trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Server
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 12:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Server
BerichtGeplaatst: 23 feb 2015 11:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2015 14:29
Berichten: 10
Hey iedereen,
Ik zie dat veel van jullie een eigen blog of website hebben en daarom heb ik even een vraagje. Heeft iemand ook ervaring met een eigen server zoals een dedicated server met windows? We hoorden namelijk dat als je meerdere websites wilt beheren dit het beste is. Ik heb hier geen ervaring mee, maar misschien hebben jullie tips wat het beste is?

Ik en een vriend van me, allebei echte muziekliefhebbers zijn namelijk bezig met een website. We spelen buiten trompet nog een aantal andere instrumenten en hebben een heel leuk idee voor een website. De kennis over hoe we dit moeten hosten enzo ontbreekt nog een beetje alleen..


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 23 feb 2015 21:02 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
Het hangt er helemaal van af wat je doelstellingen zijn.

Wat voor soort website(s) wil je maken? (statische pagina's met weinig content of dynamische websites met veel interactie, etc.)
Verwacht je veel bezoekers die gelijktijdig de server zwaar gaan belasten?

Wanneer je slechts één website gaat hosten kun je ook naar virtuele hosting kijken. Dat is goedkoper. Je kunt zelfs wel meerdere websites hosten met een virtueel hosting pakket. De limitatie is dan vaak dat je waarschijnlijk maar één domeinnaam kunt gebruiken en de overige websites een subdomein moeten gebruiken. Voor de rest moet je opletten of je voldoende bandbreedte hebt en niet buiten je datalimiet gaat lopen.
Zelf zou ik overigens voor een linux of bsd machine kiezen, maar dat is een persoonlijke keuze.

Als je slechts enkele bezoekers krijgt en geen zware website(s) draait zou je zelfs kunnen overwegen om een thuis servertje te draaien, mits je een fatsoenlijke internet verbinding hebt.

Het hangt er helemaal van af wat je wilt. Zonder verdere informatie is het lastig om concreet advies te geven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 25 feb 2015 09:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2015 14:29
Berichten: 10
Super bedankt voor de info! We willen in eerste instantie beginnen met 1 website en eventueel uitbreiden naar meerdere (hangt af van het succes). Misschien dat ik dan inderdaad beter met virtuele hosting kan beginnen en misschien later kan overstappen.

De pagina's zullen redelijk wat content bevatten en flimpjes. Ik denk niet dat we heel veel last zullen hebben dat bezoekers allemaal gelijktijdig de website zullen bestormen.

Een thuis server heb ik ook nog over zitten denken maar ik denk dat dat in mijn geval niet heel handig gaat zijn. Het internet is namelijk niet altijd even betrouwebaar in mijn woning op de een of andere manier.

Ik had het over Windows omdat ik daar het meest bekend mee ben, maar Linux of bsd is dus beter?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 25 feb 2015 12:23 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
Mijn website staat gewoon op ergens op een hosting adres (http://www.qdc.nl) en dat werkt prima, ik heb hem net geupdate naar Wordpress. Dagelijks heb ik tussen de 5000-8000 hits en er wordt zo'n 30Gb per maand gedownload, die files heb ik op een ander adres staan (http://www.mediafire.com).

Mijn webwinkel staat weer bij een ander hostingbedrijf, werkt ook prima.

Het nut van een eigen server zie ik dus niet zo. Dan moet je thuis al heel snel internet hebben en alles 24 uur per dag aan hebben staan. Aangezien Wordpress via de browser gaat maakt het niet zoveel uit welk besturingsysteem je draait.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 26 feb 2015 02:32 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
trompie schreef:
We willen in eerste instantie beginnen met 1 website en eventueel uitbreiden naar meerdere (hangt af van het succes).

Als je met één website wilt beginnen is virtual-hosting misschien het handigst inderdaad. Dan kun je eerst dingen uitproberen en lekker focussen op het ontwikkelen van die website. Bij dedicated hosting moet je namelijk ook zelf de server beheren, daar ben je dus meer kennis en vaardigheden voor nodig.
Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan een eigen dedicated server te huren die dan vervolgens toch voor 99% onbenut blijft.

Citaat:
De pagina's zullen redelijk wat content bevatten en flimpjes. Ik denk niet dat we heel veel last zullen hebben dat bezoekers allemaal gelijktijdig de website zullen bestormen.

Ik weet dus niet wat jullie van plan zijn, maar je zou dus eventueel content zoals audio en video elders kunnen plaatsen. Filmpjes misschien embedden middels youtube o.i.d. dan gaat het niet ten koste van de bandbreedte van je hostingpakket.

Citaat:
Ik had het over Windows omdat ik daar het meest bekend mee ben, maar Linux of bsd is dus beter?

Het hangt er natuurlijk van af wat je wilt. Wil je dingen zoals ASP, .NET, MS SQL, etc. dan is een windows server te overwegen.
In bijna alle andere gevallen is een Linux / BSD host waarschijnlijk handiger. (Apache, PHP, Perl, Python, CGI, MySQL / PostgreSQL, etc.)

Over het algemeen zijn linux hostingpakketen ook goedkoper dan vergelijkbare windows equivalenten. Dat kon je ook wel zien bij de host waar je zelf naar toe linkte in je eerste bericht.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 26 feb 2015 02:54 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
erikveldkamp schreef:
Het nut van een eigen server zie ik dus niet zo. Dan moet je thuis al heel snel internet hebben en alles 24 uur per dag aan hebben staan. Aangezien Wordpress via de browser gaat maakt het niet zoveel uit welk besturingsysteem je draait.

Een 'dedicated' server is een eigen server, maar die wordt dan voor jou in een datacenter geplaatst. Je huurt als het ware de ruimte in het datacenter voor je server, plus de bijkomende kosten om hem operationeel te houden.

erikveldkamp schreef:
Aangezien Wordpress via de browser gaat maakt het niet zoveel uit welk besturingsysteem je draait.

Voor een client maakt het inderdaad niet uit. Trompie en zijn bezoekers kunnen gewoon met hun computer / laptop / smartphone etc. de website bezoeken.
De vraag ging echter om het besturingssysteem van de host. Hoewel Wordpress ook op een windows server zou kunnen draaien is een Linux / BSD server gunstiger. Het is goedkoper om een Linux host te kiezen en ook makkelijker te configureren dan op een Windows host.
Jouw website draait overigens ook op een Linux host heb ik gezien. :)

Het is niet voor niets dat Apache de populairste webserver is en de unix-achtigen de webhosting markt domineren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Server
BerichtGeplaatst: 26 feb 2015 10:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 feb 2015 14:29
Berichten: 10
Echt heel erg bedankt voor jullie informatie, hier heb ik zeker wat aan. Jullie hebben hier duidelijk veel verstand van. Als onze site online gaat, zal ik laten weten!


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.