trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 10:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 21 jan 2015 15:20 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
Totnutoe gebruik ik af en toe (dus niet vaak genoeg) Alpine muziekplugs. deze blijven bij mij niet goed zitten. Daarom heb ik mijn oog laten vallen op het merk ProActiv, type ER 9/15/25, "voor professionele muzikanten". Ik laat ze waarschijnlijk binnenkort aanmeten.
Mijn vraag gaat over de mate van reductie. Mij is de ER15 aanbevolen (16 decibel reductie), maar ze hebben ook ER9 (10 dB) en ER25 (25 dB). Die laatste overweeg ik niet (is voor DJ's). Ik twijfel tussen 9 en 15. Ik ga ervan uit dat ik tot de aanschaf en daarna ook nog kan kiezen tussen de verschillende dempingen.
Ik zal ze gebruiken bij verstrekt spelen (meestal coverband). Mijn doel is juist voldoende reductie om gehoorbeschadiging (van mijn eigen monitor en/of soundback) te voorkomen, maar zeker nog voldoende geluid om alle andere instrumenten te horen.
En ik ga ook proberen of ze werken op de motorfiets.
Wie kan mij adviseren?

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 21 jan 2015 16:06 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Die van mijn vrouw (weet niet het merk) werden geleverd met alledrie de demping inserts. Een vervangbaar deeltje met een knaaltje erdoor dat de demping bepaald. Zij gebruikt meestal 15 dB (in de harmonie).

ps.
over je onderschrift: welke Yamaha is nou die motorfiets.....? :mrgreen:

_________________
Bigband "The Caledonians"
Symfonisch Harmonieorkest Amsterdam


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 21 jan 2015 18:22 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2013 14:53
Berichten: 38
Waarom ga je niet met in-ears werken? Het beste met eigen mixertje, zodat je niet afhankelijk bent van een geluidsman. Werkt met name voor blazers prima, omdat je niet alleen je eigen volume in kan stellen, maar ook jet toon. Heb zelf altijd veel moeite gehad met spelen over monitor, maar sinds ik met in-ears werk is dat voorbij.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 09:33 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
In ear is ook een oplossing, maar op repetities speel ik akoustisch en ook dan heb ik behoefte aan gehoorbescherming.

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Laatst bijgewerkt door Marcus op 22 jan 2015 09:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 09:35 
Offline

Geregistreerd: 30 jan 2010 15:59
Berichten: 55
Woonplaats: Tilburg
@ Rik Baars, die motorfiets is een Honda (Silverwing, want in de kofferruimtes past tegelijkertijd een trompet, bugel èn tas met spullen). Yamaha's concurrent kan te weinig bergen.
:)

_________________
trp Yamaha 8310Zs / 2010
flh Yamaha 631G / 2001
mp Yamaha 14B4, 14C4, 14F4GP


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 22 jan 2015 16:13 
Offline

Geregistreerd: 20 dec 2009 00:22
Berichten: 132
bigjay schreef:
Waarom ga je niet met in-ears werken? Het beste met eigen mixertje, zodat je niet afhankelijk bent van een geluidsman. Werkt met name voor blazers prima, omdat je niet alleen je eigen volume in kan stellen, maar ook jet toon. Heb zelf altijd veel moeite gehad met spelen over monitor, maar sinds ik met in-ears werk is dat voorbij.


Wat bedoel je precies met het instellen van je eigen toon?
Kun je dan als een trombone of tuba gaan klinken? :lol:

Ik heb geen ervaring met in-ears, maar ben wel beniewd naar je toelichting, want ik vind monitor speakers vaak ook heel onnatuurlijk. (je klinkt heel anders dan je gewend bent)
Misschien dat bij optredens dat een uitkomst kan zijn, maar hoe doe je dat tijdens repetities dan als er geen geluidsman met apparatuur aanwezig is?

Wat gehoorbescherming betreft, dat is ook niet ideaal. Ik heb zogenaamde vlak-filters met ongeveer 15 decibel demping.
Dat helpt wel de harde geluiden (drum / trompet / etc.) te dempen, maar je geluidsbeleving veranderd ook totaal.
Je hoort jezelf ook heel anders en de contact geluiden komen veel harder binnen dan de trillingen door de lucht zeg maar.

Ik heb het een paar repetities geprobeerd, maar ben er weer mee gestopt, omdat ik er niet lekker mee kon spelen. Misschien vergt het meer oeffening en gewenning.
We repeteren tegenwoordig in een andere ruimte, waar ik minder last heb van het volume van de drums en trompetten. Soms doe ik wel eens één oordop in aan de kant van de drums.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 08:40 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 aug 2003 15:29
Berichten: 2236
Woonplaats: Amsterdam
trompret schreef:
bigjay schreef:
Waarom ga je niet met in-ears werken? Het beste met eigen mixertje, zodat je niet afhankelijk bent van een geluidsman. Werkt met name voor blazers prima, omdat je niet alleen je eigen volume in kan stellen, maar ook jet toon. Heb zelf altijd veel moeite gehad met spelen over monitor, maar sinds ik met in-ears werk is dat voorbij.


Wat bedoel je precies met het instellen van je eigen toon?
Kun je dan als een trombone of tuba gaan klinken? :lol:



...je kan als een hele slechte synthesizer klinken met slechte instellingen van de geluidsmensen.
Je bent totaal overgeleverd aan deze geluidstechnicussen die prima met gitaarbandjes uit de voeten kunnen en dat ook denken te kunnen met complete blazerssecties...NOT!!

Mijn ervaring is dat monitorgeluid beter/natuurlijker klinkt, maar inears zijn prettiger omdat je zelf het volume kan regelen en jezelf niet gaat overblazen.

_________________
http://www.KLMorkest.nl
https://www.KLMpartyband.nl
http://www.BringitBack.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Gehoorbescherming aangemeten, welke demping?
BerichtGeplaatst: 23 jan 2015 13:49 
Offline

Geregistreerd: 14 okt 2013 14:53
Berichten: 38
Marcus en Ruli,

Met het instellen van je eigen toon bedoel ik dat je volume, hoog, midden en laag zelf kan bepalen. Zo krijg je de sound die zo dicht mogelijk bij je natuurlijke toon komt. Of je laat de hele toonregeling recht staan. Op het bedoelde Behringermixertje (maatje sigarendoos) zitten zelfs een compressor (zodat je volume nergens piekt) en fantoomvoeding.
Ik gebruik dit ook bij het repeteren (10-mans band, vier blazers). Het was te doen gebruikelijk dat de blazers onversterkt repeteerden, waardoor we ons helemaal kapotbliezen. Het mixertje bevat een voorversterker (dat dat allemaal kan voor 47 euro!) zodat je geen andere apparatuur nodig hebt. Ik kan mezelf nu optimaal horen zonder dat anderen daar last van hebben.
Samenvattend: microfoon Shure WM98 (eventueel met zender), Behringer Behringer XENYX Q502USB mixer en Shure SE215-CL gesloten in-ear oordoppen transparant. Werkt als een tierelier.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.