trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Manieren om intervallen te herkennen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 maart 2024 12:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 09:22 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Roel schreef:
Stap 1: tel de afstand tussen twee noten op deze manier:
bijvoorbeeld c tot f:
1 2 3 4
c d e f

De c meegerekend is de f de vierde noot. de afstand c tot f is dus altijd een kwart, wat voor alteraties er ook bij staan.

Stap 2: welke kwart 't nu is, is een kwestie van halve toonsafstanden tellen, maar als je dit vaak doet word je er wel handiger in.

voorbeelden:
c - fes en cis - f: verminderde kwart
ces - fes, c - f en cis - fis: reine kwart
ces - f en c - fis: overmatige kwart

Maar eigenlijk heeft delano:
delano schreef:
Dat heet: noten lezen.

natuurlijk gelijk. Ik hoop niet dat je bovenstaande nog niet wist, dit is wel héél basic namelijk.


Ik wil ze de kost niet geven die deze basic kennis niet kennen of snappen:) ...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 11:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 feb 2009 17:06
Berichten: 1167
joostv schreef:
Ik wil ze de kost niet geven die deze basic kennis niet kennen of snappen:) ...

Hoezo niet snappen? Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te zeggen, dus heb er baat bij als iemand een betere omschrijving weet.

De meeste trompettisten hier hebben toch een soort van muziekopleiding gehad, hetzij op de muziekschool hetzij via een vereniging. Dan mag je naar mijn mening een rudimentaire kennis van intervallen toch wel als vanzelfsprekend beschouwen.

_________________
http://www.blazerspartijen.nl
http://www.presidentsofantarctica.com
http://www.aachen-bigband.de
Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 12:41 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 aug 2007 14:34
Berichten: 607
Woonplaats: Roosendaal
Roel schreef:
joostv schreef:
Ik wil ze de kost niet geven die deze basic kennis niet kennen of snappen:) ...

Hoezo niet snappen? Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te zeggen, dus heb er baat bij als iemand een betere omschrijving weet.

De meeste trompettisten hier hebben toch een soort van muziekopleiding gehad, hetzij op de muziekschool hetzij via een vereniging. Dan mag je naar mijn mening een rudimentaire kennis van intervallen toch wel als vanzelfsprekend beschouwen.


Dat zou je denken ja... maar ik kom id praktijk toch vaak anders tegen: Ik geef les aan een muziekstroom op een middelbare school waar alle ll les hebben op een instrument (is verplicht) en daarnaast als groep les krijgen in theorie en samenspel, en de kennis die zij hebben is minimaal om niet te zeggen schrikbarend slecht...
Daarnaast kom ik met popworkshops of improvisatie workshops nogal eens tegen dat mensen wel eens iets gehoord hebben maar ... " De klok hebben horen slaan maar niet weten waar de klepel hangt"...

Maar je omschrijving is duidelijk daar ging het niet om...

_________________
Trompet: Oiram light
www.joostverbraak.com


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 23:48 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 18:36
Berichten: 69
Dat met die bekende deunen zoals Wil-Helmus dat werkt. Zo vergelijk ik vaak Chest-Nuts uit de Christmas Song voor een hele oktaaf, Altijd raak.
Als ik wat hoor, kan ik het, mits lekker in gehoor liggend en niet al te ingewikkeld, wel naspelen. Maar...
Behalve de 1e 10 noten van die prachtige blues Double Trouble die Eric Clapton met Steve Woodend speelt. Ik hoor misschien wel Dm Gm Am, maar verder kom ik niet.
Zelfs met de 1e 4 noten zou ik al blij zijn.

Trouwens vandaag ook begonnen met de tenorsax. Heerlijk ding. Heeft een oktaafklep vlakbij mn linkerduim. Zomaar een hele octaaf de lucht in met een simpele duimdruk. Omdat ik niet geloof in dure instrumenten is ook dit een
S-E. SE720L dus.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 21 nov 2012 09:46 
Offline

Geregistreerd: 13 aug 2008 20:33
Berichten: 2144
Woonplaats: Utrecht
Idd mooi bluesje met Eric Claphand and Stevie Woodward.

Persoonlijk heb ik ook iets tegen dure instrumenten maar dat heeft geheel en alleen met de prijs te maken.
Blijft dat Jimmy Hondruks the beste bluesgitarist is en was met zijn Bender Criticaster gitaar. Hier wel de reele vraag waarom hij nooit op S-E gitaren wilde spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 21 nov 2012 23:42 
Offline

Geregistreerd: 05 mei 2012 18:36
Berichten: 69
Hoi Delano, volgens mij speelde James Handtax op een Gibson. Maar dit geheel terzijde natuurlijk.
Apropos, als jij die 1e 10 intervallen weet, houd ik me aanbevolen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 22 nov 2012 07:28 
Offline
Moderator

Geregistreerd: 20 maart 2002 12:00
Berichten: 5018
Bijzonder, dat je zonder significante kennis van zaken, of ervaring, kunt stellen dat je niks hebt met dure instrumenten. Zeker gezien het feit dat duur een nogal rekbaar begrip is.

Laatst las ik ook al van iemand die "zweerde bij Monel-ventielen". De gozer in kwestie speelt nog nauwelijks 3 jaar, en kan dus nauwelijks weten hoe welke ventielen dan ook zich houden na een x- jaren gebruik. Of hoe een ventiel met het veerwerk binnen gewerkt, of buiten gewerkt zich gedragen.

Waar hebben jullie het dan over, denk ik wel eens....

_________________
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Manieren om intervallen te herkennen
BerichtGeplaatst: 22 nov 2012 13:53 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 nov 2007 12:36
Berichten: 423
Woonplaats: Leunen
Roel schreef:
remco p schreef:
En als ik ze niet hoor? :D

Dan zou ik me heel erg zorgen gaan maken. Als je intervallen niet hoort, kun je ook geen muziekinstrument bespelen.


Oe nu begin ik me zorgen te maken. Ik vind dit ook ontzettend en heel erg moeilijk. Ben er heel slecht in, maar denk dat ik in de tussentijd toch echt wel een beetje kan spelen :-) Tenminste ga ik vanuit als ik slaag met een 9 voor een C-examen. Is wel heel kort door de bocht dat je dan niet kan spelen. Wel heb ik het gevoel niet heel erg trefzeker te zijn, vooral als ik iets voor de eerste keer voor mijn neus krijg. Dan hoor ik niet of ik de juiste noot heb. Naar een aantal keren spelen lukt het wel (dan herken ik toch de intervallen op de één of andere manier). Maar het intervallen horen voor de hafabra examens is echt altijd weer rampzaling. Ben blij dat ik het nog maar 1 keer hoef te doen voor mijn D-examen.

_________________
http://sandraleurs.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.