trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Mondstuk voor blazen in de hoogte
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 22:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mondstuk voor blazen in de hoogte
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 01:02 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 29 okt 2002 00:49
Berichten: 71
Ik weet dat hoog blazen niet alleen maar met het juiste mondstuk te maken heeft, maar kan iemand mij een goed mondstuk adviseren, of in ieder geval een goed soort mondstuk voor het blazen in de hoogte (van g2 tot c4)?

Ik ben begonnen met een JK3C en ben overgestapt naar een 7C. Dit verschil is goed merkbaar. Eerst kwam ik tot g2. Nu tot d3. Maar ik wil nog hoger en scherper voor mijn solo's. Minimaal tot f3.

Wie kan mij een advies geven?

_________________
Trumpeters do it with hot lips


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 08:12 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Lees eens wat meer van de oude berichten op dit forum: dit is een onderwerp waar al veel over gemeld is!
Meestal wordt de diepte van een mondstuk aangegeven met een letter, de grootte (diameter) met een cijfer.
Scherper geluid krijg je, als je een ondieper mondstuk neemt (bv Bach 3E ipv 3C) een kleiner mondstuk geeft wat meer uithoudingsvermogen (bv Bach 5C ipv 3C), maar dit is maar ten dele: een te klein mondstuk beperkt de flexibilitieit. Een passend mondstuk is meestal een soort compromis!
Voor "Hoog, Hard en Ver" geldt verder: Veel lucht, niet forceren, veel doen, neem je rust, en kijk hoe anderen het doen (leraar misschien?)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 okt 2002 11:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 23 okt 2002 14:54
Berichten: 328
Woonplaats: Heerhugowaard
Probeer je mogelijkheden eens bijvoorbeeld bij een Bob Reeves, of een Bruno Tilz. Ik ken verscheidene Jazz Trompetisten die op dergelijke mondstukken spelen. Het is natuurlijk handig om een kleiner mondstuk te gebruiken, maar vergeet niet dat adem, techniek met je tong en de "druk" een grote rol spelen. Ik merk zelf als ik op kleinere mondstukken speel dat ik sneller moe wordt. Probeer daarom niet zozeer naar een kleiner mondstuk te zoeken, maar naar een ondieper mondstuk. Eigenlijk ook al wat Rik zei. En vergeet je tong niet. Ik heb zelf les van Peter Masseurs en wat ik van hem heb geleerd is:
Probeer eens je tong op je ondertanden tegen je onderlip aan te leggen en dan beginnen met bindingen vanaf c1 tot c2. Probeer hierbij je tong omhoog "te krullen". Je luchtsnelheid wordt velen malen sneller en je speelgemak in de hoogte wordt vergroot.
Wie je hier ook nog wel wat tips over kan geven is Jeroen Jongeling. Hij schrijft ook regelmatig op deze site......
Succes


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.