trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Een notenschrift zonder mollen en kruizen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 19 maart 2024 12:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 02 maart 2013 16:52 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Elders op dit forum loopt een discussie over hoe een chromatische toonladder genoteerd moet worden als er drie kruizen voor aan de balk staan. De verwarring die kan optreden is volgens mij het gevolg van het feit dat niet alle twaalf tonen uit een chromatische toonladder een eenduidige naam hebben. Een paar jaar geleden heb ik onderzocht of het mogelijk is om dit te veranderen en hoe het notenschrift er dan voor trompettisten uit zou zien. Ik heb toen een notitie (een Word-bestand) geschreven waar ik het resultaat van mijn onderzoek in heb vastgelegd. Ik heb net geprobeerd om deze notitie in zijn geheel te kopiëren maar dat gaat niet goed omdat er een tabel en een figuur in zit. De kolommen van de tabel komen te vervallen waardoor de tabel niet meer af te lezen is. De figuur blijkt helemaal te vervallen. Is dit op op één of andere manier op te lossen?


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 14 maart 2013 11:20 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Recentelijk heb ik mijn notitie hierover van 17-2-2011 helemaal aangepast. In deze nieuwe notitie van 14-3-2013 worden de notenbalken en namen van de wittetoetstonen gehandhaafd. Aan de zwartetoetstonen worden nieuwe eenduidige namen gegeven. In het notenschrift worden de vorm en de plaats van deze noten anders weergegeven dan die van de normale noten. Omdat alle noten nu eenduidig een bepaalde toon weergeven vervallen alle mollen, kruizen en herstellingstekens waardoor een stuk met veel voortekens volgens mij veel gemakkelijker te lezen zal zijn. Deze nieuwe notitie kan door ieder bij mij via e-mail aangevraagd worden.

Bij het onderwerp "Ter inventarisatie" van Roel heb ik al iets verteld over dit systeem toen het nog niet goed uitgewerkt was. Bijna alle respons die ik er op gekregen heb was negatief en men vond over het algemeen dat het huidige notenschrift perfect is en geen verbetering behoeft. Ik ben het daar niet mee eens en ik geef in mijn notitie ook heel duidelijk aan waarom niet maar ik heb geen zin om de discussie hier nog eens dunnetjes over te doen. Ik zal de notitie eens met een paar musici die ik ken bespreken en kijken wat zij ervan vinden. Om de methode echt goed te kunnen beoordelen zou je een stuk met veel voortekens, zoals Round Midnight, volgens mijn methode moeten schrijven en kijken of het dan, na enige gewenning, eenvoudiger leesbaar is dan de originele partij. Ik zal proberen of ik mijn methode op een conservatorium of muziekschool mag presenteren en of ik een groep studenten zo ver kan krijgen om er ervaring mee op te doen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 14 maart 2013 11:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 apr 2002 20:54
Berichten: 1203
Woonplaats: Enschede
Adriaan, een heel concrete en zorgelijke vraag. Een stijker zal een ges anders intoneren dan een fis, aangezien een ges naar f wil oplossen en een fis naar g. Hoe komt dat ik jouw systeem tot zijn recht?

_________________
========> PLAY ANYWAY <========


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 14 maart 2013 15:37 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Dat heb ik ook al eens gevraagd maar Adriaan denkt blijkbaar alleen in witte en zwarte toetsen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 15 maart 2013 20:37 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Ik ga uit van de gelijkzwevende stemming en dan is er geen verschil in frequentie tussen een Fis of een Ges. Ik geef de toon die tussen de F en de G ligt een naam die een samenvoeging is van beide namen met tussenvoeging van een O als de gevonden naam niet goed is uit te spreken of verwarring geeft. De twaalf tonen van een chromatische toonladder hebben dan als namen A, AB, B, C, COD, D, DOE, E, F, FOG, G en GA.

Analoog aan de naamgeving zijn de vijf zwartetoetsnoten in de notenbalk een samenvoeging van de noten waar ze tussen in staan. Ze hebben een bepaalde goed herkenbare vorm en een bepaalde plaats op de notenbalk. Het hart van de AD ligt midden tussen het hart van de A en de B. Als je precies wilt weten hoe ik dat doe dan moet je de notitie aanvragen want dat kan ik op dit forum niet laten zien. Ik geef in mijn notitie een voorbeeld van een chromatische toonladder en ik vind dat de nieuwe zwartetoetsnoten heel goed herkenbaar zijn. De wittetoetsnoten zijn hetzelfde als in het normale notenschrift. Maar zelfs als men niet bereid zou zijn om mijn nieuwe namen te gebruiken dan is mijn notenschrift nog steeds bruikbaar alleen gebruik ik voor een Ais en een Bes hetzelfde symbool.

