trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe een verkeerde manier van spelen afleren?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 15:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe een verkeerde manier van spelen afleren?
BerichtGeplaatst: 10 sep 2002 21:40 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2002 21:24
Berichten: 6
Hallo iedereen,

ik speel nu sinds mijn 8e trompet, dat is nu zo'n 11 jaar.
Op zich kan ik mijn partijen wel spelen, maar ik ben me er zeer wel
van bewust dat mijn manier van spelen helemaal fout is.
Dit is me nou eenmaal zo aangeleerd, maar ik zou toch graag eens willen proberen of er nog iets te corrigeren valt.

Ok, ik zal proberen te omschrijven hoe ik speel.
Ik gebruik eigenlijk alleen mijn mondhoekspieren en niet de spieren rondom de lippen, die er voor zouden moeten zorgen dat er een mooi 'gaatje' onstaat waaruit de lucht stroomt.
Omdat ik die spieren dus níet gebruik is er bij mij geen sprake van een mooi gaatje, maar van een spleetje van waaruit de lucht stroomt. Het gevolg hiervan is dat ik met mijn mondstuk dat spleetje aan beide kanten dichtduw zodat er toch een mooie opening ontstaat, kortom: veel te veel druk en zónder die druk kan ik geen fatsoenlijke toon voortbregen omdat er dan weer een spleetje is.
In principe is spelen op deze manier wel mogelijk in het laag en middenregister, maar zodra ik boven een g uitkom is het niet echt mooi meer en het is ook altijd maar weer de vraag of ik die noten aankan. Verder is het altijd maar de vraag hoelang ik kan spelen, omdat het door het drukken op een gegeven moment gewoon ophoudt voor die dag.
Nu heb ik al alle bekende methodes geprobeerd etc. maar ik ben er inmiddels zeker van dat de enige manier om écht fatsoenlijk boven een g uit te komen is om mijn verkeerde manier van blazen af te leren en om te zetten in een betere manier.
Ik ben hier natuurlijk zelf ook al mee bezig geweest, theelepeltjes tussen de lippen klemmen, wasknijpers uiteen drukken met je lippen, ballonnen opblazen etc. etc. etc.
alles om die spieren te activeren, maar het wil nog niet vlotten.
Het grootste probleem is dat ik bijna elke week wel ergens een optreden heb en dan moet ik ondanks dat ik de hele week heb lopen oefenen om anders te blazen tóch weer op de oude manier dat optreden volbrengen omdat het anders gewoon nog nergens naar zou klinken.
Nu is mijn vraag of er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt en eventueel tips voor mij heeft, zodat ik tóch mijn blaasmanier kan verbeteren terwijl ik nog wel gewoon kan optreden. Tevens vraag ik me af of er iemand is die nog een goede oefening heeft om die spieren om een mooi gaatje te krijgen te trainen, dus niet de mondhoeken maar eigenlijk meer die rondom de mond.
Verder moet ik veel meer gebruik maken van mijn ademsteun, dit doe ik ook veel te weining en allemaal omdat ik veel te veel druk moet gebruiken om te kunnen spelen.

Ik zou enkele goede tips/oefeningen/adviezen/wat dan ook zééér op prijs stellen.
ik ben bereid om hier zeer veel tijd in te steken, want het is toch een zeer grote hobby van me.
Hopend op een aantal goede antwoorden,
David Coppens


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2002 22:38 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Ga voor de spiegel staan, maak je lippen iets vochtig en zeg hardop "MMMMMMMM" met je mondhoeken iets naar binnen, niet knijpen. Je mond moet een beetje tuiten.
Je hebt nu de goeie spieren al geactiveert!

Blaas nu doorhet midden van je MMMMMM lippen heen zonder iets te veranderen.
Het gaat nu lekker pruttelen. Lukt het niet blijft dan proberen.
Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrtttt!
Probeeer verschillende noten en melodietjes te pruttelen.
Deze oefening heet "buzzen", gaat helemaal niet lekker de eerste dag en moet je dus gewoon een paar weken volhouden.

Gaat het lekker, buzz dan een toon en zet zonder de toon te stoppen je trompet aan je mond. Probeer het gevoel vast te houden terwijl je wat toonladders speelt.
Elke keer dat je gaat oefenen of spelen: Eerst buzzen om het gevoel weer te vinden.
-----------------
Bedenk ook dat dat gewichtsheffen met je lippen ze alleen maar stijf maakt en het is ook helemaal niet nodig. Je doet wat iveel mensen doen (ik deed het ook ook): Je denk dat je je lippen harder op elkaar moet knijpen om hoger te kunnen. Da's nie waar! Je hoeft alleen maar meer luchtdruk te gebruiken! Blaas maar eens een C en verhoog dan in dezelde adem je luchtdruk zonder iets met je lippen te doen. Voila, een keiharde G!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 sep 2002 22:53 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
een manier van spelen is nooit "verkeerd"..... er zijn gewelige trompettisten met hun mondstuk bijna op hun voorhoofd geplaatst, maar spelen de sterren van de hemel... met andere woorden: daar zou ik me dus niet druk om maken !!

tevens het gebruiken van je mondhoek spieren is niet verkeerd, sterker nog... zonder deze spieren is trompetspelen totaal onmogelijk! (en ik spreek uit ervaring!!) goed getrainde mondhoek spieren is de sleutel tot succes, uithoudings vermogen en hoogte.

