Adriaan Kragten schreef:
Als in het bestaande notenschrift een stuk zonder plaatselijke voortekens getransponeerd wordt van E naar Es dan blijft het notenbeeld gelijk maar elke noot moet in Es op een andere manier gespeeld worden dan in E. Pas als het stuk nog eens een halve toon verlaagd wordt van Es naar D dan verspringt het notenbeeld. Ik vind dit verschrikkelijk onlogisch.
Ik herhaal:
Roel schreef:
En dat is voor mij nog een extra bevestiging van het feit dat je ons notensysteem niet begrijpt. De kracht van het systeem zit 'm er nu net in dat er aan de sleutel al dan niet voortekens staan, en dat je, na daarvan kennis genomen te hebben, gewoon aan de bolletjes ziet welke trap van die de geldende toonladder je speelt, en als er een niet-laddereigen toon voorkomt, deze een alteratie krijgt. Jouw toonladder van fis/ges is voor mij hét bewijs van mijn stelling dat jouw systeem de complexiteit ten aanzien van mollen en kruisen niet wegneemt, maar alleen maar verergert:
FOG, GA, AB, B, COD, DOE, F, FOG (toonladder van fis)
C, D, E, F, G, A, B, C (toonladder van c)
In jouw systeem is er een gruwelijk complexiteitsverschil tussen de toonladder van fis en die van c.
In het bestaande systeem zien beide toonladders er zo uit (na kennisneming van de voortekens):
f g a b c d e f
c d e f g a b c
Dát is nu een voorbeeld van een systeem dat tot in de puntjes logisch is en doorzichtig en praktijkgericht omgaat met vreemde toonsoorten. Sterker nog: het huidige notensysteem is erop gericht logisch te zijn op de manier waarop muzikantenhersens werken.
Als je de daadwerkelijke grafische voorstellingen van jouw systeem met het bestaande vergelijkt, wordt het verschil alleen nog maar schrijnender.
Adriaan, ik begin nu te twijfelen of je mijn verhaal hierboven niet begrijpt, of gewoon stelselmatig negeert, omdat het je niet handig uitkomt. Ik neeg naar het het laatste, maar begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het écht het begrip is wat ontbreekt. Jij snapt de logica niet van ons op dit forum unaniem op handen gedragen notensysteem, en daarom doe je er wellicht goed aan voor jezelf iets te ontwikkelen wat je wel begrijpt. Raadzaam is het dan wel om een vertaalsysteem te verzinnen dat oorspronkelijke partijen omzet in het alleen voor jouw leesbare systeem, dat scheelt een hoop tijd.
Dat je in je directe omgeving bij amateurmuzikanten die waarschijnlijk niet veel ophebben met theorie en die waarschijnlijk maar half begrijpen wat je zegt, of het eigenlijk niet zo veel interesseert, potten kunt breken met je systeem, of hun er zelfs van overtuigd krijgt dat het beter is, geloof ik meteen, maar realiseer je dat je op dit forum te maken hebt met een aantal zeer geroutineerde praktijkvaklui, veelal met een theoretische muziekkennis die de jouwe vele malen overschrijdt, en die zijn allemaal dezelfde mening toegedaan: jouw systeem deugt niet, en belangrijker: het oude systeem deugt wel!
Ik ben het dan ook niet eens met de mensen hier die je een hart onder de riem willen steken en je aansporen vooral door te gaan. Je stuit op dit forum op tegenstand. Dit forum is waarschijnlijk vooralsnog het enige platform waar je ideeën in aanraking komen met experts. Je voelt je gesterkt in je ideeën door je combomaten die het wel plausibel vinden klinken: laat je daardoor niet beïnvloeden, die mensen weten waarschijnlijk zelf vrijwel niets van muziektheorie af, en zeker niet van muziekdidactiek. Twee quotes waarmee ik het volledig 100% eens ben, en volgens mij ook wel redelijk de consensus van dit forum weergeven:
marnix schreef:
ik krijg het idee dat dat [positief] bij jou gelijk is aan zonder kritiek in katzwijm vallen van bewondering.
Een realistische instelling met bijbehorende kritiek is hier al door velen gegeven.
saniejjj schreef:
Afgezien van de logica, blijf er gewoon van af alsjeblieft. Iets wat al jaren werkt en wat internationaal begrepen wordt. En vooral geen onduidelijkheden over bestaan. En heus niet alle muzikanten zijn hoog opgeleid en iedereen snapt het of kan het leren.
_________________
http://www.blazerspartijen.nlhttp://www.presidentsofantarctica.comhttp://www.aachen-bigband.deAdams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2