trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe een verkeerde manier van spelen afleren?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 27 apr 2024 18:31

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 13:21 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 14 mei 2002 23:10
Berichten: 148
Woonplaats: Eindhoven
zeg mmmmmmm, plaats mondstuk en blaas. De lippen moeten vanzelf trillen en de beste tip is: gewoon zo min mogelijk duwen, dan wen je er aan! Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 17:48 
Offline
Administrator

Geregistreerd: 03 mei 2002 21:42
Berichten: 155
Woonplaats: Rotterdam
mooi of geen mooi rond gaatje is niet belangrijk.... belangrijker is mooie klank of geen mooie klank, aanzet etc. !

zoals rafael mendez in zijn brass-playing book zegt... je lipspieren gaan met buzzen steeds beter staan, als eerst gaan de mondhoekspieren zich ontwikkelen en langzaam gaan de spieren naar het midden van je lip "centrum" toe zich ontwikkelen (waar het mondstuk in 99,9% van de gevallen staat) zodat je uiteindelijk inderdaad een soort van tuitje krijgt waar de lucht door heen komt....

hoe dan ook, hier moet je je niet mee bezig houden, en ook niet opletten je lichaam (mond en lippen) past zich uit zichzelf aan naar de meest natuurlijke "houding", dit moet je niet zelf beïnvloeden...

let een beetje dat je niet teveel drukt op je lip met je instrument, je lippen hebben de functie als een soort van kussentje tussen je tanden en mondstuk, en het moet mogelijk zijn om de hele dag zonder vermoeidheid te kunnen spelen!

verwacht ook geen verandering in 1 dag, week of maand... het bouwen van rome is ook niet in 1 dag gebeurd. maar je zult steeds meer merken dat het beter gaat....


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 sep 2002 17:57 
Offline

Geregistreerd: 01 dec 2001 23:17
Berichten: 52
ponch schreef:
Lippen naar binnen draaien is een "gevaarlijke" tip, want het kan gebeuren dat je dan moet forceren om sound te krijgen. Waarom? Omdat je de lip het trillen moeilijk maakt !!! Kijk maar eens naar mensen als Malcolm McNab en vraag het maar eens om je heen. Het kan ook zijn, dat je iets anders opschreef dan je werkelijk bedoelde :?:


Dan draai je denk ik tever naar binnen en wil je toch een noot uitforceren. Als je te ver naar binnen draait, laat je lippen zich dan weer comfortabel zetten.
Het is natuurlijk ook alleen aan de orde als je je lippen tever naar buiten hebt gedraait...
ik bedoel wel wat ik zeg alleen het komt er erg ongelukkig uit.

al met al is het allemaal nog veel vager geworden
sorry
zoek gewoon een goede leraar


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Hoe een verkeerde manier van spelen afleren?
BerichtGeplaatst: 23 okt 2002 22:22 
Offline

Geregistreerd: 23 okt 2002 21:53
Berichten: 24
[quote="DavidCoppens"]
Ik gebruik eigenlijk alleen mijn mondhoekspieren en niet de spieren rondom de lippen, die er voor zouden moeten zorgen dat er een mooi 'gaatje' onstaat waaruit de lucht stroomt.
Omdat ik die spieren dus níet gebruik is er bij mij geen sprake van een mooi gaatje, maar van een spleetje van waaruit de lucht stroomt. Het gevolg hiervan is dat ik met mijn mondstuk dat spleetje aan beide kanten dichtduw zodat er toch een mooie opening ontstaat, kortom: veel te veel druk en zónder die druk kan ik geen fatsoenlijke toon voortbregen omdat er dan weer een spleetje is.

Nu is mijn vraag of er iemand is die iets soortgelijks heeft meegemaakt en eventueel tips voor mij heeft, zodat ik tóch mijn blaasmanier kan verbeteren terwijl ik nog wel gewoon kan optreden. Tevens vraag ik me af of er iemand is die nog een goede oefening heeft om die spieren om een mooi gaatje te krijgen te trainen, dus niet de mondhoeken maar eigenlijk meer die rondom de mond.
Verder moet ik veel meer gebruik maken van mijn ademsteun, dit doe ik ook veel te weining en allemaal omdat ik veel te veel druk moet gebruiken om te kunnen spelen.
David Coppens
[/quote]


Ik snap precies wat het probleem is. Ik heb jaren zo gespeeld. Nadat ik een andere leraar kreeg is het beter gegaan. (Dit hoeft natuurlijk niet jouw oplossing te zijn!!
Het probleem met optredens die er tussendoor komen waardoor je eigenlijk niet jezelf een nieuwe (Naar mijn mening betere) manier van spelen aan kan leren is funest. Als ik jou was zou ik een paar maanden vrij nemen. En echt gaan proberen dat rondje er in te krijgen. Je zult merken dat verschillende dingen beter gaan. Bij mij verbeterde niet alleen mijn toonkwaliteit, maar ook intonatie, stabiliteit, uithoudingsvermogen, ademhaling, etc. Dat komt vooral omdat je veel meer controle hebt. Over je lippen. Ontspannen gespannen lippen zeg maar. (Je hoéft niet meer te forceren.)
Ook is een tijdje oefenen puur op techniek zeer goed omdat je kritisch naar jezelf gaat kijken. "Is die ademhaling van me eigenlijk wel zo goed? Waar zit die lucht, kan dat nog lager?"
Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door te denken aan een kussentje waarop je mondstuk RUST. (Niet tegenaan wordt geduwd!)
(Nu moet ik eerlijk toegeven dat bij mij mijn oude speelstijl nog niet weg is. Ik heb nog verschillende 'dipjes' waarin ik terugval in het geduw en geforceer. Dat merk ik direct. Het uithoudingsvermogen van een lantaarnpaal en een toonkwalitiet waarvan spiegels barsten.

In ieder geval succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 okt 2002 10:28 
Offline

Geregistreerd: 02 okt 2002 19:50
Berichten: 44
Woonplaats: Linschoten
Fixeer je niet te veel op de spieren en lippen!
De basis van alles in een goede ademhaling.
En dan vooral een goede, gecontroleerde, uitademing.
Met een goede ademsteun valt alles op z'n plek. Natuurlijk moet je je bewust zijn van je houding , je gehele lichaam, en de stand van je lippen/spieren. Maar studeren moet geen bodybuilding worden.

Hierboven staan goede tips, maar ik zal vooral zeggen zoek een goede leraar of iemand waarmee je er aan kan werken. Als iemand anders (het liefst met veel kennis van trompetspelen natuurlijk) en naar kijkt en luistert is dat vaak heel anders dan je eigen beleving. Op die manier kan je beter dinger corrigeren of gerichter studeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 nov 2002 15:16 
Offline

Geregistreerd: 10 sep 2002 21:24
Berichten: 6
Bedankt voor alle goede adviezen.
Ik heb nu een paar maanden netjes elke dag geoefend
ik gebruik Arban, Quinque, Clarke, Vizzutti (vind ik aardige aanvullig op Clarke in zekere zin), Collin en nog wat andere etudeboeken enzo.
Het gebruik van zoveel verschillende oefeningen en het lezen van zoveel verschillende interpretaties van wat nu precies dé juist manier is om te spelen hebben me zeker goed geholpen.
Maar achteraf ben ik er wel achter gekomen dat ik me téveel gefixeerd heb op de problemen en dat gewoon oefenen zonder al te veel na te denken over de juiste spieren etc. gewoon het beste is.

Overigens heb ik wel les van een goede leraar en ook die heeft goed geholpen natuurlijk.
Maar ik wilde gewoon zoveel mogelijk 'interpretaties' verzamelen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 82 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.