trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stemmen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 22:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stemmen
BerichtGeplaatst: 09 nov 2002 22:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Als ik mijn trompet probeer te stemmen met een electronische tuner, wil de wijzer maar niet stil blijven staan. Eerst weet ik dat aan het apparaatje maar als je er op let......
Soms lijk ik wel een versleten casetterecorder.

Hoe leer je nou om je toon echt zuiver en stabiel te laten klinken?

En dan nog iets:
Op welke toon kan je het beste stemmen en hoe zorg je er voor dat je de toonhoogte van de trompet niet met je embouchure maskeert. Met het stemmen klink ik eigenlijk altijd zuiver, maar als ik dan ga spelen .... aargh.....

ah, en 440Hz voor een A klinkt in mijn oren te laag. Dan moet ik de stempomp ook gigantisch voor gaan uittrekken, en mijn embouchure maar compenseren. Als ik met mijn tuner ga experimenteren vind ik 462Hz ongeveer goed klinken. Hoe vreemd!


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2002 23:46 
Offline

Geregistreerd: 06 nov 2002 00:50
Berichten: 10
zo'n stemapperaat heeft bij mij nog niets goed gedaan. ik heb er ook 1 voor mijn gitaar, en dan doet ie het alleen als ik een snaar aansla met mijn vinger (dof geluid). doe ik het met een plectrum (''schel'' geluid), dan slaat ie ook alle kanten uit. daar kan het dus iets mee te maken hebben.

en 440Hz voor een A is zeg maar precies goed. ;) uhmmm ik weet niet zeker of ik dit goed heb... maar hier komt ie: als je met een trompet een A speelt, dan is het voor de tuner toch een G? ik heb absoluut geen verstand van trompet-tuners, maar dat zou in ieder geval al 10 punten schelen... zit je op 450Hz (volgens mij).. nou goed, je belangrijkste vraag kan ik niet beantwoorden (hoe kan ik een toon zuiver en stabiel houden?) ... laten we wachten op de pro's
sorry voor de wazige reactie... ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2002 00:47 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
462 voor een a is wel erg hoog hoor. In de symfonische wereld wordt er meestal op 441 of 442 afgestemd. Als je een toon van 462 Herz speelt heb je volgens mij al een halve toon hoger te pakken onderhand. Het is soms ook maar net waar je instrument het beste op resoneert. Iets hoger instemmen dan waar de rest op stemt kan soms wel prettig werken. Je kunt dan altijd met een ontspannen embouchure spelen, je hoeft immers niet of nooit bij te knijpen, alleen maar ontspannen te blijven spelen (soms ook moeilijk zat).

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 nov 2002 10:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 sep 2002 12:28
Berichten: 600
Woonplaats: 't Gooi
Citaat:
Als ik mijn trompet probeer te stemmen met een electronische tuner, wil de wijzer maar niet stil blijven staan


een hele goed manier om hier verbetering in aan te berengen is: HEEL VEEL LANGE NOTEN SPELEN :!:
= heel heel heel veel saai :(
= heel heel heel veel nuttig! :)

"wie mooi wil zijn moet pijn lijden"


8)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stemmen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2002 10:14 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
rproost schreef:
Als ik mijn trompet probeer te stemmen met een electronische tuner, wil de wijzer maar niet stil blijven staan. Eerst weet ik dat aan het apparaatje maar als je er op let......
Soms lijk ik wel een versleten casetterecorder.

Hoe leer je nou om je toon echt zuiver en stabiel te laten klinken?


Wat betreft stabiliteit: Als je zelf niet hoort dat je toon op en neer gaat, zit je grootste manco in je oren, en is het erg moeilijk om je toon stabiel te krijgen. Je kan met dat doosje wel iets zichtbaar maken, maar dan moet je daarna proberen of je hoort wat je ziet.
Voor zuiverheid: zuiverheid is altijd ten opzichte van een andere toon (de vorige noot, of die van een collega muzikant waarmee je toevallig samenspeelt, of beide...) dit heeft dus te maken met intevallen, en het komt dus weer op je gehoor aan! Het belangrijkste wat een trompettist (muzikant) heeft is dus niet z'n embouchure, maar zijn gehoor. Als je dat traint (= probeer bewust te luisteren, kan gewoon tijdens het trompetspelen) ga je "vanzelf" beter blazen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2002 11:30 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 12:34
Berichten: 863
Woonplaats: Amsterdam
Da's een waar woord!

_________________
Ik verdien een hoop.....ik krijg alleen zo weinig!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2002 13:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
Zekers!!! Wat mij altijd is geleerd en ook in de praktijk vaak is gebleken met stemmen... Je stemt met z'n allen keurig af een een bepaalde toonhoogte / noot. Haal de trompet van de mond en stem op een andere toonhoogte / noot en het klopt van geen kant meer... Hele grote verschillen in stemming kan je met stemmen, d.m.v. van buizen uittrekken / inschuiven, corrigeren maar het meest / fijne afstemmen komt toch aan op luisteren naar jezelf en de buurman. Daarmee kan je het beste stemmen, met luisteren.

*** That's my opinion ***

Jan


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2002 15:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
True. True.

Laatst had ik een optreden met mijn band en dat bewees het bovenstaande weer eens. Voor het optreden stemden alle blazers af met een stemapparaat (a=440 Hz.) Nadat alle lampjes groen waren en het tesamen als een blazerssectie klonk zijn we gaan spelen.

Tijdens de tweede set speelden we een cover van De Dijk. Daarvoor speelden we Penny Lane van de Beatles. Mijn ervaringen met nummers van De Dijk zijn, dat je je door hun overwegend leuke trompetpartijen heel anders voelt tijdens het blazen dan bij een nummer als Penny Lane, dat ook zeer uitdagend en leuk is, maar toch compleet anders omdat er 30 jaar tussen zit. Je gaat dus ook heel anders spelen.

Tijdens Penny Lane klonk alles fantastisch en was er geen vuiltje aan de lucht. Tijdens het nummer van De Dijk (Dansen op de vulkaan), waren de altsax en ik zo vals als een kraai. Echt ongehoord vals. Het leek er zelfs op dat de dansvloer een beetje leeg liep. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt.

Na de tweede set hebben we in de kleedkamer maar weer even bijgestemd, maar alles was nog groen en goed en als we wat speelden klonk het weer normaal!

Zo zie je maar. Blijf altijd luisteren naar jezelf en gebruik (voor de bands) altijd een monitor waar je jezelf en de rest goed kan horen. Veel blazerssecties vinden het overbodig maar dat is het niet! Luisteren is het allerbelangrijkst. De grove stemming kan je met een apparaatje doen. Doe de fijnstemming met zn allen en tijdens het spelen. Gebruik ten alle tijden je oren en trek alleen aan die buizen als je instrument warm is. Zeker in deze dagen!

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.