trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Verschillende soorten trompetten
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 19:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verschillende soorten trompetten
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 01:11 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
Ik wil vooral in de hoogte mijn bereik uitbreiden en ben op zoek naar een andere trompet. Is het makkelijker voor mij om een C trompet, een D trompet of een Es trompet te nemen? Ik speel al heel mn leven op een Bes trompet en heb gehoord dat hoog spelen wel degelijk makkelijker wordt op een trompet met een andere stemming. Is dit waar? En zo ja, wat is het beste te kiezen?

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 08:21 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Je komt op een andere trompet niet echt hoger: het klinkt alleen anders, en dat is ook logisch: de spanning die je lippen moeten opbrengen (meestal is die grensbepalend) wordt bepaald door de absolute toonhoogte die gespeeld wordt, en is niet afhankelijk van de toeter die je vasthoudt.
Technische passages (bv trillers) in het "heel hoog register" zijn op een piccolo trompet beter te doen dan op een bestrompet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2002 13:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
Allereerst: een andere stemming (Es/D met name) geeft het probleem dat je (in het begin)niet goed kunt intoneren. De gespeelde noten zijn immer heel anders dan dat je in je gehoor hebt. Bij C valt dit mee, omdat alles slechts een secunde hoger klinkt.
Oefening baart kunst!

Ten tweede: op een trompet met een andere (hogere) stemming heb je precies net zoveel lipspanning nodig als op een Bes trompet. Het is dus een absolute onwaarheid dat je op een piccolotrompet twee keer zo hoog kunt als op een normale Bes trompet.

Toch nog iets positiefs: waarom bestaat de Es-trompet, piccolotrompet dan als het allemaal niks uitmaakt?
Zoals je weet liggen de natuurtonen hoe hoger je komt steeds dichter bij elkaar:
C'-G'-c"-e"-g"-bes"-c"'-d"'-e"' etc. Hoe kleiner het instrument, hoe verder die natuurtonen weer van elkaar af liggen (op een piccolotrompet dus: c"-g"-c"'-e"' etc.).
De trefzekerheid (intonatie) op een klein instrument is dus veel beter; je overblaast de noten niet zo snel.

Als ik jou was zou ik op een gewone Bes trompet proberen het hoge register systematisch uit te bouwen (studeren uit het boek "Lip flexibilities" bijv.).


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2002 14:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
fb schreef:
Als ik jou was zou ik op een gewone Bes trompet proberen het hoge register systematisch uit te bouwen (studeren uit het boek "Lip flexibilities" bijv.).


Ben ik inmiddels mee bezig. Werkt uitstekend! Wat een goed boek is dat zeg. Sinds ik iedere dag twee keer speel (1 x uurtje studeren, 1 keer met soulband of symfonieorkest repetitie/optreden), gaan die hoge noten steeds beter. Iedere week krijg ik een halve toon hoger onder de knie. Ik zit nu op e''' en dat zou betekenen dat ik op 1 februari 2003 een c'''' zou spelen. Die droom zal wel niet uitkomen, maar ik ben toch benieuwd hoe lang dit nog zo doorgaat. :D

Ik geloof dat buzzen met én zonder mondstuk in de auto voordat ik moet spelen ook heel veel helpt: het warmt je lippen op voordat je op je trompet gaat spelen. Zie onder :)

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2002 15:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 dec 2002 10:24
Berichten: 89
Woonplaats: Sleen
Soul Man schreef:
Ik geloof dat buzzen met én zonder mondstuk in de auto voordat ik moet spelen ook heel veel helpt: het warmt je lippen op voordat je op je trompet gaat spelen. Zie onder :)


Op "nutteloze" ogenblikken een potlood tussen je lippen klemmen (in de lengte, niet in de breedte zoals een kennis van mij deed: "Goh ik werd helemaal niet moe....") totdat je :oops: ziet helpt ook om je embouchure te verbeteren.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.