houd ik soms in, maar dan op een gedempte/ doffere klank-stand. Meestal speel ik zonder toetsellen en neem op de koop toe dat ik de dirigent niet meer zo goed hoor.

_________________
Stomvi Titán Bugel 170 Brass Band Edition

http://wijfietsen.eu/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.