trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een notenschrift zonder mollen en kruizen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 07:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 14:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
Adriaan Kragten schreef:
Als in het bestaande notenschrift een stuk zonder plaatselijke voortekens getransponeerd wordt van E naar Es dan blijft het notenbeeld gelijk maar elke noot moet in Es op een andere manier gespeeld worden dan in E. Pas als het stuk nog eens een halve toon verlaagd wordt van Es naar D dan verspringt het notenbeeld. Ik vind dit verschrikkelijk onlogisch.

Ik herhaal:
Roel schreef:
En dat is voor mij nog een extra bevestiging van het feit dat je ons notensysteem niet begrijpt. De kracht van het systeem zit 'm er nu net in dat er aan de sleutel al dan niet voortekens staan, en dat je, na daarvan kennis genomen te hebben, gewoon aan de bolletjes ziet welke trap van die de geldende toonladder je speelt, en als er een niet-laddereigen toon voorkomt, deze een alteratie krijgt. Jouw toonladder van fis/ges is voor mij hét bewijs van mijn stelling dat jouw systeem de complexiteit ten aanzien van mollen en kruisen niet wegneemt, maar alleen maar verergert:
FOG, GA, AB, B, COD, DOE, F, FOG (toonladder van fis)
C, D, E, F, G, A, B, C (toonladder van c)
In jouw systeem is er een gruwelijk complexiteitsverschil tussen de toonladder van fis en die van c.
In het bestaande systeem zien beide toonladders er zo uit (na kennisneming van de voortekens):
f g a b c d e f
c d e f g a b c
Dát is nu een voorbeeld van een systeem dat tot in de puntjes logisch is en doorzichtig en praktijkgericht omgaat met vreemde toonsoorten. Sterker nog: het huidige notensysteem is erop gericht logisch te zijn op de manier waarop muzikantenhersens werken.

Als je de daadwerkelijke grafische voorstellingen van jouw systeem met het bestaande vergelijkt, wordt het verschil alleen nog maar schrijnender.


Adriaan, ik begin nu te twijfelen of je mijn verhaal hierboven niet begrijpt, of gewoon stelselmatig negeert, omdat het je niet handig uitkomt. Ik neeg naar het het laatste, maar begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het écht het begrip is wat ontbreekt. Jij snapt de logica niet van ons op dit forum unaniem op handen gedragen notensysteem, en daarom doe je er wellicht goed aan voor jezelf iets te ontwikkelen wat je wel begrijpt. Raadzaam is het dan wel om een vertaalsysteem te verzinnen dat oorspronkelijke partijen omzet in het alleen voor jouw leesbare systeem, dat scheelt een hoop tijd.

Dat je in je directe omgeving bij amateurmuzikanten die waarschijnlijk niet veel ophebben met theorie en die waarschijnlijk maar half begrijpen wat je zegt, of het eigenlijk niet zo veel interesseert, potten kunt breken met je systeem, of hun er zelfs van overtuigd krijgt dat het beter is, geloof ik meteen, maar realiseer je dat je op dit forum te maken hebt met een aantal zeer geroutineerde praktijkvaklui, veelal met een theoretische muziekkennis die de jouwe vele malen overschrijdt, en die zijn allemaal dezelfde mening toegedaan: jouw systeem deugt niet, en belangrijker: het oude systeem deugt wel!

Ik ben het dan ook niet eens met de mensen hier die je een hart onder de riem willen steken en je aansporen vooral door te gaan. Je stuit op dit forum op tegenstand. Dit forum is waarschijnlijk vooralsnog het enige platform waar je ideeën in aanraking komen met experts. Je voelt je gesterkt in je ideeën door je combomaten die het wel plausibel vinden klinken: laat je daardoor niet beïnvloeden, die mensen weten waarschijnlijk zelf vrijwel niets van muziektheorie af, en zeker niet van muziekdidactiek. Twee quotes waarmee ik het volledig 100% eens ben, en volgens mij ook wel redelijk de consensus van dit forum weergeven:

marnix schreef:
ik krijg het idee dat dat [positief] bij jou gelijk is aan zonder kritiek in katzwijm vallen van bewondering.
Een realistische instelling met bijbehorende kritiek is hier al door velen gegeven.


saniejjj schreef:
Afgezien van de logica, blijf er gewoon van af alsjeblieft. Iets wat al jaren werkt en wat internationaal begrepen wordt. En vooral geen onduidelijkheden over bestaan. En heus niet alle muzikanten zijn hoog opgeleid en iedereen snapt het of kan het leren.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 20:15 
Offline

Geregistreerd: 25 maart 2013 20:08
Berichten: 10
Zojuist keek ik het interview met Jaap van Zweden terug op Vrije geluiden. Ik denk dat hij als dirigent van diverse orkesten over de hele wereld blij is dat er zo'n duidelijk en universeel notenschrift is!Iedereen snapt het tot in Honkong toe, wat wil je dan nog meer!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 26 maart 2013 08:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
gaw schreef:
Zojuist keek ik het interview met Jaap van Zweden terug op Vrije geluiden. Ik denk dat hij als dirigent van diverse orkesten over de hele wereld blij is dat er zo'n duidelijk en universeel notenschrift is!Iedereen snapt het tot in Honkong toe, wat wil je dan nog meer!


