Als ik zo vrij mag zijn om hier even op te reageren.
Dat ademhalen en adem steun is een hele toestand om goed aan te leren.
Met een Ahh in ademen en wel of niet je schouders optrekken.
Ik zou inderdaad zeggen, neem een goede leraar. En bedenk wel van te voren wat je wilt gaan doen. De basis techniek van klassiek en jazz (big-band lead) zijn wel het zelfde alleen de uiteindelijke uitvoering en toepassing, lees ook de klank kleur, zijn toch wel verschillend. Met een groot klassiek geluid kom je niet zo heel ver in een big band.
Het belangrijkste is dat je goed naar de lead luistert en je aanpast aan zijn geluid. Je moet hem daarin steunen allen dan kan een sectie goed klinken.
Voor het studeren is je geluid , volgens mij, je beste graadmeter.
Verder als je toch wat met adem wilt doen.
[u]Inademen:[/u]je keel wijd openzetten, aaahh of gapen of iets wat je zelf kan verzinnen. Maar zorg dat dit wel in time gaat. Je kan dat wel heel rustig gaan zitten oefenen maar probeer ook dit goed ritmisch te doen.
[u]Lucht steun:[/u] Probeer als je vol zit je voor te stellen dat je onderbuik, en rug!, een soort strandbal is waar je op zit. Je voelt spanning rond je navel en in de achter rug. Probeer je schouders iets naar achter te doen zodat je goede ruimte hebt met je borstkast.
[u]Uitademen[/u]:Probeer, zittend op die standbal, door je mondstuk zo ver als mogelijk een kaars uit te blazen. Zo kan je een hoge lucht snelheid krijgen. Deze luchtsnelheid gaat je later hoge noten en een goede "ademsteun" opleveren. Probeer dan die strandbal van onder af aan leeg te persen.
Hoge noten spelen moet je ook niet voor stellen als hoog spelen maar als "proberen je tonen/noten/geluid/kaarsje ver weg te blazen".
Dus bijv. dan is G2 2 meter, G3 10 meter en C4 50 meter.
Verder nadenken over een trampoline in m'n buik heeft me nooit echt verder geholpen. Het verhaal klopt wel en is ook goed (zie bericht van mijn naam genoot Jeroen), maar het is moeilijk voor te stellen als je oefend. Mijn idee is om te proberen die theorieen te vertalen naar een gevoel wat je tijdens het spelen goed kan gebruiken.
By the way, als je zit en je moet hoog spelen kan je goed je uitademing oefenen/checken door je onderrug in de rugleuning van de stoel te drukken. Dit kan alleen als je natuurlijk een goede stoel hebt. Als je staat kan je eens proberen om "je hoge C" te spelen als je op de bal van je voet staat, hierdoor gaan veel spieren in je onderbuik op de "goede plaats staan".
Maak je niet te druk om hoogte, probeer comfortabel te spelen in je eigen register wat je altijd nodig hebt van C tot C2, hoger/lager is wel een goede indicatie hoe goed je snavel is. (en misschien gewoon aanleg om hoog te spelen)
Het probleem van trompet spelen en leraren is, iedereen heeft een stukje van de waarheid en wat voor jou goed werkt en dit moet je zelf uitvinden. Dit gaat alleen maar door veel dingen te proberen en te bestuderen. Pas als je iets een aantal weken serieus hebt geprobeerd en het is helemaal nix, laat het vallen en probeer iets anders. Maar neem de goede dingen hiervan mee.