trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe Lang - Hoe Hoog
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 28 apr 2024 11:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2001 14:54 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2001 14:20
Berichten: 34
hey ik weet dat je niet teveel bezig moet zijn met hoog kunnen spelen, maar het zou toch wel fijn zijn als ik het kan zodat ik dingen die ik wil spelen ook kan spelen ;) (zonder te transponeren dus)<br>ik speel nu (weer) sinds 1 jaar en kan met pijn en moeite de 2e hoge C blazen (1e boven balk) en zeker na een uur of wat oefenen kom ik nog maar tot de Bb :(<br>ik denk zelf dat als ik nog een jaartje door oefen dat het dan wel beter wordt (en hoger misschien), maar wat zijn jullie ervaringen? hoe lang - hoe hoog? hoeveel jaar heb je moeten oefenen tot je bv 3e hoge G haalde (2e boven balk) of nog hoger..<br>en misschien nog tips?<br>jazzy<p>:)--'''--<<br>


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2001 12:18 
Offline

Geregistreerd: 26 nov 2001 12:03
Berichten: 20
Woonplaats: Hoogkarspel
Waar het uiteindelijk op neer komt is een goede ademsteun c.q. adem techniek. Uiteraard is het mondstuk ook belangrijk.<br>Het klinkt misschien raar, maar ik heb ooit geleerd dat desto beter dat je de lagere tonen kunt spelen, desto beter kan je straks hoog spelen!<p>Op 8 december a.s. organiseert Atelier Pfeiffer, Rijswijk een seminaar "Hoogblazen op een trompet" (gratis, maar je moet je aanmelden). Misschien een tip...<p>Succes!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2001 13:20 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 okt 2001 11:51
Berichten: 174
Woonplaats: Veenendaal
Wat bij mij heel aardig heeft geholpen is al iets wat je zelf zegt. Veel in de laagte spelen dan komt het in de hoogte vanzelf goed. Hoezo? In de laagte heb je ook genoeg lucht c.q. ademsteun nodig, en die kan je later weer gebruiken in de hoogte. Succes!<p>ps: ik ben nog steeds aan het oefenen voor in de hoogte te spelen (al +- 3 jr. nu) maar het komt wel steeds dichter bij mijn resultaat wat ik wil hebben


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2001 13:42 
Offline

Geregistreerd: 02 nov 2001 10:46
Berichten: 37
Woonplaats: Noord Brabant
Ik probeer al tijden de hoogte in te komen, maar heb problemen om mooi en zuiver te (blijven) spelen. Pedaaltonen (de hele lage) gaan me echter wel goed af, zodat bij mij de hiervoor beschreven relatie tussen hoog en laag niet op lijkt te gaan. <br>Heeft iemand behalve de algemene opmerkingen nog concrete tips? Bv Welke oefeningen uit "fitness for brass" van Fritz Damrow kunnen helpen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2001 21:17 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Het laag spelen helpt niet zozeer om makkelijker hoog te spelen, maar om je embouchure weer in een ruststand te krijgen...vergeet niet dat het trainen van je lipspieren te vergelijken is met bodybuilding en tenslotte moet je dat ook rustig opbouwen en afbouwen, nietwaar?<br>Mijn tip is gewoon rustig aan op te bouwen...leer eerst fatsoenlijk naar een C3 te spelen...( dat is de c boven de balk )<br>Dus toonladders over 2 oktaven...na succesvolle series ga je het uitbouwen naar boven, dus D3 en verder....mij heeft het wel zeker iets opgeleverd ( G3 en soms verder )<br>Maar ga als je dit studeert wel steeds terug naar de basis..dus je lage tonen. Je embouchure kan zich makkelijker aanpassen en je spieren herstellen beter voor de volgende dag.

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2001 10:35 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2001 14:20
Berichten: 34
ah okee, thnx for the tips.<br>ik kan ook redelijk makkelijk laag spelen dus die theorie geldt voor mij niet.<br>tja misschien een ander mondstuk, zat ik al aan te denken.. had eerst een bach 6c (van 'vroeger') maar ben nu wat gegroeid dus een bach 7c (pedaal tonen zijn makkelijker goed en voor de hoogte maakt het niet zoveel uit) dan misschien eens wat anders gaan proberen, een v shape of zoiets.<br>voor de rest begrijp ik dat ik gewoon moet doorspelen :) of nie a3aan, hoe lang heb je dan moeten oefenen om die G3 te halen?<br>okee<br>meer tips altijd welkom.. of goeie oefeningen/boeken?<p>:)--'''--<<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2001 10:39 
Offline

Geregistreerd: 20 nov 2001 14:20
Berichten: 34
oh en funkyman, waar kan ik ergens de webstek vinden van 'Atelier Pfeiffer te Rijswijk' ?<br>of iets <br>thnx<p>:)--'''--<<br>


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2001 13:28 
Offline

Geregistreerd: 18 sep 2001 07:46
Berichten: 764
Woonplaats: Utrecht
Een mondstuk met een V-cup helpt wel...vooral omdat hij lekker doorprikt in het hoge register...Ik speel zelf op een Marcinkiewicz-mondstuk. Natuurlijk duurde het wel even voor ik veilig een hoge G kon spelen...( nu soms nog wel eens lastig ) Het is belangrijk dat je je spieren rustig traint maar vooral ook veel lucht gebruikt..en dan bedoel ik "snelle" lucht...vooral in de hoogte...een vriend van mij speelt ook astronomisch hoog ( G4!!!) en die blaast ontzettend snel zijn lucht door het instrument...soms zo snel en hard dat hij er van gaat winden..( geen grap )

_________________
...koffie met iets lekkers .NL


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.