trompet.nl > forum > Toon onderwerp - advies gevraagd over aanschaf trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 07:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 17 jul 2015 23:37 
Offline

Geregistreerd: 17 jul 2015 23:01
Berichten: 5
Hallo iedereen,

Voor mijn dochter van 10 zoek ik een fijne trompet. Ze speelt nu twee jaar en haar goedkope trompetje voldoet niet meer. De ventielen blijven hangen, hij valt niet goed te stemmen....Kortom het is tijd voor de aanschaf van een echte trompet. Zelf heb ik echter geen verstand van trompetten en daarom zoek ik advies. Dat hoop ik hier te vinden.

Het is de bedoeling dat we een instrument aanschaffen waar mijn dochter de komende 10 jaar met plezier op kan blazen. Maar wat moet ik nu kiezen, een nieuwe of tweedehands? En kan een trompet van 500 euro voldoen, of van 1000 of moet ik erop rekenen dat ik 1600-1800 uit moet geven? Welke merk zouden jullie aanbevelen en in welke prijsklasse? En weten jullie een betrouwbaar adres in de buurt van Amsterdam om verschillende trompetten uit te proberen?

Alle tips zijn welkom.

vriendelijke groet, Kees


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 18 jul 2015 10:27 
Offline
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2005 08:52
Berichten: 2389
Woonplaats: Hoek van Holland
Tsja, niet zo eenvoudig hierin advies te geven als je iemand (vorderingen, mogelijkheden etc) niet goed kent.

Bij Pfeiffer in Rijswijk (als dat niet te ver is) kun je zeker een aantal trompetten proberen tussen 500 en 1000 euro. o.a. Yamaha en Schagerl.
Toen ik er laatst was lagen er ook een paar mooie occasions (nieuw in hogere prijsklasse) voor net even onder 1000 euro.

Je krijgt daar in ieder geval, heel belangrijk, te maken met vakmensen met een goed advies.
http://www.atelierpfeiffer.nl/

_________________
http://www.meteohoekvanholland.nl/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 18 jul 2015 12:58 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Een Yamaha uit de 4000 of 6000 serie is altijd goed, je ziet ze ook wel 2de hands op Marktplaats voorbijkomen. Ook Jupiter heeft rond de €600,- wel een leuk model om wat jaartjes op vooruit te kunnen.

Bijv:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

Als je iets meer wil uitgeven is dit ook wel een mooie trompet. Een prof. trompet voor een zeer schappelijke prijs.

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... ousPage=lr

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 18 jul 2015 23:40 
Offline

Geregistreerd: 17 jul 2015 23:01
Berichten: 5
Diederik, Dank je wel voor je tip. Om een indruk te krijgen van het niveau waarop mijn dochter speelt: Ze is nu bij les 2 van het tweede boek van de methode Horen, lezen en spelen en alles klinkt herkenbaar.

Erik, jij ook bedankt voor je advies. Ik heb wel interesse in een tweedehandsinstrument. Zelf speel ik saxofoon en toen ik begon eind jaren tachtig, was een Jupiter sax een echt beginnersinstrument waarbij het gewoon onmogelijk was om hoge tonen te produceren. Ik vond een tweedehands saxofoon, die veel mooier klonk en waar ik nog steeds met plezier op speel. Een Jupiter klinkt dus voor mij niet zo aantrekkelijk. Maar misschien is dat voor trompetten wel heel anders?

Ik heb een vraag over de Yamaha YTR8310Z(Bobby Shew):
Gisteren heb ik de serienummers bestudeerd van Yamaha om te ontdekken wat de verschillen zijn tussen de verschillende trompetten van Yamaha. De YTR8310 viel daarin in positieve zin op, omdat deze lichter is dan de andere professionele trompetten. Dat scheelt wel 2 tot 3 kilo. En voor een meisje van 10 is dat gewicht best nog wel belangrijk, denk ik. Toen ze op de Bach Stradivarius van haar docente mocht spelen, was haar eerste opmerking namelijk: 'Die is zwaar.'
Maar nu zijn er wel meer verschillen: De Bore is 11.3 (M) in plaats van 11.65(ML) die de meeste trompetten hebben en hij heeft een 127 mm bell in plaats van de gebruikelijke 123. Is dat erg? Ik bedoel, maakt dat uit als je trompet leert spelen of merk je dat in de praktijk bijna niet? Met mijn recent-opgedane-van-internet-verkregen-onbetrouwbare-minimale-trompetkennis verwacht ik dat je met deze maten minder lucht nodig hebt om hetzelfde volume te produceren. Klopt dat, of is er een heel ander effect op het spelen met deze niet standaard maten? Bijvoorbeeld op de klankkleur?