Als iemand niet gelijkzwevend wil stemmen maar anders wil intoneren dan kan dat met mijn systeem natuurlijk best. Intoneren doe je op het gehoor. Je hoeft toch niet aan de naam van de toon te kunnen zien of je omhoog of omlaag moet intoneren, als de naam dat al eenduidig aan zou geven. Het maakt volgens mij niet uit hoe je een zwartetoetstoon noemt en hoe je hem weergeeft in het notenschrift. Ook met het huidige notenschrift moet je op een trompet bepaalde tonen iets opdrijven of laten zakken en dat doe je ook op het gehoor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 16 maart 2013 09:28 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Adriaan, hier ga je geheel voorbij aan het feit dat bv strijkorkesten rein kunnen spelen en dat ook doen als er geen piano, clavecimbel of ander instrument met vaste stemming in de weg zit. M.a.w., ze kunnen beide stemmingen aan.
Dan kun je het wel aan het gehoor vd individuen overlaten maar als je zoiets met z'n veertigen tegelijk moet doen is het erg handig als e.e.a. goed genoteerd is.
Overigens toen ik in een heel erg vorig leven nog wel eens klassiek trombone speelde nam mijn leraar de muziek speciaal met mij door op reine stemming: hij liet mij precies horen en uitvoeren waar het verschil tussen de fis en de ges zat. Alleen om die reden al is jouw notenschrift onbruikbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 16 maart 2013 09:36 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Plus het feit dat modulaties een ramp worden...

Je komt dan niet meer weg met op je gehoor spelen, aangezien alle referenties verdwijnen.

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Een notenschrift zonder mollen en kruizen
BerichtGeplaatst: 16 maart 2013 13:54 
Offline

Geregistreerd: 26 sep 2007 09:12
Berichten: 285
Woonplaats: Sint-Oedenrode
Volgens mij bepaalt niet de naam van de toon in welke richting je een toon moet compenseren als je volgens de harmonische stemming wilt spelen. Ik zal dat aan het volgende voorbeeld toelichten. Op een gelijkzwevend gestemde piano klinkt een toonladder van Fis (zes kruizen) gelijk aan een toonladder van Ges (zes mollen). De majeurtoonladder van Fis is: Fis, Gis, Ais, B, Cis, Dis, Eis, Fis. De majeurdrieklank is Fis, Ais, Cis.
De majeurtoonladder van Ges is: Ges, As, Bes, Ces, Des, Es, F, Ges. De majeurdrieklank is Ges, Bes, Des.
De vergelijkbare toonladder in mijn systeem is dan FOG, GA, AB, B, COD, DOE, F, FOG. De majeurdrieklank is FOG, AB, COD.

Een harmonische kwint is iets hoger (0,1 % ofte wel ongeveer 1/60 van een halve toonsafstand) dan een gelijkzwevende kwint. Een harmonische grote terts is veel kleiner (0,8 % ofte wel ongeveer 1/8 van een halve toonsafstand) dan een gelijkzwevende grote terts. De grootste correcties moeten dus aangebracht worden in de tertsen en niet in de kwinten als je harmonisch wilt stemmen. Om vanuit een Fis een harmonische Ais te spelen moet ik deze t. o. v. een gelijkzwevende Ais behoorlijk wat laten zakken. Maar om vanuit een Ges een harmonische Bes te spelen moet ik de Bes net zo ver laten zakken. Hetzelfde verhaal gaat op als we het over de kwint hebben alleen zijn de correcties dan veel kleiner. Een onzuiverheid in een kwint is wel beter te horen omdat beide tonen een lagere gemeenschappelijk hogere harmonische hebben.

Je kunt dus niet aan de uitgang is of es zien of je een toon bij de harmonische stemming moet laten zakken of moet laten stijgen, dat hangt af van de toonaard en van de plaats van de toon in de toonladder of in het akkoord. Als je de correctie toch niet kunt zien aan de naam van de toon dan maakt het ook niet uit wat voor naam de toon heeft. Mijn systeem is dan net zo goed of net zo slecht bruikbaar als het huidige als je harmonisch wilt stemmen.

Als er mensen op instrumenten harmonisch willen spelen omdat dat op die instrumenten mogelijk is of omdat men het mooier vindt klinken, en als men daarvoor steun heeft aan het huidige notenschrift, dan moet men dat maar gewoon blijven gebruiken. Maar zodra er een piano of gitaar meedoet dan moet iedereen gelijkzwevend stemmen want anders wringt het verschrikkelijk. Volgens mij is het grootste gedeelte van de huidige muziek gelijkzwevend en zijn onze oren daar aan gewend geraakt. Een harmonische terts wordt daardoor door mij dan ook als veel te laag ervaren.

Het verschil tussen een harmonisch kwint en een gelijkzwevende kwint is alleen goed hoorbaar als beide tonen gelijktijdig klinken omdat er dan bij de gelijkzwevende kwint een zweving ontstaat (met een frequentie gelijk aan het verschil van de frequenties van gelijke hogere harmonischen). Als je de tonen na elkaar speelt dan hoor je geen zweving en daardoor zullen alleen mensen met een heel goed gehoor horen of het interval gelijkzwevend of harmonisch is.


Laatst bijgewerkt door Adriaan Kragten op 16 maart 2013 17:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.