oefeningen die je eens zou moeten proberen voordat je begint met spelen zijn:-

"buzzen" op enkel je lippen (zonder trompet en mondstuk) begin eerst met lange noten (als het kan tegelijk een piano of keyboard erbij gebruiken zodat je zuiver aan het buzzen bent) ga daarna toonladders buzzen en (langzame) melodieën. zo vocaal mogenlijk! al gauw zul je voelen welke spieren je echt gebruikt met buzzen...namelijk die van je mondhoeken.....

na dit zo'n 7-8 minuten gedaan te hebben pak je je mondstuk...en doe je precies dezelfde dingen...lange noten spelen... (langzame) melodiën en weer zo vocaal mogelijk...alsof je zingt!

pak daarna je trompet en doe warming ups....lange noten, langzame lip-bindingen, en ga dan met je overige studie materiaal aan de slag.

met buzzen op enkel je lippen zorg je ervoor dat je steeds meer met je lippen doet in plaats van drukken emt het mondstuk.

doe dit iedere dag, en al gauw zul je merken dat je op deze wijze een perfect embouchure aan het ontwikkelen bent. geloof me....het werkt!

stop even een tijdje met de knijpers, balonnen en theelepeltjes tillen..... die zijn denk ik niet echt nodig.

een heel goed boek wat ik je kan aanraden om je emboucure te verbeteren is James Stamp's "Excercsizes and Warming-Ups" en James Thompson's "Buzzing Basics". en volg hun instructies stap voor stap.

Belangrijk: luister vooral naar de klank....hoe je klinkt met spelen...doe net of je zing...dit is veel belangrijker dan het letten op mooie gaatjes! :wink:

het letten op andere dingen maakt je alleen gefrustreerd en geeft je minder plezier in het spelen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2002 06:27 
Offline

Geregistreerd: 15 feb 2002 16:55
Berichten: 1090
Woonplaats: Grootebroek
Mijn ervaring met het veranderen van embouchure is de volgende:
Het grootste probleem vind ik meestal om uit te dokteren wat er verbeterd kan worden. (hiervoor zijn een goede leraar, een goede collega trompettist die je aanwijzingen kan geven, of de "groten der aarde" (veel luisteren) van grote waarde: hoe doen zij het?)
Als je weet wat je veranderen wil, en je bent ervan overtuigd dat die verandering een verbetering van je spel tot gevolg zal hebben, dan moet je gewoon thuis op die nieuwe manier gaan oefenen. Het probleem met telkens overal moeten spelen is geen belemmering hiervoor: gewoon doorgaan, en op een gegeven moment merk je dat je (delen van) de nieuwe techniek gaat toepassen tijdens je optredens. Eerst in de makkelijke stukken, en dat groeit "vanzelf" naar de moeilijke (hoge, snellle??) stukken. Wel moet je altijd met je nieuwe techniek bezig zijn. Als je weet waar je naartoe wil, maakt een continu streven naar verbetering dat je verbeterd!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2002 14:57 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2001 23:17
Berichten: 52
probeer goed je lippen naar binnen te draaien, zodat je zo min mogelijk 'rood' ziet.
ik heb dat ook gedaan en voor mijn gevoel moets ik echt overdreven ver naar binnen draaien. te ver naar binnen draaien kan niet, dat wordt vanzelf gecorrigeerd.

belangrijk is wel dat je je mondhoeken niet wegtrekt tijdens het spelen. in je mondhoek zit een knooppunt van spieren die allemaal stabiel moeten zijn, als je je mondhoeken wegtrekt blijf je die spieren dus (onnodig) corrigeren.

Het belangrijkste van dit alles is dat je een comfortabele manier van spelen vind, waarbij je zo min mogelijk energie gebruikt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2002 19:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
Lippen naar binnen draaien is een "gevaarlijke" tip, want het kan gebeuren dat je dan moet forceren om sound te krijgen. Waarom? Omdat je de lip het trillen moeilijk maakt !!! Kijk maar eens naar mensen als Malcolm McNab en vraag het maar eens om je heen. Het kan ook zijn, dat je iets anders opschreef dan je werkelijk bedoelde :?:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2002 20:57 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 maart 2002 22:06
Berichten: 344
Woonplaats: Zutphen
Er zijn een aantal verschillende embouchure vormen:
Farkas, Stevens, Maggio, Superchops etc.
Er zijn een aantal principes die op alle systemen van toepassing zijn en een aantal die specifiek zijn voor een bepaald systeem. Buzz oefeningen zijn altijd goed.
Als je je lippen naar binnen gaat rollen, wat meen ik specifiek is voor Stevens en ik dacht ook superchops maar dan op een andere manier, dan moet je ook de andere pricipes van dat systeem gaan toepassen om het te laten werken!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 12:17 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2002 21:24
Berichten: 6
Bedankt voor de reacties, ik ben bezig met buzzen en ik voel al wat verbetering.
Maar nu nog het probleem dat ik tijdens het spelen mijn lippen op elkaar druk met het mondstuk om een mooi rond gaatje te creeëren.
Zal dit ook met buzzen zijn te verhelpen?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 63 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.