Precies wat ik bedoel :-) Muziek is een universele taal!

Ik ben ook geen pro en snap het (wellicht in mindere mate dan bijvoorbeeld een Roel). Maar ik snap het genoeg om te doen wat ik doe en plezier te hebben in de muziek. Dus waarom zouden we dat veranderen. Beetje bij beetje begrijpen we er meer van (opvolging van akkoorden e.d.). Wat is logisch, waarom klinkt iets logisch? Waarom schrijven we in een bepaald stuk een Ces en niet gewoon een B etc. etc?

Ik geef tevens AMV les aan kids (groep 5 zitten ze volgens mij) en na een half jaar les beginnen zij het ook prima te snappen. De tijd die ze nodig hebben om het beter te leren, zullen ze ook nodig hebben om hun nog te kiezen instrumenten te bespelen. Dus waar zit dan het probleem?

Waarom tornen aan iets wat prima werkt. En geen verbeteringen nodig heeft.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 26 maart 2013 09:53 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2002 16:28
Berichten: 5688
saniejjj schreef:
Dus waar zit dan het probleem?


Dat lijkt me wel duidelijk, in het hoofd van Adriaan. Dat zit blijkbaar vol met oplossingen voor niet bestaande problemen. Zo heeft iedereen zijn hobbies... :wink:

Ik besteed liever mijn vrije tijd aan verbeteren van mijn eigen muzikaliteit en spel. Daar gaat al genoeg tijd en energie in zitten.

_________________
http://www.erikveldkamp.nl


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2013 18:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 aug 2007 16:18
Berichten: 155
Woonplaats: Eindhoven
Ik heb me niet inhoudelijk in deze kwestie verdiept. Het huidige notensysteem vindt ik zeker niet eenvoudig en soms ook niet zo logisch, maar je went eraan en het werkt, dus daar houden we uiteraard graag aan vast.

Dat musici met een technische achtergrond (zoals ook Henk Badings die ook ir, was) zoeken naar iets wat minder de aandacht van muziek maken afhoudt vindt ik absoluut lovend. Maar de kans op succes is natuurlijk niet groot.

En verder zijn er veel onnodig kwetsende opmerkingen gemaakt in deze discussie. Een mening over het onderwerp is prima, maar over een mede forumlid is doorgaans minder gepast. Zouden we het nog leren ?

_________________
zondr lelijk bestaat geen mooi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 30 maart 2013 21:29 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Kun je die kwetsende opmerkingen eens belichten? Ik geloof niet dat er kwetsende opmerkingen zijn gemaakt. Niet op de persoon. Hooguit uit onvrede over gebrekkige communicatie. En uiteraard over de nutteloosheid van dit hele idee.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 08:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 22 aug 2007 16:18
Berichten: 155
Woonplaats: Eindhoven
marnix schreef:
Kun je die kwetsende opmerkingen eens belichten? Ik geloof niet dat er kwetsende opmerkingen zijn gemaakt. Niet op de persoon. Hooguit uit onvrede over gebrekkige communicatie. En uiteraard over de nutteloosheid van dit hele idee.


Ik heb gekeken naar de opmerkingen die niet over het idee op zich gaan. En dat zijn er een aantal die meer gaan over de bedenker van het idee. En dat vind ik jammer. En ik ga uiteraard niets zeggen over welke bijdragen ik dan precies bedoel.

_________________
zondr lelijk bestaat geen mooi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 31 maart 2013 10:17 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Kees,

er zijn herhaaldelijk door Roel vragen gesteld, en opmerkingen gegeven over de inhoud van het idee.
Daar werd niet op ingegaan.
Het hele idee is m.i. ontsproten aan het brein van iemand die het leuk vindt om te rekenen, en problemen op te lossen. En dat is goed. Maar het probleem bestaat niet. Het aangehaalde probleem bestaat alleen maar bij de topicstarter. En die wenst niet in te gaan op de tegenargumenten.
Het probleem is dus niet een algemeen probleem van iedereen, maar puur en alleen van meneer Kragten. En de oplossing is al even draconisch als de benoeming van het probleem.
Dat is het enige dat werd aangehaald.

Ik vind het jammer dat je met verwijten komt over posts, maar daar "uiteraard" niet op wil ingaan.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.