trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een notenschrift zonder mollen en kruizen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 12:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 13:00 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Adriaan Kragten schreef:
Ik zal nog even ingaan op de kritiek dat bij mijn systeem de informatie over de toonaard verloren zou gaan. Bij het huidige systeem kunnen er bijvoorbeeld vier kruizen voor aan de balk staan. Een ervaren musicus weet dan meteen dat het stuk in E staat en welke tonen hij dan moet verhogen ten opzichte van de toonladder van C. Hij hoeft echt niet alle kruizen goed te bekijken om te weten te komen om welke noten of tonen het gaat. Een niet ervaren musicus moet zich echter telkens realiseren dat hij bepaalde tonen een halve toon hoger moet spelen dan ze genoteerd staan. Bij mijn systeem is dat niet nodig omdat elke noot gespeeld wordt zoals hij genoteerd staat. Bij mijn systeem wordt er vooraan de balk in plaats van vier kruizen gewoon een E vermeld en dat geeft voldoende informatie over de toonaard.
Maar een niet ervaren musicus, heeft hoe dan ook moeite om 4 kruisen te spelen. Lijkt mij dan. Of niet.
Maar bij jou moet een onervaren speler het doen met simpelweg een E. En dan moet hij onthouden dat hij vier kruisen speelt.
Terwijl in het huidige notenschrift elke balk weer, vier kruisen staan, die je eraan herinneren dat je ze moet spelen. Dat lijkt mij vele malen makkelijker, dan je constant weer te moeten afvragen hoe het ook weer zat met E. En hoeveel, en welke kruisen dat ook weer waren.


Adriaan Kragten schreef:
Als hetzelfde stuk een halve toon lager gespeeld moet worden dan verandert in het huidige systeem de toonaard van E naar Es en worden de vier kruizen vervangen door drie mollen. Je moet bij het met de hand transponeren verdraaid goed oppassen dat je bij plaatselijke mollen, kruizen of herstellingstekens niet de mist in gaat. Bij mijn systeem verandert de E in DOE en noteer je gewoon voor elke noot een nieuwe noot die een positie lager ligt. Transponeren is dus een fluitje van een cent. Het algoritme dat nodig is om een computerprogramma te laten transponeren is ook veel eenvoudiger dan het algoritme dat voor het huidige systeem nodig is om alle mollen, kruizen en herstellingstekens op de juiste plaats te krijgen.


Het zal wel, maar lees even mijn bovenstaande commentaar.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 22 maart 2013 21:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Adriaan, wanneer er een substantieel gedeelte van de bladmuziek in jouw nieuwe notatie (waarom eigenlijk vasthouden aan oude gewoonten als een notenbalk en sleutels, kun je daar niet iets op verzinnen? Revolutie ipv evolutie) wordt uitgegeven zal ik me er druk om gaan maken. Ik moedig je vooral aan om via andere kanalen (jij zult ze vast weten te vinden, ik zou niet weten waar) je notatie aan de man te krijgen. Mocht ik over een jaar of wat in een orkest komen waar jouw notatie wordt gebruikt, dan hebben we er hier met zn allen mooi naast gezeten. Steek je energie in het verbeteren van je in jouw ogen veel betere systeem en zorg ervoor dat we allemaal ongelijk krijgen.

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 10:14 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Een niet ervaren musicus hoeft in mijn notenschrift juist helemaal niet te onthouden hoeveel en welke voortekens er in het bestaande notenschrift voor aan de balk gestaan zouden hebben. Elke noot wordt namelijk precies zo gespeeld als hij genoteerd wordt. Als in het bestaande notenschrift een stuk zonder plaatselijke voortekens getransponeerd wordt van E naar Es dan blijft het notenbeeld gelijk maar elke noot moet in Es op een andere manier gespeeld worden dan in E. Pas als het stuk nog eens een halve toon verlaagd wordt van Es naar D dan verspringt het notenbeeld. Ik vind dit verschrikkelijk onlogisch. Als er ook nog eens plaatselijke voortekens in het stuk voorkomen dan blijven die juist niet gelijk. Hoe ze veranderen hangt af van naar welke toonaard je gaat. Gelukkig hoef je je daar tegenwoordig geen zorgen meer over te maken als het stuk in een computerprogramma zoals Band in a Box genoteerd is omdat alle voortekens bij transponeren dan automatisch op de juiste plaats terecht komen.

Bij mijn systeem heeft elke toon zijn eigen noot en elke noot heeft zijn eigen positie in de notenbalk en daarom verschuiven alle noten met hetzelfde aantal posities als het aantal halve tonen verhoging of verlaging van de melodie. Dit is pas echt logisch en hoe meer ik over mijn systeem nadenk hoe meer kans ik het geef dat het ooit ingevoerd wordt, tenminste als ik er in zou slagen om het gepubliceerd te krijgen en als een aantal mensen op conservatoria of muziekscholen mijn notitie eens serieus zouden willen bekijken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 10:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Euhhhh ben ik raar, of is het huidige notenstelsel gewoon niet hartstikke makkelijk? Je moet het even leren, maar dat moet met een ander stelsel ook.
Ik ben hier in ieder geval ruim tevree mee :D Bovendien is het iets wat over de hele wereld hetzelfde werkt. Laat het alsjeblieft één taal blijven die iedereen spreekt.

En als beginneling dan zet je er toch gewoon even boven fis of bes. Of we schrijven een voorteken neer, daar waar we het stelselmatig vergeten. Of wat ik altijd doe het ventiel wat ik in moet duwen om de noot te spelen.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 10:39 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Nee Sandra, jij bent normaal. De problemen die door Adriaan worden aangedragen, bestaan niet. Behalve voor Adriaan.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 14:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
- naar achter verplaatst omwille van de duidelijkheid -

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Laatst bijgewerkt door Roel op 25 maart 2013 14:28, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 14:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Afgezien van de logica, blijf er gewoon van af alsjeblieft. Iets wat al jaren werkt en wat internationaal begrepen wordt. En vooral geen onduidelijkheden over bestaan. En heus niet alle muzikanten zijn hoog opgeleid en iedereen snapt het of kan het leren.

Het is gevaarlijk en verwarrend om meerdere systemen naast elkaar te hebben. Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld niet om je af en toe verstaanbaar in het buitenland te maken (andere taal). En als ik puur in mijn vakgebied kijk bestaat er heel wat verwarring bijvoorbeeld vanwege veranderde naamgeving in bijvoorbeeld de normeringen binnen de betonpraktijk. Dan hebben we het nog niet over het gezeik wat er is omtrent bijvoorbeeld de eenheden meter, inches etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 25 maart 2013 14:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Afgezien van de logica, blijf er gewoon van af alsjeblieft. Iets wat al jaren werkt en wat internationaal begrepen wordt. En vooral geen onduidelijkheden over bestaan. En heus niet alle muzikanten zijn hoog opgeleid en iedereen snapt het of kan het leren.

Het is gevaarlijk en verwarrend om meerdere systemen naast elkaar te hebben. Hoe moeilijk is het bijvoorbeeld niet om je af en toe verstaanbaar in het buitenland te maken (andere taal). En als ik puur in mijn vakgebied kijk bestaat er heel wat verwarring bijvoorbeeld vanwege veranderde naamgeving in bijvoorbeeld de normeringen binnen de betonpraktijk. Dan hebben we het nog niet over het gezeik wat er is omtrent bijvoorbeeld de eenheden meter, inches etc. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.