Dan heb ik nog een vraag over de Yamaha YTR8310Z(Bobby Shew) uit de advertentie van marktplaats. Deze trompet ziet er erg mooi uit en daar heb ik wel interesse in. Ik heb gisteren gevraagd aan de eigenaar van die trompet hoe oud de trompet is en hoe intensief er op is gespeeld. Ik heb nog geen reactie terug gekregen. Nu is de leeftijd van het instrument bij een saxofoon volgens mij minder belangrijk, dan bij een trompet. Bij een saxofoon slijt er vrij weinig en alle polsters zijn makkelijk te vervangen, maar nu heb ik gelezen (ergens op internet) dat het belangrijk is dat de ventielen van een trompet niet verkeerd zijn ingesleten. Dat gebeurt namelijk als je ze niet precies recht zou indrukken? En een volgende bespeler van het instrument zou daardoor last kunnen krijgen van ventielen die vast lopen? En ik heb ook gelezen dat het niet aan te raden is om een oud instrument te kopen, omdat de ventielen dan teveel versleten kunnen zijn. Ik vraag me af of dit indianenverhalen zijn of dat het echt de waarheid is. En als de leeftijd van de trompet belangrijk is en de mate van slijtage, wat is dan nog acceptabel? Moet je dan geen trompet kopen als die bijvoorbeeld ouder is dan 10 jaar? Kun je dan beter de tweedehandse trompet kopen, een professioneel instrument dat een hogere prijs had bij de eerste aanschaf lang geleden? Of beter een nieuwe in dezelfde prijscategorie alshet tweedehandse instrument?

En nog een laatste vraag: Er zit een klein deukje in de trompet op marktplaats. Hoe erg is dat?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 07:03 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Ik zou me geen zorgen maken om deukjes om maten en gewichten. Als je slim bent, stel je een budget vast, en neem je de docent van je dochter mee bij het shoppen. Die kent je dochter, weet hoe ze speelt, en heeft als het goed is verstand van instrumenten.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 08:32 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Allemaal goede adviezen hierboven. En idd is een trompet kopen tricky business dus ik zou zeker het advies van Marnix volgen: docent meenemen.
Verder kan ik mij wel voorstellen dat het gewicht een rol speelt, een meisje van 10 doe je geen plezier met een zware toeter.
Even wat details: die Yamaha 8310Z is een heel goed instrument. Die boring van 16,30 mm is een beetje flauwekul, het is een stepbore instrument, de boring wordt steed groter door het instrument heen. Bovendien is het de trompet van Rik Mol, dat is een heel goede beroeps trompettist en die weten hoe een trompet te onderhouden. Hoewel de beker vd 8310Z idd wat groter is voelt het hele instrument niet groot aan, het is een compact spelende trompet.
De ventielen zijn onderhevig aan slijtage maar over het algemeen gaan ze wel een jaartje of 25 tot 30 mee. Bovendien had/heeft Rik Mol meerdere instrumenten dus ik vermoed dat hij deze alleen voor bepaalde settings heeft gebruikt.
Je zult verbaasd staan hoe goed reparateurs deuken kunnen verwijderen, ze kunnen zelfs een totaal verfrommelde beker weer geheel in het gelid krijgen. Voor het spelen maakt het hoogst zelden iets uit.
Je kunt een Jupiter van de vorige eeuw niet echt vergelijken met de hedendaagse al was het alleen maar omdat de fabriek ergens begin 2000 geheel gereorganiseerd is (o.a. nieuwe tooling), met name hun instrumenten uit het wat hogere segment worden beschouwd als goed tot uitstekend (zelf heb ik er geen ervaring mee).

P.S. Dit was ik nog vergeten, een Getzen Eterna 700S (geen SP) zou een heel goede optie kunnen zijn. Ze worden vrij vaak tweedehands aangeboden, zijn relatief goedkoop en ze hebben zo'n beetje de beste kwaliteit/prijsverhouding. Ook zeker niet zwaar. De ventielen vd Getzens zijn legendarisch goed (levenslang garantie).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 13:14 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik speel al jaren op een verzilverde Getzen 300 series en die bevalt me prima. Dit is een relatief goedkope Getzen die gebruikt zo'n € 300 zal kosten. Ook van deze Getzen zijn de ventielen nog nooit vastgelopen (maar ik smeer ze uiteraard wel regelmatig).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: advies gevraagd over aanschaf trompet
BerichtGeplaatst: 19 jul 2015 15:01 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Ik zou me geen zorgen maken om die trompet van Rik Mol. Ik had niet gezien dat de advertentie van hem was, maar des te beter. Het is een goede collega van me die altijd op goede spullen speelt. De 8310Z is lichtgewicht trompet, die dus heel makkelijk speelt.

Een normale trompet weegt sowieso niet meer dan een kilo, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken. Maar deze is nog iets lichter dan het gemiddelde.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.